کد خبر: ۶۵۸۶۷
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲
در دانشگاه هاروارد؛
جوایز ایگ نوبل امسال به تحقیق درباره ناسزا گفتن هنگام رانندگی، دفع راحت تر سنگ کلیه در ترن هوایی، ابداع کلونوسکوپی خانگی و قابلیت پاکسازی بزاق دهان انسان اهدا شد.
خنده دارترین کشفیات علمی جایزه «ایگ نوبل» گرفتند
جوایز ایگ نوبل امسال به تحقیق درباره ناسزا گفتن هنگام رانندگی، دفع راحت تر سنگ کلیه در ترن هوایی، ابداع کلونوسکوپی خانگی و قابلیت پاکسازی بزاق دهان انسان اهدا شد.
به گزارش مهر به نقل از دویچه وله، برندگان مراسم ایگ نوبل امسال معرفی شدند. مراسم اهدای این جوایز هر سال در دانشگاه هاروارد برگزار می شود.
این جوایز از سال ۱۹۹۱ میلادی تاسیس شده و به دستاوردهای علمی می پردازد که مضحک و خنده دار هستند و البته افراد را به تفکر وا می دارند. این جوایز توسط Annals of Improbable Research(AIR یک مجله علمی فکاهی  ارائه می شود.

*معرفی برترینهای ایگ نوبل در سال ۲۰۱۸؛
*در سال ۲۰۱۸ میلادی لینی لیانگ یک پروفسور بازرگانی از کانادا برنده جایزه ایگ نوبل اقتصاد شده است. او روی خشونت در محل کار تحقیق کرده است. تحقیق او نشان داده  اگر به کارمندان اجازه داده شود عصبانیت خود از رئیس شان را روی یک عروسک وودو خالی کنند، آنها احساس بهتری می کنند زیرا احساس بی عدالتی در آنها از بین می رود.

*جیمز کول نیز برنده جایزه تغذیه ایگ نوبل ۲۰۱۸ است. این باستان شناس به بررسی رژیم غذایی انسان‌های عصر پارینه‌سنگی پرداخته و دریافت میزان کالری ناشی از مصرف گوشت انسان که در دوران ماقبل تاریخ رایج بود، بسیار کمتر از کالری دریافتی از مصرف گوشت حیوانات است.

 *دکتر آکیرا هوریوچی یک پزشک کودکان ژاپنی برنده جایزه آموزش پزشکی شد. او یک فرایند کلونوسکوپی نشسته خانگی ابداع کرده است. همچنین گروهی از محققان ترافیک در اسپانیا به نام های  فرانسیسکوآلونسو، کریستینا استبان، آندریا سرژ، ماریا لویزا بالستار، جیمی سان مارتین، کونستانزا کالاتایود و بئاتریس آلامار برنده جایزه ایگ نوبل صلح شده اند. تحقیق آنها به اندازه گیری فرکانس، انگیزش و تاثیرات فریاد زدن و ناسزا گفتن به هنگام رانندگی مربوط است. تحقیق مذکور نشان داد از چهار راننده یک نفر پشت فرمان فریاد می زند یا ناسزا می گوید.

*ایگ نوبل پزشکی نیز به مارک میچل و دیوید وارتینگر تعلق گرفت. تحقیقات آنها نشان داد سنگ های کلیه در ترن هوایی راحت تر دفع می شوند.

*تئا بلکر، رافائل گومز، ونسا پاپویک و ام هلن تامسون نیز برنده جایزه ادبیات ایگ نوبل شدند. تحقیق آنها نشان داد بیشتر کاربران محصولات فناورانه دستورالعمل گجت ها را نمی خوانند.

*جایزه مردم شناسی نیز به توماس پرسون، گابریلا آلینا ساسویک و الن مدسن برای جمع آوری شواهد از تقلید شامپانزه از انسان و همینطور تقلید انسان از شامپازه تعلق گرفت.

*جایزه  شیمی ایگ نوبل به پائولا رومائو، آدیلیا آلارکائو و سزار ویانا تعلق گرفت. آنها قابلیت بزاق انسان به عنوان یک عامل پاکسازی سطوح کثیف را بررسی کردند.

در این مراسم یک اپرای کوچک، دموهای علمی و  سخنرانی هایی در تمام روز ارائه می شود و دانشمندان باید تحقیقات خود را ۲ بار توضیح دهند.
مارک آبراهمز موسس جوایز ایگ و AIR جوایز را به برندگان اعطا می کند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار