کد خبر: ۶۵۹۴
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۲
بررسي تجارت از روند قيمت ارز در ماه گذشته
در ابتداي روز گذشته صرافان بازار آزاد و خیابان فردوسی دلار را با قیمت 3583 تومان و یورو را با قیمت 4388 تومان و پوند را با قیمت 5590 تومان به متقاضیان فروختند...
علي رمضانيان- روزنامه تجارت؛ در ابتداي روز گذشته صرافان بازار آزاد و خیابان فردوسی دلار را با قیمت 3583 تومان و یورو را با قیمت 4388 تومان و پوند را با قیمت 5590 تومان به متقاضیان فروختند . اين در حالي است كه قيمت دلار در مقطعي از روز به 3600تومان و يورو به 4400 تومان رسيد.

هر چند در ادامه روز اين افزايش قيمت اصلاح شد ودلار 3563 تومان و يورو 4395 تومان معامله شد اين در حالي است كه در پايان آبان ماه گذشته معاملات دلار در قيمت 3250 و يورو در قيمت 4080 تومان انجام مي گرفت. در يك ماه گذشته ، اتفاق سياسي مهمي رخ داد و آن تمديد مذاكرات هسته براي 7ماه بود كه البته بازار هاي ايران به اين تمديد روي خوش نشان نداده و روند افزايشي را پيمودند. اما در هفته گذشته نيز موج جديد افزايش قيمت اتفاق افتاد كه در همين رابطه امير جمزاد يكي از صرافي هاي بزرگ تهران ؛ با رد دلايل سياسي در روند افزايشي هفته اخير قيمت ارز به روزنامه تجارت گفت: از دلايل اصلي افزايش قيمت ارز در روزهاي اخير مبحث عرضه و تقاضا ست چون در ماه ژانويه به دليل مسافرتها و همچنين هجوم بازرگانان براي انجام سريع حواله ها مراجعه به صرافي ها بالاست به دليل اينكه بازرگانان معمولا سعي مي كنند كه قبل از تعطيلي هاي ماه ژانويه كارهاي بانكي خود را انجام دهند تا در صف بعد از تعطيلات قرار نگيرند بنابراين تقاضا زياد مي شود و قيمت ها نيز افزايش مي يابد. اين فعال بازار ارز ادامه داد : بنابراين با اين اوصاف قيمت ها در كانال 3500خواهد ماند و اگر هم به كانال 3600 وارد شود دوباره به سمت 3500بر مي گردد اما بعد از اتمام تعطيلي هاي ژانويه و برگشت خانواده ها و افزايش عرضه ارز از طرف آنها قيمت ها كاهش يافته و به سمت 3400عقب نشيني خواهد كرد و احتمال اينكه تا 3370يا 80تومان هم برسد وجود دارد. جمزاد در خصوص تاثير آزاد سازي ماهيانه 700ميليون دلار توسط غرب از پولهاي بلوكه شده ايران بر اقتصاد و قيمت ارز گفت: تا وقتي كه تحريم سويفت رفع نشود آزاد سازي 700ميليون دلار از پولهاي بلوكه شده ؛ براقتصاد ايران تاثيري نخواهد داشت چون جابجايي و نقل و انتقال ارز براي كشور مقدور نيست ولي براي اقتصاد داخلي با تزريق ارز موثر بوده و قيمت را در يك حدي نگه خواهد داشت .در همين رابطه مرکز مبادلات ارزی بانک مرکزی از بین ۳۹ ارز بانکی موجود در معاملات روز چهارشنبه سوم دی ماه ؛ نرخ ۱۶ ارز را نسبت به آخرین روز کاری هفته جاری (دوشنبه) افزایش و نرخ ۲۲ ارز دیگر را کاهش داد و تنها نرخ یک ارز ثابت ماند. برهمین اساس، نرخ دلار آمریکا با 31 ریال رشد به ارزش 27,073 ریال، پوند انگلیس با 299 ریال افت به ارزش 41,998 ریال و یورو با 138 ریال افت به ارزش 32,962 ریال تعیین شده و به متقاضیان ارزهای رسمی توزیع می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار