کد خبر: ۶۶۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵
مينا ابراهيمي‌بسابي
جامعه شناس


واژه‌هاي محرم، کربلا، تاسوعا و عاشورا يادآور تلخ‌ترين و ناگوارترين واقعه تاريخ و نمايشي شکوهمند و بزرگ است از دلدادگي و عرض ارادت و عشق مريداني که در گوشه گوشه جهان پهناور و از هر نژاد و کشور و حتي ديني نشان مي‌دهند امام حسين (ع) متعلق به يک زمان، مکان ، مذهب ، دين ، مليت ، قوميت و گروه خاصي نيست و دامنه‌هاي سرزمين کربلا جغرافياي محدودي ندارد. محرم هر سال همگي در خيمه بي حد و حصر ابا عبدا... (ع) واژه‌هاي محرم، کربلا، تاسوعا و عاشورا يادآور تلخ‌ترين و ناگوارترين واقعه تاريخ و نمايشي شکوهمند و بزرگ است از دلدادگي و عرض ارادت و عشق مريداني که در گوشه گوشه جهان پهناور و از هر نژاد و کشور و حتي ديني نشان مي‌دهند امام حسين (ع) متعلق به يک زمان، مکان ، مذهب ، دين ، مليت ، قوميت و گروه خاصي نيست و دامنه‌هاي سرزمين کربلا جغرافياي محدودي ندارد. محرم هر سال همگي در خيمه بي حد و حصر ابا عبدا... (ع) وارد مي‌شوند و با شنيدن نام کربلا اشک از چشمانشان سرازير شده و با روايت دوباره وقايع قيام کربلا و شهادت امام حسين (ع) و فرزندان و صحابه باوفايشان درس آزادگي و سرافرازي مي‌آموزند. عاشورا و آئين‌هاي مرتبط با آن فرهنگي غني است که مثل چشمه‌اي جوشان هر ساله زنده‌تر و تازه‌تر مي‌شود. مکتبي که اگر در آن انديشه کني به پيام‌هاي روشن و اصيل و امروزي‌اي مي‌رسي که مصداق کل يوم عاشورا و کل ارض کربلا است. محرم فرصتي گرانبهاست تا هر سال از خود بپرسيم من اگر آن سال در صحراي کربلا بودم در کدام صف قرار داشتم؟ در صفي بلند و دور و دراز از لشکرياني با شمشيرهاي برهنه و هياهوي بسيار که هزاران هزار بودند و رو درروي فرزند پيامبر(ص) صف آرايي کرده بودند يا جماعتي انگشت شمار از پاک‌ترين وجدان‌ها و دل‌هاي آن روزگار که مردانه پيرامون امام خود چونان پروانه مي‌چرخيدند و جان فدا مي‌کردند.
اين گروه اگر چه در شماره اندک بودند اما حق با آنان بود و تاريخ نشان داد پيروز واقعي حادثه کربلا آنان هستند. کساني که نه از کمي‌عده خود و زيادي عده دشمن بيم به دل راه دادند و نه به واسطه اينکه اکثريت جامعه زير پرچم کفر گرد آمده بودند فريب خورده و همرنگ جماعتي از دنيا پرستان شدند. دنياپرستاني که شکم‌هايشان از لقمه حرام پر شده بود و گوش‌هايشان از صداي زنگ سکه‌هاي طلا و نقره کر بود.
عجيب اينجاست که اين روزها بعد از هزار و چهارصد سال هنوز هم صداي جرينگ جرينگ سکه از جيب دنياطلبان و دلالان و سکه بازان شنيده مي‌شود و زالوصفتان نان و مايحتاج زندگي و سفره بندگان خدا را براي کسب سود بيشتر احتکار کرده و گران‌تر مي‌فروشند. بي شک محرم هر سال ميعاد دوباره ما با وجدانمان است و سرشار از پيام‌ها و درس‌هايي که کليد شناخت ما و زمانه ماست و حالا ماييم که در اين ماه محرم بايد با خود خلوت کرده و در محضر وجدان و خداي خود بينديشيم اگر آن روز در حادثه کربلا ما هم حضور داشتيم به سمت کدام صف و لشکر مي‌رفتيم؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار