به گزارش
تجارت آنلاين به نقل از ايسنا، بخش حمل و نقل خاصه راه آهن از جمله پروژههای عمرانی مورد توجه در بودجه است که دولت برای سال بعد بالغ بر 1945 میلیارد تومان را برای 45 طرح ملی ریلی اختصاص داده است.
این در حالی است که در بودجه برآورد شده تا از مجموع طرحهای ریلی که در سال 1394 اعتبار دریافت کردهاند حدود 9 طرح تکمیل میشود.
بهسازی ناوگان راه آهنبررسی اعتبار طرح های تملک دارایی سرمایهای در بودجه 1394در برنامههای ریلی نشان میدهد که طرح بازسازی و بهسازی ناوگان راه آهن کشور که از سال 1360 شروع شده بود در مجموع با هزینه ای حدود 695 میلیارد تومان طی 34 سال در سال بعد به اتمام می رسد.
این پروژه با هدف اصلی تعمیرات اساسی و بازسازی 1867 لکوموتیو همچنین تعمیر، بازسازی و نوسازی 106 هزار و 272 دستگاه واگن باری و مسافربری در حال اجراست.
برای تکمیل طرح بهسازی ناوگان ریلی حدود 45 میلیارد تومان اعتبار در لایحه بودجه سال 1394 در نظر گرفته شده است.
بهینه سازی مصرف انرژی و توسعه حمل و نقل با راهآهنهمچنین توسعه حمل و نقل با راه آهن و بهینه سازی مصرف انرژی از دیگر طرح های عمرانی بودجه 1394 است که بعد از 15 سال تکمیل می شود.
این طرح با هدف صرفه جویی در مصرف سوخت برای سال آینده بودجه 20 میلیارد تومانی به خود اختصاص داده و برآورد می شود تا در مجموع با هزینه حدود 544 میلیارد تومانی از سال 1379 تا 1394 به اتمام برسد.
تکمیل را آهن گرگان- اینچه برونطی مراحل ساخت و تکمیل راه آهن گرگان-اینچه برون با اختصاص بودجه 23 میلیارد تومانی در سال آینده از طرح های دیگر ملی قابل اتمام پیش بینی شده است.
ساخت این راه آهن 80 کیلومتری از سال 1391 آغاز شده و برآورد می شود تا در مجموع با هزینه نزدیک به 26 میلیارد و 500 میلیون تومانی تمام شود.
احداث خط دوم و نوسازی راه آهن اهواز-خرمشهردر سال آینده راه آهن اهواز- خرمشهر نوسازی و خط دوم آن احداث می شود.
این طرح 120 کیلومتری از سال 1387 شروع شده و در بودجه سال 1394 پیش بینی می شود که با مجموع هزینه بیش از 64 میلیارد و 380 میلیون تومانی تکمیل شود. این پروژه عمرانی برای سال بعد بیش از 10 میلیارد تومان اعتبار دریافت خواهد کرد.
پایان ساخت راه آهن شیراز-اصفهانراه آهن شیراز-اصفهان بعد از 14 سال در سال 1394 تکمیل خواهد شد.
برآورد دولت در بودجه سال بعد نشان می دهد که این راه آهن 506 کیلومتری در سال 1394 با دریافت 30 میلیارد تومان اعتبار به اتمام می رسد.
طرح احداث راه آهن شیراز- اصفهان در مجموع دوران ساخت خود که از سال 1380 شروع شده بالغ بر 607 میلیارد تومان بودجه دریافت می کند.
تکمیل راه آهن کرمان-زاهدانبیش از 372 میلیارد تومان هزینه ای است که طی 19 سال برای ساخت و تکمیل راه آهن کرمان-زاهدان برآورد شده است.
در بودجه سال بعد این گونه پیش بینی شده تا با اختصاص اعتبار 20 میلیارد تومانی این خط ریلی 545 کیلومتری که ساخت آن از سال 1375 شروع شد به پایان برسد.
قطار حومه ای تهران به قم و فرودگاه امام خمینی متصل می شوداما در بودجه 1394 برآورد شده تا با تامین مالی 20 میلیارد تومانی اتصال قطار حومه ای تهران-قم و آنتنی فرودگاه امام انجام شده و راه آهن کمربندی قم تکمیل شود.
برای تکمیل این طرح 154 کیلومتری که شروع آن سال 1389 است در مجموع بالغ بر 129 میلیارد تومان هزینه خواهد شد و در سال 1394 احداث آن تمام می شود.
انتقال یک خط آهن به زیرزمین در سال94انتقال خط آهن تهران-تبریز در منطقه 17 و 18 شهرداری تهران به زیر زمین از دیگر طرحهای عمرانی بخش ریلی است که در سال بعد با مجموع بودجه 302 میلیارد تومانی انجام خواهد شد.
این درحالی است که این طرح 10 کیلومتری با شروع به کار در سال 1389 برای تکمیل در سال 1394 بودجه ای 61 میلیارد تومانی دریافت می کند.
احداث یک قطار حومهای دیگرساخت قطار حومه ای تهران- ورامین- پیشوا و گرمسار در سال آینده به پایان خواهد رسید. طبق وعده بودجه 1394 این طرح بیش از 116 میلیاردی با اختصاص اعتبار 26 میلیارد و 600 میلیونی تکمیل می شود. این پروژه 120 کیلومتری بوده و احداث آن از سال 1389 شروع شده است.