کد خبر: ۶۷۸۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶
تجارت آنلاین ديدگاه کارشناسان در خصوص انضباط پولي و مالي را بررسي کرد
تجارت آنلاین: روز گذشته و در جلسه شوراي معاونين وزارت امور اقتصادي و دارايي که با حضور رييس جمهور برگزار شد، فرهاد دژپسند وزير جديد اقتصاد در سخناني برنامه‌هاي خود را براي بهبود وضعيت اقتصادي کشور تشريح و اعلام کرد ...
اصلاح نظام بانکي اولویت مهم اقتصاد
گروه اقتصاد کلان: روز گذشته و در جلسه شوراي معاونين وزارت امور اقتصادي و دارايي که با حضور رييس جمهور برگزار شد، فرهاد دژپسند وزير جديد اقتصاد در سخناني برنامه‌هاي خود را براي بهبود وضعيت اقتصادي کشور تشريح و اعلام کرد براي عبور از دوران فعلي اراده‌اي آهنين دارد. او سرفصل‌هاي کاري خود را بهبود فضاي کسب و کار، تسريع در سرمايه گذاري، حل مشکل بيکاري اصلاح نظام بانکي و کارآمدسازي گمرکات و امور ماليات عنوان نمود. البته حسن روحاني در همين جلسه و پيش از اظهارات دژپسند گفت: «به آقاي دژپسند گفتم اولين مسئوليت شما در وزارت اقتصاد، مسئوليت اصلاح نظام بانکداري است و شما کاري کنيد که اولا بانک‌ها از بنگاه‌داري خارج شوند. در حال حاضر تسهيلاتي که بانک‌ها مي‌دهند، اول به بنگاه‌هاي خودشان مي‌دهند. بانک بايد از بنگاه‌داري خارج شود تا بتواند عادلانه رفتار کند». در گزارش حاضر ابتدا گزيده اظهارات وزير اقتصاد و پس از ديدگاه کارشناسان در خصوص اهميت اصلاح نظام بانکي به نظر خوانندگان ارجمند مي‌رسد.

*اراده آهنين وزير
وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: برنامه‌هاي مشخصي در اين وزارتخانه براي عبور از شرايط کنوني کشور تدوين شده است و براي اجراي آن اراده آهنين داريم. به گزارش تجارت از وزارت امور اقتصادي و دارايي، فرهاد دژپسند در جلسه شوراي معاونان اين وزارتخانه که صبح دوشنبه با حضور رييس جمهوري برگزار شد، افزود: در اين وزارتخانه برنامه‌هاي مشخصي تدوين شده تا در زمينه اداره بهتر دولت، بهبود فضاي کسب و کار، سرعت بخشي به سرمايه گذاري و در نهايت رشد و حل معضل بيکاري و همچنين در زمينه کنترل و مديريت تورم عملکرد بهتري داشته باشيم. دژپسند گفت: اين برنامه ريزي‌ها در قالب امور گمرکات، کارآمدسازي امور مالياتي کشور، اصلاح نظام بانکي، استفاده از فرصت‌هاي سرمايه گذاري خارجي، مناطق آزاد و همچنين امور بيمه‌ها قابل تحقق خواهد بود. وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينکه بازار سرمايه يکي از ابزارهاي مهم براي عبور از شرايط کنوني است، اظهار داشت: دولت، سرمايه‌هاي گرانقدر و انباشته شده‌اي در اختيار دارد که مي‌تواند با خصوصي سازي، زمينه استفاده بهتر از اين دارايي‌ها را به نفع مردم فراهم آورد.

*هم افزايي براي عبور از شرايط دشوار
دژپسند شرايط کنوني را ويژه خواند و اراده، همدلي، همکاري، تعاون و پشتکار را از ملزومات مقابله با برنامه‌هاي سخت دشمن و خنثي کردن اين فشارها دانست. وي ادامه داد: در دوران پس از انقلاب، کمتر دوره‌اي از نظر حساسيت، مشابه اين دوره بوده است. وي با تاکيد بر اينکه با يک برنامه منسجم مي‌توان از اين شرايط ويژه عبور کرد، افزود: در کشورمان ابزار، موقعيت و امکانات عالي داريم که با استفاده از آنها مي‌توان از اين شرايط عبور کرد. دژپسند با بيان اينکه وزارت امور اقتصادي و دارايي به معناي واقعي کلمه، يک ابر وزارتخانه است، گفت: دامنه فعاليت‌هاي اين وزارتخانه به گونه‌اي است که مي‌تواند در حوزه‌هاي مختلف حضور يافته و شرايط را براي عبور از اين دوران فراهم کند. وزير امور اقتصادي و دارايي با يادآوري اينکه در شرايط کنوني، دشمن درصدد نااميد کردن و انقطاع مردم از حکومت است، افزود: در مقابل، ما نيز برنامه‌هاي اجرايي مشخص داريم.

*حمايت از بانک مرکزي
اواخر مهرماه گذشته بود که اعضاي شوراي عالي هماهنگي اقتصادي ، پس از ارائه گزارش رئيس کل بانک مرکزي در مورد چالش‌هاي نظام بانکي، بر حمايت از اقدامات بانک مرکزي در زمينه اصلاح نظام بانکي تاکيد کردند. به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني دولت، اعضاي شوراي عالي هماهنگي اقتصادي در جلسه‌اي به رياست حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني رئيس جمهور، پس از ارائه گزارش رئيس کل بانک مرکزي در مورد چالش‌هاي نظام بانکي، بر حمايت از اقدامات بانک مرکزي در زمينه اصلاح نظام بانکي تاکيد کردند. بانک مرکزي نيز موظف شد که پيشنهادات اجرايي براي اصلاح نظام بانکي را به جلسه سران ارائه کند.

*تحول در نظام بانکي
پيش تر رئيس کميته پولي، مالي و بانکي کميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به بحث اصلاح قانون نظام بانکي گفته بود : با اين قانون ساختار بانک مرکزي تغيير مي‌کند و بانک مرکزي کاملا متحول مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري صدا و سيما، بحريني با حضور در برنامه شبکه خبر سيما گفت: از اولين روزي که طرح قانون بانکداري اسلامي‌بدون ربا در مجلس نهم اعلام وصول شد تا امروز که طرحي جامع در کميسيون اقتصادي داريم، بخش عمده از آن تصويب شده است. وي افزود: اين طرح، طرحي جامع است که قانون عملياتي بدون ربا و قانون پولي -بانکي سال بانکي را زير نظر دارد. اين قانون همچنين ساختار بانک مرکزي را نيز تغيير مي‌دهد و بانک مرکزي با مصوبه کميسيون اقتصادي کاملا متحول مي‌شود. بحريني افزود: در مجلس علاوه بر لايحه ناقص دولت سه طرح اعلام وصول شده داشتيم: ۱- طرح بانک مرکزي براي تحول بانک مرکزي ۲- طرح بانکداري جمهوري اسلامي‌که نظام بانکداري را بايد مديريت کند ۳- طرح تاسيس بانک توسعه جمهوري اسلامي‌ايران است که اکنون در صحن مجلس مطرح است. بانک توسعه اسلامي‌مکمل بانک مرکزي است. وقتي نظامات بانکي کشورها مطالعه مي‌شود بانک توسعه قوي وصل به بانک مرکزي مطرح است. وي گفت: در کشور ما وزرات اقتصاد تخصص ماليات، خزانه و گمرک را به عهده دارد و مديريت بانک به عهده وزارت اقتصاد نيست. اگر مجلس نيز در اصلاح ساختار نظام بانکي نظارت نداشته باشد ذينفعان نيز همچنان نگران خواهند بود. وظيفه بانک مرکزي پايش مقررات نظام بانکي است که به دليل انجام ندادن وظايف است که مجلس ورود کرده است. وي اظهار داشت: در ايران صحن علني نسبت به تک تک کلمات نيز نظر مي‌دهد و بايد به صورت جامع همه موارد در نظر گرفته شود. ما درباره نهادها بايد از تجربه کشورهاي ديگر استفاده کنيم. در اين طرح براي بانک ساختار بندي مشخص شده و با بانکداري جهاني منطبق است. در وضع مطلوب بايد تجربه موفق دنيا را بگيريم و با فرهنگ و الزامات ديني و فقهي و شرايط کشور حتي به لحاظ ظرفيت کشور بومي‌سازي کنيم که در اين طرح همه موارد و تجربه بانکداري دنيا ديده شده است.

*ابرپروژه اصلاح نظام بانکي
عيوضلو مدير ابرپروژه اصلاح نظام بانکي ديگر مهمان برنامه گفت: وزارت اقتصاد ۸ ابرپروژه را دنبال مي‌کرد که يکي از آن ابرپروژه اصلاح نظام بانکي است. که در پيرو ان عمليات بانک مرکزي و سازماندهي بانکها و آي تي مطرح شد که بر اساس وضعيت مطلوب و استراتژي فرايند تصويب شود. وي افزود: در قانون نويسي همه موارد بايد ديده شود و برنامه نويسي جامع باشد که همه جوانب در نظر گرفته و ديده شود. در دنيا در تصويب قوانين ريز قوانين نوشته مي‌شود اما در کشور ما شوراها و هيئت‌ها خود مشکل هستند که بيشتر به پسرفت مي‌رسيم تا پيشرفت. عيوضلو در ادامه افزود: تا زيرساخت نباشد و دستورالعمل و روند مشخص نباشد و به جمع بندي کامل و جامع نرسيم، به پيشرفت و نتيجه نخواهيم رسيد.وي افزود: شوراي فقهي بايد نگاه کلان داشته باشد و نبايد نگاه صرفا فقهي باشد. در مجلس قوانين تصويب مي‌شود اما همزمان بايد ايين نامه‌ها باشد که بخش

*وزير اقتصاد اصلاح نظام بانکي را در دستور کار قرار دهد
در اظهار نظري ديگر يک عضو کميسيون شوراها و امور داخلي کشورگفت‌: وزير اقتصاد اگر بتواند نظام بانکي را اصلاح کند، بزرگترين خدمت را به مردم کرده است. ابوالفضل ابوترابي در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به اين که وزرا بايد چه مسائلي را در اولويت کاري خود قرار دهند، اظهار کرد: با توجه به مشکلات اقتصادي که امروز داريم وزير اقتصاد بايد اولويت اول خود را اصلاح نظام بانکي قرار دهد، چرا که نظام بانکي به يک معضل وحشتناک تبديل شده است. وزير اقتصاد بايد تمام کارهاي خود را کنار بگذارد و اصلاح نظام بانکي را ارجح قرار دهد چرا که 40 سال است که اين کار بايد انجام شود اما نشده است. وي در ادامه بيان‌ کرد: اگر وزير اقتصاد اين کار را انجام دهد بزرگترين خدمت را به مردم کرده است.

*جمع بندي
به اين ترتيب و با توصيه اکيد رييس جمهور و نمايندگان مجلس به نظر مي‌رسد اصلاح نظام بانکي يک ضرورت حياتي و لازم الاجرا است تا با تمسک به آن بسياري از بي انضباطي‌هاي پولي و مالي سامان داده شود و شرايط براي ايجاد بهبود در حوزه‌هاي گوناگون اقتصادي از جمله معيشت خانوارها، فضاي کسب و کار، رونق توليد و ... فراهم شود.



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار