به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین، محمدرضا مودودی در نشست خبری ادامه داد: کشور عراق همچنان رتبه اول صادرات از ایران را با مبلغ 5 میلیارد و 7 میلیون دلار با رشد 55 درصدی داراست و پس از آن کشور چین در رتبه دوم قرار دارد.
قائم مقام سازمان توسعه تجارت گفت: 45 درصد صادرات ایران به 13 کشور همسایه اختصاص دارد که ارزش آن 954 میلیارد دلار می باشد و این نشان میدهد ما تقریبا نیمی از صادرات خود را به کشورهای همسایه انجام دادهایم و این موضوع نویدبخش توسعه روابط با همسایههاست.
وی گفت: صادرات غیرنفتی به 27 میلیارد دلار رسیده است و با وجود کاهش وزنی صادرات، افزایش ارزش صادراتی نشان میدهد و ارزش افزوده صادرات کشور بهبود یافته است.
مودودی تأکید کرد: بخش صنعت با 21 درصد رشد، صادرات خود را از مرز 12 میلیارد دلار گذراند و به رقم 12 میلیارد و 400 میلیون دلار رسید و این موضوع نشاندهنده آن است که صنعت کشور توانسته جایگاه خوبی را در صادرات کسب کند.
قائم مقام سازمان توسعه تجارت ادامه داد: بخش کشاورزی نیز با 2 میلیارد دلار صادرات توانست رشد 22 درصدی را تجربه کند و همچنین تراز تجاری کشور مثبت یک میلیارد دلار شد.
وی تأکید کرد: تبلیغاتی برای تخریب ایران در جهان صورت گرفته است اما کارنامه رشد صادراتی در چند ماه گذشته نشان میدهد که دشمنان نتوانستهاند به اهداف شوم خود دست یابند و برگزاری نمایشگاههایی همچون ایران اکسپو2018 موقعیت مناسبی برای به تصویرکشیدن چهره مناسبی از ایران محسوب میشود.
مودودی اضافه کرد: تمامی تاجران دعوتشده در این نمایشگاه میتوانند به عنوان سفیران ما به کشورهای دیگر بروند و سطح توانایی ایران را به دنیا انتقال دهند.
قائم مقام سازمان توسعه تجارت گفت: در صورتی که بخواهیم استراتژی مناسبی در وضع تحریم تعریف کنیم باید واقعیتها را ببینیم؛ اهداف اصلی تحریم کاهش درآمدهای ارزی است و آثار آن در تجارت خارجی از نقاط دیگر اقتصاد مشخصتر خواهد بود اما اگر بخواهیم از دیدگاه مثبت به تحریمها بنگریم، وضع فعلی فرصت مناسبی برای تولیدکننده داخلی است تا بتواند تولید خود را تعمیق دهد.
وی توضیح داد: همواره در وضع تحریم فرصت مناسبی برای تولیدکننده داخلی فراهم میشود که در نبود حریفان خارجی، ساخت و تولید خود را توسعه دهد.
مودودی تأکید کرد: افزایش صادرات در کشور نشان میدهد که چرخهای صنعتی به خوبی در حال چرخش است و ما امیدواریم بتوانیم با تطبیق سیاستهای ارزی با سیاستهای تجاری، به نتایج بهتری در حوزه صادرات دست یابیم و ارزش و بهرهوری را بالاتر ببریم.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در خاتمه افزود: در هفت ماهه ابتدایی امسال تقاضای ثبت سفارش 61.5 میلیارد یورو بوده است و با برآوردهای بانک مرکزی از بودجه کشور برای واردات، به نظر میرسد در حوزه تأمین مایحتاج ضروری کشور به مشکلی برنخوریم.
مجید تکبیری رییس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران نیز در این نشست خبری اظهار کرد: ایده برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو به سال 90 برمیگردد و هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه فراهمسازی زمینه لازم برای توسعه صادرات کشور بود.
وی افزود: با توجه به فضای تحریمها در آن سال، نمایشگاه توانست دستاوردهای درخشانی از خود به جای بگذارد و دستاورد این نمایشگاه ورود 411 تاجر و بازرگان به کشور و انعقاد 70 قرارداد و تفاهمنامه بود.
تکبیری ادامه داد: دور دوم نمایشگاه که در آبان سال 96 برگزار شد منجر به ورود 573 تاجر و بازرگان از 48 کشور دنیا و انعقاد بیش از 100 تفاهم نامه و قرارداد تجاری شده است.
رییس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران همچنین برگزاری نشستهای B2B را یکی دیگر از دستاوردهای ایران اکسپور 2017 برشمرد و گفت: ارزش دلاری تبادلات تجاری صورت گرفته در دوره قبلی نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران به 200 میلیون دلار رسید و این عدد نشاندهنده تأثیر این نمایشگاه در توسعه صادرات کشور است.
وی تأکید کرد: با وجود وضع تحریمی جدید، ما استراتژیها و برنامههای جدیدی برای ایران اکسپو 2018 تعریف کردیم و در این نمایشگاه برای حضور12 گروه کالایی بسترسازی شده است. هدف اصلی این نمایشگاه، تقویت صادرات برای بنگاههای کوچک و متوسط است تا بتوانند بازارهای صادراتی برای خود ایجاد کند و یا بازارهای صادراتی گذشته خود را توسعه دهند.
تکبیری پیشبینی کرد: در نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران در آذر 97، 600 تا 700 تاجر و بازرگان از 60 کشور دنیا شرکت کنند و 250 نشست B2B و در کنار آن بازدیدهای صنعتی از مجموعههای صادراتی صورت خواهد گرفت.
رییس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران تأکید کرد: در نمایشگاه امسال گروه مترجمان در 5 زبان دنیا شکل گرفته است و همچنین معاونت حقوقی تشکیل شده است که هدف اصلی آن رصد قراردادهای نمایشگاه خواهد بود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا وضع تحریم مانع ورود تجار خارجی به ایران نشده است، تصریح کرد: استقبال خوبی تاکنون از سمت تجار و شرکتهای خارجی صورت گرفته و با کمک وزارت امور خارجه و برخی نهادهای دیگر این امر تسهیل شده است. همچنین با توجه به اینکه تصمیم گرفته شد بر روی پاسپورت افرادی که به کشور وارد میشوند مهر نخورد، خارجیها برای شرکت در این نمایشگاه به راحتی به کشور وارد میشوند.
در ادامه مدیرعامل شرکت نمایشگاههای شهر آفتاب با اشاره به ظرفیت یک هزار میلیارد دلاری صادرات در کشورهای همسایه ایران میگوید تحریم فرصتی برای افزایش صادرات در کشور است و اگرچه تهدیدهای بسیاری به دنبال دارد اما میتواند فرصتی برای توانمندسازی تولید در کشور باشد.
عبدالوهاب قادری، مدیرعامل شرکت نمایشگاههای شهر آفتاب در نشست سومین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران که از 22 تا 25 آذرماه در محل نمایشگاه شهر آفتاب برگزار میشود گفت: این نمایشگاه سکوی پرش صادراتی به دیگر نقاط دنیا و کشورهایی خواهد بود که صادرات ما به آنها بهصورت محدود انجام میشود.
وی افزود: اگرچه تحریمهای یکجانبه و ظالمانهT برخی از فرصتهای شغلی را تهدید میکنند اما تحریم فرصتی برای افزایش صادرات کشور است و همه فعالان اقتصادی بر این موضوع واقفند که باید فرصت افزایش صادرات کشور را در وضع تحریمها فراهم کرد.
وی ادامه داد: در چند ماه گذشته با جهش مناسب صادراتی همراه شدهایم و آمارها نشان از وضع مناسب صادرات غیرنفتی در کشور دارد. اگر قفلها و زنجیرهای دست و پاگیر ماشین صادراتی کشور بیشتر باز شود شاهد افزایش بیشتر صادرات از کشور خواهیم بود.
قادری گفت: یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه این است که فعالان با بحث و بررسی بیشتر و ارتباط و هماهنگی با دستگاههای اجرائی زمینه صادرات بیشتر را در این بخش فراهم کنند.
مدیرعامل شرکت نمایشگاههای شهر آفتاب اظهار کرد:بزرگترین مشکل کشور در حوزه صادرات بحث نبود برندینگ در بسیاری از کالاهای صادراتی است و باید گفت تولید در کشور باید مبنای صادراتی داشته باشد و در برنامه ریزیها نگاهها به دوردست نیز باشد.
وی با بیان اینکه در کشورهای همسایه ایران ظرفیت صادرات یک هزار میلیارد دلار صادرات وجود دارد گفت: نفت ،گاز، پتروشیمی و بسیاری از کالاهای دیگر ظرفیتهای مناسبی در کشور دارند و باید با رفع موانع تولید زمینه تولید و صادرات بیشتر را فراهم کرد.
وی ادامه داد: چه بسیا اگر این پتانسیلهای بالقوه وجود نداشت امروز وضع کشور بسیار بدتر از وضع کنونی بود.
مدیرعامل شرکت نمایشگاههای شهر آفتاب با بیان اینکه در همه دنیا سرمایه گذاری بر تولید انجام میشود و مشوقهای صادراتی نیز زمینه مناسبتر تولید را فراهم میکنند، اظهار کرد: بروکراسیهای سفت و سخت اداری باید برداشته شود تا صادرکنندگان بتوانند با استفاده از مشوقهای صادراتی صادرات و زمینه ایجاد اشتغال بیشتر را فراهم کنند.
قادری تأکید کرد: فراموش نکنیم که تحریم فرصتی مناسب برای جهش صادراتی است و متأسفانه یکی از دلایل جای خالی دادن در صادرات قوانین و مقررات سختگیرانه داخلی است.