کد خبر: ۶۸۵۲۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تصمیم دولت برای اتصال کارت سوخت به کارت بانکی و نحوه‌ی اتصال آن‌ها، از صرفه‌جویی ۳۳۰ میلیارد تومانی در صدور کارت خبر داد.
نحوه اتصال کارت سوخت به کارت بانکی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تصمیم دولت برای اتصال کارت سوخت به کارت بانکی و نحوه‌ی اتصال آن‌ها، از صرفه‌جویی ۳۳۰ میلیارد تومانی در صدور کارت خبر داد.

به گزارش ایسنا، همزمان با شروع به کار سامانه ثبت نام اتصال کارت سوخت به کارت بانکی امروز رییس مجلس شورای اسلامی و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، صبح امروز (دوشنبه) با حضور در سازمان فناوری اطلاعات از مرکز ملی تبادل داده موسوم به GSB بازدید کردند.

محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه جلسه‌ی تشریح پیشرفت‌ها و موانع توسعه دولت الکترونیکی، درباره‌ی نحوه اتصال کارت سوخت به کارت بانکی اظهار کرد: ۵۵ درصد نازل‌های پمپ بنزین‌ها به سیستم‌های متمرکز ما متصل شده‌اند و ۴۵ درصد نازل‌ها به دستگاه‌های pos (پرداخت) متصل هستند.

وی ادامه داد: تمام دستگاه‌ها که به‌صورت متمرکز در جایگاه‌های سوخت قرار دارند، به نازل‌ها متصل شده و به‌روزرسانی شده‌اند. بانک مرکزی نیز به اپراتورهای پرداخت الکترونیک (psp) دستورالعملی داده که برمبنای آن دستگاه‌های پرداخت باید به‌روزرسانی شوند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم‌چنین توضیح داد: به محض ثبت‌نام کاربر برای اتصال کارت سوخت به کارت بانکی، بانک مرکزی به بانک دارنده کارت دستور می‌دهد که کیف پول الکترونیکی داخل کارت ایجاد شود و امکان پرداخت مبلغ سوخت از طریق کارت بانکی دارنده کارت سوخت فراهم شود.

جهرمی با بیان این‌که پیش از این برای سیستم مدیریت سوخت کشور از یک سیستم الکترونیکی استفاده می‌شد، افزود: با وجود این، مشکلاتی در این سیستم وجود داشت از جمله مفقود شدن کارت سوخت و دیگر مسائل اما امروز دولت تصمیم گرفته با شیوه‌ی نوین این روش را انجام دهد و بدین ترتیب وزارت نفت به عنوان محور موضوع، بخشی از کار را برعهده گرفته و دستگاه‌هایی از جمله بانک مرکزی، ناجا، وزارت ارتباطات و ثبت احوال نیز هر کدام بخشی از کارت را برعهده گرفتند.

استفاده از کارت، دو ساعت پس از اعلام درخواست

وی‌ با بیان این‌که افراد باید درخواست خود برای اتصال کارت سوخت به کارت بانکی را ارائه دهند، گفت: پس از اعلام درخواست، ظرف دو ساعت این کارت قابل استفاده است. تنها ۳۳۰ میلیارد تومان هزینه صدور کارت بوده که این هزینه در این روش صرفه‌جویی می‌شود. هم‌چنین در هزینه‌ی توزیع و وقت مردم هم صرفه‌جویی خواهد شد.

آذری جهرمی با اشاره به ثبت‌نام و درخواست برای اتصال کارت سوخت و بانکی از امروز خاطرنشان کرد: از امروز ساعت ۸ تا ۱۱، ۱۵۷ هزار مراجعه برای این کار انجام شده است. این درخواست می‌تواند از طریق اپلیکیشن دولت همراه و سایت دولت الکترونیکی انجام شود.

وزیر ارتباطات هم‌چنین در جلسه تشریح زیرساختهای دولت الکترونیکی اظهار کرد: با تحقق دولت الکترونیکی، هزینه‌های دولت و حاکمیت کاهش و بهره‌وری افزایش می‌یابد.

آذری جهرمی با بیان این‌که در برنامه ششم توسعه، تکالیفی برعهده دستگاه‌های مختلف برای توسعه دولت الکترونیکی گذاشته شده است، افزود: وزارت ارتباطات مسوول زیرساخت‌ها بوده است. ضرورت توسعه دولت امروز بیش از هر زمان دیگری اهمیت و توجه ویژه‌ای می‌طلبد. اصل موضوع توسعه دولت الکترونیک، اصلاح فرآیندهای نحوه خدمت‌رسانی است که جای کار زیادی دارد.


وی‌ با اشاره به اتصال کارت سوخت و بانکی از طریق زیرساخت‌های دولت الکترونیک اظهار کرد: هنوز خدمات بسیاری بر بستر دولت هست و بسیاری از سرویس‌ها هم وجود دارند که می‌توانند الکترونیکی شوند اما هنوز به چرخه‌ی دولت الکترونیکی نپیوسته‌اند که امیدواریم با همکاری دستگاه‌ها و ظرفیت‌های موجود این اتفاق بیفتد. این موضوع در برنامه‌ی دولت بوده، مجلس در قانون برنامه‌ی ششم توسعه الزام کرده و درخواست مردم نیز بوده که خدمات اینگونه ارایه شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در سراسر کشور، ۲۵۰۰ دستگاه هستند که خدمت ارائه می‌دهند؛ ۶۷ درصد دستگاه‌ها در مرحله اول هستند که الکترونیکی کردن خدمات است، ۲۰۶ دستگاه به مرکز تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات متصل شده‌اند، ۳۵ دستگاه ارائه خدمات می‌کنند و ۹۵ درصد دستگاه‌ها خدمات را دریافت‌ می‌کنند.

آذری جهرمی با بیان این‌که هنوز بخش اعظمی از دستگاه‌ها ارائه خدمات را در مرکز تبادل شروع نکردند، افزود: الزامات فنی فراهم است اما عزم جدی در دستگاه‌ها مختلف دولت، قوه قضاییه و سایر نهادها را لازم داریم. تجربه‌ی ما در موضوع مبارزه با قاچاق گوشی، توزیع حمایت‌های دولت از جامعه نیازمند با همکاری وزارت تعاون و تجربه ما در کارت سوخت وجود دارد اما هنوز جای کار بسیاری باقی مانده است که با ‌پیوستن به دولت الکترونیک می‌توان این کارها را تسریع کرد.

وی‌ با تاکید بر ایجاد تسهیلات برای کسب و کارها گفت: با دولت الکترونیکی، تسهیلات جدی برای کسب و کارها، از دو جهت صدور مجوزها و اطلاعاتی که می‌تواند در اختیار آن‌ها قرار گیرد، ایجاد می‌شود. می‌توان به جای خدمات G2C، به کسب و کارها، خدمات G2B ارایه دهیم که موجب بهبود شاخص کسل و کار در کشور می‌شود و بحث شفافیت و مبارزه با فساد هم در این باره فراهم است.

در این بازدید، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و امیر ناظمی- رییس سازمان فناوری اطلاعات - و سایر مسوولان مرتبط با این حوزه، گزارشی از آخرین وضعیت خدمات دهی مرکز ملی تبادل داده در ارائه خدمات مرتبط با کارت سوخت ارایه کردند.

امیر ناظمی - رییس سازمان فناوری اطلاعات - در این دیدار با اشاره به اقداماتی که در حوزه دولت الکترونیکی و دولت هوشمند انجام شده است، گفت: در طرح اتصال کارت سوخت به کارت بانکی و تبادل اطلاعات بین آن‌ها از صدور 10 میلیون کارت سوخت و هزینه زیرساخت‌ها و اتصالات چند میلیاردی جلوگیری  شد.

وی در بخش دیگری از این گزارش به اجرای طرح رجیستری در حوزه دولت هوشمند اشاره کرد و افزود: از اجرای این طرح تاکنون بیش از 260 میلیارد تومان به درآمدهای دولت افزوده شده است که تا پایان امسال این رقم می‌تواند به 1750 میلیارد تومان بالغ شود.

رییس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به 23 پروژه کلان دولت الکترونیکی که در دولت مصوب شده است، تصریح کرد: این پروژه‌ها در سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی تا پایان سال 99 باید به اجرا برسد و با اجرای آن 111 خدمت و 135 زیر خدمات ارائه می شود.

وی در پایان گزارش خود پیشنهادات سازمان فناوری اطلاعات برای الزام دستگاه‌ها و  نهادهای دولتی و حاکمیتی در پیوستن به دولت الکترونیکی و تخصیص بودجه برای پیشبرد پروژه‌های این حوزه را ارائه کرد.

علی لاریجانی - رییس مجلس شورای اسلامی - بعد از بازدید از مرکز ملی تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات، با اشاره به قانون برنامه توسعه و بازدید از زیرساخت‌های دولت الکترونیکی، گفت: گام‌هایی که وزارت ارتباطات از نظر زیرساختی برداشته بسیار مهم و قابل توجه است.

وی با بیان این‌که منظور از دولت الکترونیکی از نظر قانون‌گذار حکومت هوشمند است، افزود: دولت الکترونیکی فقط مختص قوه مجریه نیست و بقیه قوا و نهادهای حاکمیتی از جمله دستگاه قضایی، قوه مقننه و نیروهای مسلح که خدماتی به مردم و دستگاه‌های دیگر ارائه می‌کنند نیز باید اطلاعات خود را از این درگاه برای دسترسی مردم و آسان سازی امور ارائه کنند.

لاریجانی تصریح کرد: اگر در این زمینه نیاز به روشن شدن قانون داریم می‌توانیم از طریق شورای هماهنگی قوای سه گانه به دستگاه‌ها ابلاغ کنیم.

وی با اشاره به این‌که بر اساس گزارش‌ها در حدود 2500 دستگاه باید اطلاعات خود را ارائه کنند، افزود: این در حالی است که تاکنون 260 دستگاه یعنی حدود یک دهم این تعداد اطلاعات خود را ارائه دادند و این اشکال بزرگی است که می‌توانیم با تشویق و تنبیه این مشکل را مرتفع کنیم و اگر دستگاه هایی سخت‌افزار و نرم‌افزار لازم را دارند از اجبار قانونی برای اتصال به درگاه دولت الکترونیکی استفاده کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی به قانون دسترسی آزاد به اطلاعات نیز اشاره کرد و  گفت: حق هر شهروندی است که در موارد مورد نیاز به اطلاعات دسترسی داشته باشد و در تمام کشورها نیز این موضوع دنبال می‌شود.

وی با تاکید بر دستاوردهای دولت الکترونیکی در راستای شفافیت و مبارزه با فساد به بحث قانون انتخابات پرداخت و تاکید کرد: وزارت ارتباطات با شورای نگهبان و دستگاه‌های ذیربط در برگزاری الکترونیکی انتخابات جلساتی داشته باشد تا با حل اشکالات، انتخابات در کشور به صورت الکترونیکی برگزار شود.

لاریجانی تصریح کرد: انتخابات الکترونیکی باعث شفافیت و تشویق مردم به حضور در انتخابات می‌شود و البته در بعضی از کشورهای همسایه انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود و ما هم حتما به کمک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید به این نقطه برسیم.

وی الکترونیکی و هوشمندسازی خدمات را برای بنیه اقتصادی کشور یک امر ضروری عنوان کرد و گفت: در این زمینه تاکیدات مقام معظم رهبری و قانون نیز داریم و باید همت کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به این‌که در حوزه فضای مجازی کمبود قانون وجود دارد، افزود: برای این منظور نیازمند کار مشترکی بین دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی، کمیسیون مربوطه در مجلس و وزارت ارتباطات هستیم تا در حوزه امنیت و حقوق خصوصی در فضای مجازی مقررات و قوانینی تدوین و تصویب شود.

وی افزود: اگر این پیشنهادات بار مالی نداشته باشد، بهتر است به‌صورت طرح ارائه شود تا با سرعت بیش‌تری به تصویب برسد و پیشنهاداتی که بار مالی دارد به صورت لایحه از طرف دولت ارائه شود.

به گزارش ایسنا، در پی تصمیم اتخاذ شده به منظور جلوگیری از قاچاق سوخت مبنی بر فعال شدن سامانه کارت سوخت، مالکان خودرو و موتوسیکلت‌هایی که به هر دلیل فاقد کارت سوخت هستند، می‌توانند با مراجعه به سایت mob.gov.ir و یا نصب رایگان اپلیکیشن خدمات دولت همراه نسبت به صدور کارت سوخت با اتصال به کارت بانکی خود اقدام کنند.

اضافه شدن خدمات سهمیه سوخت به کارت بانکی با چند کلیک، نمود دیگری از پیاده‌سازی دولت الکترونیکی است تا در صورت مفقودی کارت سوخت بدون نیاز به صرف هزینه و وقت تنها با اتصالی به آسانی و با چند کلیک، کارت بانکی را به کارت سوخت تبدیل می شود.

پیش بینی می‌شود با اتصال کامل دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی به دولت الکترونیکی، هزاران میلیارد تومان از نظر مالی و از نظر مراجعه مردم به این نهادها و دستگاه‌ها صرفه جویی صورت گیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار