کد خبر: ۶۸۶۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۸
در تاریخ آمده که "نرون" هنگام سقوط امپراطوری رم در حال نواختن ویولون بوده است. باید توجه داشت در زمان حمله به رم او اصلا در آنجا نبوده، علاوه بر این ویولون تا آن زمان هنوز ساخته نشده بود‌! در این مطلب ۳۱ مورد تاریخی که باورهای غلط و رایج میان مردم بوده را بررسی کرده‌ایم.
۳۱ اشتباه تاریخی که باورشان کرده‌ایم!
«همه ما در زندگی حداقل یک بار تاریخ جهان و حوادث و اتفاقات گذشته را مطالعه و در تشخیص درستی وقایع یا غلط بودن آنها به مورخین اعتماد کرده‌ایم اما گاهی ممکن است متخصصان در امور تاریخی هم با توجه به روش تحقیقی و مطالعاتی خود در ثبت حوادث و علت درست آنها اشتباهاتی کرده باشند که بعد‌ها دانشمندان دیگر با ارائه سند و مدرک مستدل آنها را تصحیح کرده‌اند.

در این مطلب ۳۱ مورد تاریخی که باور‌های غلط و رایج میان مردم بوده را بررسی کرده‌ایم:

گالیله اولین کسی نبود که نظریه "زمین دور خورشید می‌چرخد" را ارائه کرد. بلکه قبل از او در قرن سوم قبل از میلاد این نظریه را "Aristarchus Samos" را مطرح کرد و بعد از او هم "نیکلا کوپرنیک" در قرن ۱۶ میلادی به آن توجه کرد.

در تاریخ آمده که "نرون" هنگام سقوط امپراطوری رم در حال نواختن ویولون بوده است. باید توجه داشت در زمان حمله به رم او اصلا در آنجا نبوده، علاوه بر این ویولون تا آن زمان هنوز ساخته نشده بود‌.

می‌گویند امپراطوری اسکندر کبیر بزرگترین امپراطوری در طول تاریخ جهان است. اما باید گفت: چنین نیست. از لحاظ وسعت فتوحات و لشگرکشی‌ها امپراطوری مغول‌ها بزرگتر بوده و حتی در مقیاس با کشورگشایی‌های دیگر نیز کوچک‌تر بوده است‌.

در تاریخ آمده که کریستف کلمب ثابت کرد که زمین گرد است اما واقعا نمی‌دانیم چرا چنین باوری میان مردم رایج است؟ گرد بودن زمین از زمان ارسطو مورد بحث دانشمندان بوده است.

ناپلئون بناپارت آنقدر‌ها هم که می‌گویند کوتاه‌قد نبوده است. او ۵.۷ اینچ بوده است که برای زمان خودش قدی متوسط به شمار می‌رفته. این روایت به دلیل تفاوت سایز در فرانسه و بریتانیا ساخته شده و این که مورخان انگلیسی به سادگی فراموش کردند که اندازه‌گیری‌ها را تبدیل کنند.

در داستان‌ها گفته شده که "ماری آنتوانت" به دهقانان فرانسوی توجه کرده و به اطرافیان دستور داده که به آنها "کیک" بدهند. اما این مسئله هرگز اتفاق نیفتاده است. "ژان ژاک روسو" در شرح زندگی نامه خود اعتراف کرده که این داستان را به "ملکه" نسبت داده، در حالی ملکه در زمان وقوع داستان ۱۰ ساله بوده است.

دلیل آتش‌سوزی بزرگ شیکاگو (۱۰ اکتبر سال ۱۸۷۱) لگد یک گاو به چراغ طویله نبوده است. بعد‌ها این خبر را در روزنامه‌ها تکذیب کردند اما علت آن هیچ وقت گفته نشد.

"بنجامین فراکلین" الکتریسته را اختراع نکرد. جریان برق مدت‌ها قبل از او مورد بررسی قرار گرفته بود. او جریان برقی را که در رعد و برق بود اثبات کرد.

محاکمه جادوگران شهر "salem" (در سال ۱۶۹۲) اتفاق افتاده است و ۲۰ نفر جان خود را ازدست دادند، اما آنها در آتش نسوختند بلکه اعدام شدند یا زیر بلوک‌های سیمانی سنگین قرار گرفتند و له شدند.

"Abner Doubleday" بیسبال را اختراع نکرد. این یک داستان عامیانه عجیب و غریب است.

در زندگینامه "جرج واشنگتن" نوشته‌اند که او درخت گیلاسی را که پدرش علاقه زیادی به آن داشت با تبر شکست و خرد کرد و وقتی راجع به آن از او سؤال کردند دروغ نگفت. این یک داستان دروغین است که اولین بار "Parson Weems" شرح داده.

"پائل ریور" هرگز هنگام سوارکاری معروف خود فریاد نزده" بریتانیا می‌آید" (در خلال جنگ آمریکا و بریتانیا). این تصورات غلط را "ودزورث لانگفلو" وارد شعر کرده است. در واقع او تنها سوار نبوده، به غیر از او سه یا پنج سوار دیگر هم بودند که خبر نزدیک شدن ارتش بریتانیا را دادند.

وایکینگ‌ها هرگز روی کلاه خود شاخ ندارند. تقریبا هر تصویری که از وایکینگ‌ها می‌بینیم با موه‌ها و کلاه‌های عجیب و غریب است و نکته اینجاست که تا به حال کسی آنها را از نزدیک ندیده است تصویر کلاسیک وایکینگ‌های شاخدار در سال ۱۸۷۶ در اپرای "ریچارد واگنر" برای اولین بار به نمایش گذاشته شد.

اتاقک‌های "vomitoriums" رومی برای این نبوده که مردم وقتی حالشان بد بوده و حالت تهوع داشتند به آنجا بروند. بلکه این اصطلاح برای راهرو‌هایی بوده که پشت یا کنار صندلی‌های آمفی‌تئاتر وجود داشته تا مردم بتوانند به راحتی رفت و آمد کنند. این اشتباه به دلیل شباهت نوشتاری این دو کلمه در زبان انگلیسی است.

گفته می‌شود در قرون وسطی خیلی از افراد به ۳۰ سالگی که می‌رسیدند می‌مردند. درست است که نرخ امید به زندگی در آن سال‌ها بسیار پایین بوده، اما مردم بین ۲۱ تا ۶۴ سال عمر می‌کردند.

"بنجامین فراکلین" پیشنهاد نکرد که "بوقلمون" به جای "عقاب" نماد ملی آمریکا باشد. او نماد عقاب را دوست نداشت اما پیشنهادش تصویر حضرت موسی بود.

اهرام ثلاثه مصر را بردگان نساختند. سالیان سال است که این تصور بین مردم رایج است، اما شواهد نشان می‌دهد که این گونه نیست. مقبره برخی از کارگران کنار اهرام کشف شده است. اگر این‌ها برده بودند هرگز مقبره و گوری نداشتند آن هم کنار اهرام.

نازی‌ها مغلوب زمستان روسیه نشدند. اول این که جنگ در پاییز بود و این فصل پر از بارش باران در روسیه است و زمین‌ها لغزنده و باتلاق‌های فراوانی به وجود می‌آمد. در واقع تانک‌های نازی در گل و لای فرو می‌رفتند و دوم این که نازی‌ها توسط روس‌ها محاصره شدند نه این که در برف گیر کرده باشند.

بومیان آمریکایی (سرخپوست‌ها) شکارچی نبودند. بیشتر آنها کشاورز بودند و این فرض به وسیله نژادپرستان مطرح شد تا توجیهی باشد برای این که بتوانند آنها را به راحتی بکشند.

نینجا‌ها فقط سیاه نمی‌پوشیدند. اول از همه این که نینجا‌ها واقعی هستند و وجود داشتند. دوم این که کار نینجا‌ها جاسوسی بود بنابراین مانند همه مردم لباس می‌پوشیدند تا ناشناخته باقی بمانند.

"جان براون" دیوانه نبود. جان براون آمریکایی کسی بود که تعصب ضد برده‌داری شدیدی داشت و با ۱۸ نفر از دوستانش به انبار مهمات "هاپرزفیری" ویریجینیا حمله کرد و به تصرف خودش درآورد. تصوری که همه از او دارند چشمانی وحشی و مو‌هایی به هم ریخته است. در واقع او در نظر مردم دیوانه بود. اما در واقع این گونه نبود و دفاعیات او قبل از اعدامش و چهره آرام و خندان او قبل از مرگ و بوسه‌ای که بر پیشانی کودکی سیاه‌پوست می‌زند خلاف این ادعا را ثابت می‌کند.

برده‌داری از جنوب آمریکا مرسوم نشده است بلکه باید به این نکته توجه کرد که در سال ۱۷۲۰ اکثر آمریکایی‌ها برده داشتند.

این که انیشتین در کودکی خنگ بوده و ریاضی را نمی‌فهمیده حرف درستی نیست. او از سنین نوجوانی در ریاضی بسیار قوی بود. شاید این داستان از زمانی مطرح شد که او در امتحان ورودی دبیرستان قبول نشد آن هم برای این که امتحان به زبان فرانسوی بود.

ارتش ۳۰۰ نفره اسپارت‌ها با ارتش ایران نجنگید. آنها ۷۰۰۰ نفر بودند و تنها ۳۰۰ نفر آنها اهل اسپارت‌ها بودند.

کلیسای کاتولیک علیه نظریه کوپرنیک (زمین دور خورشید می‌گردد) عملی انجام نداد. در واقع کوپرنیک برای کلیسا کار می‌کرد و نظریه‌هایش را زیر نظر آنها منتشر می‌کرد. در اصل کاتولیک‌ها چندین سال کاری به این نظریه نداشتند و حتی با استفاده از آن با پروتستان‌ها مبارزه کردند.

گلادیاتور‌های رم باستان هرگز برای مرگ نمی‌جنگیدند. رمی‌ها جنگ‌های خونین را دوست داشتند و به واسطه آن در دنیا مشهور بودند. اما در میدان نبرد گلادیاتور‌ها مجاز به کشتن نبودند، زیرا هر یک از آنها سرمایه‌ای برای صاحبانشان بودند.

داستان پوکوهانتس (دختر سرخپوست) که انیمیشن آن نیز ساخته شده است واقعی است. البته او با جان اسمیت ازدواج نکرد. همسر او جان رولف بود که بعد از ازدواج نیز به سرعت از اروپا خارج شدند.

هلن کلر نویسنده‌ای غیر سیاسی نبود. او یک سوسیالیست بود که به جایگاه زنان در جامعه هم توجه ویژه‌ای داشت. او دشمن اصلی ویلسون (رئیس جمهور سال‌های ۱۹۱۳-۱۹۲۱ آمریکا که به نژادپرستی و بی رحمی شهرت داشت) بود.

ونگوگ گوش خود را به خاطر دیوانگی و از روی عصبانیت نبرید. به نظر می‌رسد در سال ۱۸۸۸ در یک دوئل گوش خود را از دست داد. البته که او از بیماری روحی روانی هم رنج می‌برد.

ویلیام هری هریسون به خاطر یک سخنرانی طولانی نمرد. مورخان می‌گویند که او در یک روز بارانی سرد در یک سخنرانی طولانی جان خود را از دست داد در حالی که امروزه به این نتیجه رسیدند که تیفوئید علت مرگ اوست.

ریچارد سوم گوژپشت نبود. در سال ۲۰۱۲ اسکلت وی کشف شد. ستون فقرات او منحنی شکل بود اما نه به اندازه‌ای که پشت او را خمیده کند.»

منبع: فرادید

نام:
ایمیل:
* نظر: