کد خبر: ۶۸۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۳
لاریجانی: مجلس چوب لای چرخ دولت نمی‌گذارد
رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی گفت: مجلس چوب لای چرخ دولت نمی‌گذارد و چنین روحیه‌ای ندارد.
بنزین گران نمی‌شود
رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی گفت: مجلس چوب لای چرخ دولت نمی‌گذارد و چنین روحیه‌ای ندارد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی شامگاه امروز (شنبه 10 آذر) در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم که از شبکه یک سیما پخش شد درباره  شخصیت شهید مدرس و این‌که امام خمینی(ره) بارها از این شخصیت مدرس صحبت کرده است، گفت: شخصیت مرحوم مدرس  شخصیتی نادر برای کل سیاست‌مداران ایران است.

وی شخصیت شهید مدرس را الگویی برای همه سیاستمداران ایران دانست و گفت: وی فقیهی مبرز و اسلام‌شناس بود، مدرس  یک فکر راهبردی داشت و ما از این‌گونه افراد زیاد نداشتیم، فردی صالح و اهل معنا بود و بسیاری از افراد و شخصیت‌های بزرگ اسلام مانند میرزای شیرازی برای او عبارت‌های مهمی به‌کار بردند و به شب‌زنده‌داری و مراقبت وی یاد می‌کنند. حضرت امام(ره) وی را فردی تأثیرگذار می‌دانست که هوای نفس نداشت.

نماینده مردم قم در مجلس اضافه کرد: مدرس در مسائل سیاست داخله صاحب فکر بلند بود و در سیاست خارجه هم همین‌طور و حتی مخالفان وی به این مطلب اذعان داشته‌اند. وی به وفاق ملی و اتحاد ملی اعتقاد داشت و می‌گفت "باید جمع‌مان را زیاد کنیم و افتراق نداشته باشیم و باندبازی ما را از وحدت جدا می‌کند". شهید مدرس در سال 1306 در مجلس گفت که "ما باید کارخانه هواپیماسازی و ذوب‌آهن داشته باشیم". شهید مدرس در سیاست داخلی معتقد بود که "برای آینده ایران باید یک وفاق ملی داشته باشیم"، با حزب مخالف نبود، اما معتقد بود که "باندبازی، ما را از وحدت جدا می‌کند".

لاریجانی اظهار داشت: مرحوم مدرس وارد مسائل خرد نمی‌شد و فکرهای بلندی برای ایران در حوزه سیاست خارجی داشت که در این حوزه به منافع ملی و  وفاق عالم اسلام تأکید داشت.

رئیس قوه مقننه همچنین در پاسخ به این سؤال که مجلس دهم شورای اسلامی در طول این 2 سال و چند ماه چه‌کار مهمی برای کشور و مردم انجام داده است، گفت: کارهایی که تا کنون مجلس انجام داده برای حل مشکلات کشور بوده است، مثلاً تا کنون جلسات غیرعلنی درباره ارز داشتیم و دولتی‌ها را دعوت می‌کردیم که چگونه باید آن مشکلات حل شود. برخی از مشکلات باید با همکاری قوا حل شود، چراکه هزینه‌آور است.

وی با بیان اینکه برخی مشکلات در کشور مزمن است و مربوط به یکی دو سال هم نیست، گفت: به‌عنوان مثال همین بحران آب موضوع بسیار مهمی است و یا مشکل ریزگردها که مقداری از آن در داخل است و مقداری از آن هم مربوط به خارج از کشور مربوط می‌شود و یا مشکلی که برای دریاچه‌ها و تالاب‌ها به‌وجود آمده است.

لاریجانی  مسئله بانک‌ها را یکی از  مشکلات اصلی کشور دانست و عنوان کرد: حدود 5 سال پیش مرکز پژوهش‌های مجلس هشدار می‌داد که این بخش دچار مشکل است که یک مورد آن مسئله کاسپین بود که چقدر وقت مجلس و دولت را گرفت تا حل شود، از این سنخ مسائل کم نداریم.

لاریجانی ادامه داد: برخی از کارهای مجلس نیز جنبه نظارت دارد. تا کنون قوانین مهمی در مجلس تصویب شده که یکی از آنها قانون اشتغال پایدار روستا بود که بتوانیم مهاجرت را کاهش دهیم. قانون بازنشستگان که در کشور تصویب شد، قانون مهمی است که در اجرا دچار مشکلاتی است که البته حل خواهد شد، قانون چک، قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، قانون حمایت از معلولان، ثبت اختراعات، قانون کاهش اعدام، قانون برنامه ششم و قانون بودجه از جمله قوانین مهم تصویبی بوده است.

رئیس قوه مقننه ابراز کرد: بخشی از مشکلات هم به نظارت بازمی‌گردد که بخشی از آن را دیوان محاسبات انجام می‌دهد و بسیاری از پرونده‌های زیادی را بررسی کرده است و تاکنون 2700 پرونده در مجلس دهم بررسی شده است و برای هزار و چند پرونده رأی صادر کردیم و تعدادی از منابع نیز به خزانه بازگشت پیدا کرده است.

لاریجانی افزود: چند قانون هم وجود دارد مثل استاندارد، ارزش افزوده، بانک مرکزی و بانک‌ها که تقریباً تمام شده و در دستور بررسی است، قانون تجارت هم قانون مهمی است که در سه دوره مجلس بوده و اکنون کارهای نهایی آن انجام می‌شود. قوانین وقتی تصویب می‌شوند همه مجریان موظف به اجرا هستند. در همین زمینه ما معاونت نظارت گذاشتیم که به کمیسیون گزارش می‌دهد و کمیسیون از وزرا آن را پیگیری می‌کند.

نماینده مردم قم در مجلس در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که چرا تصویب برخی قوانین زمان‌بر هستند و میزان نظارت مجلس بر حسن اجرای قوانین چقدر است، گفت: سیاست اصل 44 قانون مهمی است و قبول دارم در برخی جاها درست انجام نشده است، برخی مداخلات هم هست، نفی نمی‌کنم، اما قانون باید اجرا شود، مثلاً قانون تسهیل ازدواج درست اجرا نشد و کمیسیون فرهنگی گزارش داد و به قوه قضائیه ارجاع شد، هر کمیسیونی وقتی می‌بیند که استنکافی در مورد قوانین انجام می‌شود می‌تواند گزارش دهد.

لاریجانی با اشاره به نمایندگان مردم در مجلس اظهار کرد: نمایندگان یک چهره درونی دارند که چگونه کار می‌کنند، شرایط ایران شرایط سختی است و نمایندگان بیشترین ارتباط را با مردم دارند و زمانی که پس از سه هفته جلسه علنی برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه خود می‌روند بیشترین وقت خود را برای آبادانی و مشکلات مردم صرف می‌کنند

نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: این‌که برخی مواقع اختلاف سیاسی میان نمایندگان  وجود دارد، این حسن مجلس است و اشکالی ندارد، این‌که در مجلس برای مسائل مهم وفاق ایجاد کنیم این مهم است. در مجلس این طور نیست که چیزی را رئیس بگوید و نماینده انجام دهد، همه نماینده مردم هستند البته سبک فکری نمایندگان متفاوت است و این امر عجیب نیست.

رئیس مجلس در خصوص وظایف مجلس شورای اسلامی و این‌که برخی شوراها در مواقعی اقدام به قانونگذاری  می‌کنند، عنوان کرد: در قانون اساسی مرجع اصلی قانون‌گذاری مجلس است و ما هم دو مجلس نیستیم و شوراها اگر کار خود را کنند مشکلی برای ما پیش نخواهد آمد و نباید قانون‌گذاری کنند.

رئیس قوه مقننه گفت: حتی شورای عالی اقتصادی هم که به‌وجود آمد در شرایط اضطراری بود و رهبری تأکید کردند. هیئت نظارت مجمع تشخیص می‌تواند این‌گونه عمل کند که اگر طرح و لایحه وجود داشت نظر خود را به کمیسیون مربوطه بدهد، چون یکی دو مورد قبل از اینکه طرح و لایحه‌ای به شورای نگهبان برود اتفاقاتی رخ داد که  بازتاب‌هایی داشت و اگر هر کدام از شوراها سر جای خود کار کنند مشکلی پیش نخواهد آمد.

لاریجانی درباره قیمت سوخت در کشور و بحث‌های مطرح‌شده درباره قیمت بنزین و استفاده دوباره از کارت سوخت و این‌که برخی معتقدند باید قیمت بنزین واقعی شود اضافه کرد: قیمت واقعی بنزین به مردم فشار وارد می‌کند.

وی با اعلام اینکه "تفاوت قیمت بنزین بین کشور ما و کشورهای اطراف باعث ایجاد قاچاق سوخت در کشور شده است"، ادامه داد: با وجود مرزهای متعدد با سایر کشورها کنترل قاچاق کار ساده‌ای نیست، مصرف زیاد بنزین هم مسئله دیگری است و باید طوری عمل کنیم که به مردم فشار نیاید چراکه شرایط کشور شرایط عادی نیست. چیزی که در حال حاضر انجام می‌شود فقط کارت سوخت است و بعید می‌دانم تا پایان سال بنزین فعلاً گران شود. برخی از اصلاحات را باید زمانی انجام دهیم که فشار بر مردم نباشد. البته در این زمینه در مجلس نیز بحث‌‌هایی شده و باید منتظر تصمیم دولت باشیم ببینیم برای این موضوع چه اقدامی انجام می‌دهد یا لایحه به مجلس ارائه می‌کند یا خیر.

رئیس مجلس درباره اینکه گفته می‌شود اصلاح  قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در مجلس ابهاماتی دارد، گفت: قانون مبهم نیست؛ در کل، رویکردی که در جامعه وجود دارد این است که جوانان به بخش اجرایی بیایند که این کار عاقلانه است و فکر می‌کنم اصل موضوع درباره این قانون درست است. من به دیوان محاسبات گفتم که به این موضوع نظارت کند و اگر کسی سؤالی دارد می‌تواند از معاونت قوانین سؤال کند، یا تفسیر آن را از مجلس بخواهد.

لاریجانی با اشاره به آشفتگی قیمت کالاهای اساسی و این‌که در برخی کالاهای اساسی به‌مانند لبنیات با اینکه باید در سال یک بار افزایش قیمت می‌داشتند اما هر هفته قیمت این کالاها افزایش پیدا می‌کند، اضافه کرد: چند مسئله در این زمینه وجود دارد، شرایط غیرمتعادلی که در بازار به‌وجود آمده به‌دلیل جهش‌های ارزی است. برداشت ما این بود که تا موضوع ارز حل نشود، مسئله حل نمی‌شود، به همین دلیل تصمیماتی در جلسات سران قوا گرفته شد که بخشی از آن مربوط به بانک مرکزی بود و بخش دیگر مربوط به دلالان ارز و عملیات روانی، که مجموعه این تصمیمات وقت زیادی گرفت. ما گفتیم که کالاهای اساسی را با ارز 4200 تومان بدهند. اما بعضی از گرانی‌ها به‌دلیل خود کالای اساسی نیست، بلکه مربوط به بسته‌بندی آن است، من می‌گویم هرچه سریع‌تر کمیسیون‌ها این موضوع را بررسی کنند.

وی  در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود برخی مواقع مجلس چوب لای چرخ دولت می‌گذارد و در برخی موارد کاملاً همراه است، گفت: من استدلال چوب لای چرخ گذاشتن نمایندگان در کار دولت را نمی‌پسندم، البته ممکن است از عمل برخی وزرا و وزارتخانه‌ها تعدادی از نمایندگان راضی نباشند، اما این موضوع معنایش چوب لای چرخ گذاشتن نیست البته در برخی امورات هم همراهی دارند. نمایندگان در مسائلی که مصالح ملی را به‌دنبال دارد با دولت همراهی می‌کنند، به‌عنوان مثال در اصل 44 مشخص است که اگر کشور بخواهد توسعه پیدا کند باید اقتصاد به‌دست مردم اداره شود که خوب نظر دولت و مجلس در این زمینه یکسان است.

نماینده مردم قم در مجلس تأکید کرد: در شرایط امروز که با رفتار ناهنجار آمریکایی‌ها نسبت به منافع ملی مواجه هستیم عقل حکم می‌کند که هم‌نظر با هم کار کنیم و وفاق داشته باشیم، زیرا این دشمن مستمراً به منافع ملت تهاجم کرده و هزینه‌های ملت را بالا می‌برد، لذا نباید بر امورات خرد مردم تمرکز کرده و بدانیم که تمرکز بر امورات اصلی می‌تواند مشکلات را حل کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث قیمت‌گذاری خودرو تصریح کرد: چند مسئله پیرامون این بحث وجود دارد، خودروسازی در کشور ما انحصاری است و قطعه‌سازی هم جزو صنایع بزرگ در کشور بوده و از طرف دیگر نقدینگی که در جامعه وجود دارد و به‌سمت بازار طلا و سکه و ارز می‌رود، در حال حاضر به بازار خودرو هم ورود پیدا کرده و به همین دلیل دلال‌بازی ایجاد شده است. ما باید خودرو را به متقاضی بدهیم، اما آیا خودروسازان خودرو را به متقاضی می‌دهند؟ این اشکال باید حل شود؛ مسئله قطعه‌سازان این نیست که قطعه نمی‌سازند بلکه می‌گویند "خودروسازان پول ما را نمی‌دهند تا ما تولید داشته باشیم"؛ من در این باره امروز با رئیس جمهور صحبت داشته‌ام و چند روز نیز در جلسه کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی با وزیر صنعت و معدن در این زمینه صحبت کردم.

رئیس قوه مقننه با اشاره به دیپلماسی پارلمانی و نقش مجلس در این زمینه اظهار داشت: دیپلماسی پارلمانی در بسیاری از کشورها وجود دارد و در این بین برخی از آنها در این زمینه فعال هستند و برخی نه، اما مجلس ایران دیپلماسی پارلمانی را جدی گرفته است، زیرا کارکردش متفاوت از دیپلماسی رسمی است، به‌دلیل اینکه نمایندگان راحت‌تر حرف می‌زنند.

وی ادامه داد: در برخی از مجامع مانند بین المجالس ایران عضو است و هیئت خوبی را در این مجمع داریم، به‌طوری که فعالیت مناسبی را تاکنون شاهد بوده‌ایم که در چند زمینه کارها را به‌خوبی پیش برده‌اند.

لاریجانی با ابراز اینکه بین المجالس اسلامی و آسیایی از دیگر مجامعی هستند که ایران در آنها حضور فعال دارد، گفت: گروه‌های دوستی نیز از دیگر مواردی است که باید در دیپلماسی پارلمانی به آنها اشاره کنیم، به‌طوری که پیشنهادهایی بین دو طرف مطرح می‌شود و باید گفت دیپلماسی پارلمانی نقش مکمل را دارد.

وی همچنین گفت: در بخش دیپلماسی پارلمانی به یک چارچوب‌هایی رسیده‌ایم به‌طوری که در رابطه با دومای روسیه دو رئیس مجلس دو گروه دارند و هر شش ماه موضوعاتی نظیر نفت و گاز، راه‌آهن و پیمان پولی را در ایران و روسیه پیگیری می‌کنند.

رئیس مجلس راجع به مشکلات موجود در بازار مسکن بیان کرد: مشکل مسکن تنها با اخذ مالیات قابل حل نیست، اما به‌نظرم در آینده یکی از مسائل مدنظر سوق دادن نقدینگی به طرح عمرانی نیمه‌تمام است و مصوبه آن در مجلس تصویب شده تا نقدینگی کنترل شود، زیرا رقم آن بیش از پانصد هزار میلیارد است.

وی ادامه داد: بهترین بخشی که می‌تواند ثروت مردم را حفظ کند، بازار مسکن است و ارز نیست، چراکه بازار مسکن تلاطم چندانی ندارد. تلاش بر این است که زمین به کالای سرمایه‌ای تبدیل نشود تا مسکنی که به دست افراد می‌رسد ارزان تمام شود.

لاریجانی تأکید کرد: احیای بافت‌های فرسوده از موضوعاتی بوده که در قانون برنامه به آن اشاره شده تا محلاتی که دارای بافت فرسوده هستند احیا شوند، بنابراین هم در بافت فرسوده و هم در انبوه‌سازی فضا را برای سرمایه گذاری فراهم خواهیم کرد، زیرا مسکن می‌تواند نقدینگی را جذب کند و فشار را از قیمت سایر کالاها بردارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار