کد خبر: ۶۸۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱
رییس پژوهشکده پولی و بانکی اعلام کرد،
رییس پژوهشکده پولی و بانکی توسعه بانکداری شرکتی را برای رشد ارائه خدمات ضروری دانست و چهار استراتژی بانک ها را برای ادامه فعالیت کسب و کار خود برشمرد.
چهار استراتژی توسعه بانکداری شرکتی
به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی، علی دیواندری در همایش بانکداری شرکتی که امروز در مرکز همایش های صدا وسیما برگزار شد، اظهار داشت: بانکداری شرکتی به معنای آن است که بانک‌ها در ارتباط با صنعت و کسب و کار حرفه‌ای عمل کنند.
 وی با اشاره به نقش کسب و کارها و شرکت ها در اقتصاد، افزود: سرشاخه‌های تحول اقتصادی در شرکت‌ها نهفته است و شرکت‌ها به اقتصاد کشور هویت می‌دهند، بنابراین وظیفه حاکمیت ‌این است که از شرکت‌ها حمایت کند و اگر نمی تواند حداقل مزاحم کسب و کارها نباشد.
رییس پژوهشکده پولی و بانکی ادامه داد: در حوزه بازار پول، صنعت بانکداری باید در خدمت کسب و کارها باشد و بانک‌ها برای ارائه خدمات منحصر به فرد مشخص شده و متناسب با نیاز شرکت‌ها تجهیز شوند.
دیواندری تاکید کرد: نمی‌توان با خدمات ساده و ابتدایی به شرکت‌های بزرگ خدمات ارائه کرد و بانک‌ ها باید حرفه‌ای عمل کنند تا نیازهای این شرکت‌ها برآورده شود.
وی تصریح کرد: بیشتر شرکت‌های کشور مشکلات تامین مالی و ارزی دارند که اگر بانکی مشکلات آنها را به خوبی درک نکند نمی‌تواند سرویس مناسب ارائه دهد.
استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه بیشترین نارضایتی در بین مشتریان بانک‌ها مربوط به مشتریان شرکتی است، افزود: گرچه خدمات بانکداری شرکتی مدتی است که در نظام بانکی آغاز شده اما نیاز است که بیشتر در این زمینه صحبت شود.
وی ادامه داد: ستون فقرات خدمات بانکداری شرکتی، تأمین مالی است و خدماتی مانند پذیره‌نویسی‌ها، تسهیلات بانکی، ضمانت نامه‌ها و سایر خدمات ارزی و ریالی در زیر مجموعه آن جای می‌گیرد.
دیواندری با بیان اینکه به دلیل وجود این مشکلات و فقدان تکنولوژی مالی شرکت‌ها لطمات سنگینی خورده‌اند و هزینه‌های گزافی را متحمل شده‌اند که حیات اقتصادی آنها را به خطر انداخته است، گفت: وقتی از بانکداری شرکتی صحبت می‌کنیم، بانک‌ها باید تجهیز شوند تا به مشتریان بزرگ خدمات متناسب ارائه کنند.
وی با بیان اینکه بانکداری اختصاصی، بانکداری مشتریان خُرد، بانکداری مشتریان متوسط و بانکداری مشتریان بزرگ چهار مجموعه خدمات بانکداری است، اظهار داشت: بانک ها با وجود محدودیت‌های قانونی و مقرراتی، تاکنون خدمات خوبی را در زمینه بانکداری شرکتی ارائه داده‌اند. دیواندری با بیان اینکه بانک‌ها چهار استراتژی دارند، تصریح کرد: برخی بانک ها ترجیح می‌دهند مدل سنتی را ادامه دهند و کاری انجام ندهند و برخی بانک‌ها ترجیح می دهند به مکانی برای ارائه خدمت به موسسات مالی و فین‌تک‌ها تبدیل شوند که این دو استراتژی توصیه نمی‌شود.
وی ادامه داد: دو استراتژی توصیه شده وجود دارد؛ یکی اینکه بانک ها تبدیل به یک سوپرمارکت مالی شده و به سایر شرکت‌های بیمه و غیره متصل شوند تا بتوانند انواع خدمات را ارائه کنند که این نوع بانک‌ها زیرساخت‌های لازم را برای بانکداری شرکتی دارند و اگر بانکی بدون ایجاد زیرساخت‌ها به سمت بانکداری شرکتی برود حاصلی نخواهد داشت.
رییس پژوهشکده پولی و بانکی خاطرنشان کرد: استراتژی دیگر تبدیل شدن بانک‌ها به پلتفرمی برای ارتباط مشتریان به طیف وسیعی از خدمات است که بسیاری از بانک‌ها زیرساخت های سنتی مانند اعتماد مشتریان، دسترسی به سپرده های ارزان قیمت و دسترسی به اطلاعات مشتری را حفظ می‌کنند، ولی با تکیه بر این توانمندی‌ها به بقیه اتصال پیدا می‌کنند و برای مشتریان بزرگ سرویس‌هایی را ارائه می‌دهند که از خدمات سایر دستگاه‌ها بی‌نیاز باشند.
دیواندری یادآور شد: بین ۴۰ تا ۵۰ درصد درآمد بانک‌های دنیا از بانکداری شرکتی حاصل می‌شود و این در حالی است که توسعه خدمات بانک‌های ما به سمت توسعه بانکداری شرکتی نیست و باید درک کنند که مشتریان بزرگ بانک، به خدمات متفاوتی نیاز دارند.
وی ادامه داد: با پیشرفت حوزه فناوری اطلاعات، بسیاری از نیروهای بانک‌ها در حوزه پرداخت بیکار می‌شوند و بانک‌ها باید این نیروها را آموزش دهند تا وارد حوزه بانکداری شرکتی شوند و برای شرکت‌ها راهکار ارایه دهند.
دیواندری یادآور شد: چهره شعب بانک‌ها در دنیا عوض شده و شعبه‌ها به مکانی برای فعالیت‌های پیچیده بانکی تبدیل شده اند و حیف است که شعب بانک‌های ایرانی به‌ جایی تبدیل شود که درآمدی از آنها برای بانک ایجاد نشود.
وی با بیان اینکه شعب بانک باید به جایی تبدیل شود که راه حل برای اقتصاد ارائه دهد، افزود: کشورهای پیشرفته‌ای مانند ژاپن و آلمان به واسطه شرکت‌های بزرگ پیشرفت کردند و ما نیز باید خود را برای تقویت فعالیت شرکت‌های بزرگ تجهیز کنیم، چرا که نجات اقتصاد ایران در دست شرکت‌ها است و اگر شرکت ها تقویت شوند، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: