کد خبر: ۶۹۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹
نوبخت:
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه باید برای دفاع از انقلاب و نظام در عرصه‌ی سیاسی وحدت داشت، گفت: در طول 35 سال گذشته هر روز نظام با توطئه‌ای مواجه بوده است.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا؛محمدباقر نوبخت در اولین همایش مجلس و دفاع مقدس با بیان اینکه اساسا دفاع امری مقبول و مطلوب همه ملت‌ها و فرهنگهاست، گفت: شاید شکل دفاع با هم متفاوت باشد، حتی کسانی که از صلح صحبت می‌کنند به دفاع معتقدند منتهی تعاریف متفاوتی از دفاع دارند. شاید وجه تمایز دفاع 8 ساله ما با بسیاری از دفاع‌های دیگر تقدس آن است.

وی ادامه داد: اگر دفاع از آیین و مذهب باشد قطعا در درجه رفیعی قرار می‌گیرد. در دوران جنگ تحمیلی صدام به کشور ما حمله کرد و فرزندان این مرز و بوم از کشور دفاع کردند که در این درجه دفاع امری مطلوب و مقبول به شمار می‌آید . اما درجه تقدس این دفاع وقتی قابل درک است که به فلسفه این تخاصم و جنگ توجه کنیم.

وی افزود: اگر فلسفه جنگ اختلاف بر روی نوار مرزی آبی اروند باشد، یک بحث است. اما اگر فراتر اتفاق افتاده و جنگی برای خودخواهی صدام برای تسلط منطقه باشد بحثی دیگر است. جنگ ایران و عراق بسیار عمیق‌تر از یک اختلاف مرزی فی مابین دو کشور در خاورمیانه است، بین یک حاکم جبار نادان که سر خود را بر باد داد با یک شخصیت متدین مقدس و مرجع تقلید است.

معاون رئیس جمهور با بیان این که جنگ 8 ساله و دفاع مقدس ریشه‌ای عمیق‌تر دارد، گفت: شاید ریشه آن را می‌توان به نیمه اول قرن بیستم بعد از دو جنگ جهانی اول و دوم جستجو کرد.

وی توضیح داد: در فضایی که دو بلوک شرق و غرب بعد از جنگ جهانی به دنبال قدرت بودند تفکری این ایده را در دنیا مطرح کرد که می‌توان بدون توجه به شرق و غرب با تکیه بر دین اسلام کشوری را اداره کرد. از زمان مطرح شدن این اندیشه همه علیه آن قیام کردند.

وی یاد آور شد: تعداد شهدای انقلاب یعنی شهید مطهری، مفتح، مدنی، دستغیب، باهنر و رجایی همه برای آن بود که مغزها و دستها و زبان‌های انقلاب را ببرند. آنها حتی به مردم کوچه و بازار نیز رحم نکردند و ترورهایی انجام دادند تا این تفکر را از بین ببرند.

به گفته‌ی وی، دفاعی که جمهوری اسلامی در برابر جنگ انجام داد دفاع در برابر دو مکتب منحرف کاپیتالیسم و سوسیالیسم بود و جمهوری اسلامی شرق و غرب را کنار زد.

نوبخت با بیان اینکه این دفاع تنها در عرصه‌ی نظامی نیست، گفت:‌ درست است که بخش مهمی از سپاه در عرصه‌ی نظامی و میدان‌های جنگ است اما دفاع در مکتب و مذهب و شایستگی دین برای اداره کشور و جهان نیز باید وجود داشته باشد .

به گزارش ایسنا، سخنگوی دولت در ادامه برگزاری این همایش را کاری بسیار ارزشمند دانست و گفت:‌ بحث بودجه دفاعی نیز برای افزایش قدرت بازدارندگی باید مورد توجه قرار گیرد چون در دنیایی هستیم که به کسی رحم نمی‌شود لذا لازم است اما کافی نیست کفایت آن است که جلوه‌های اسلام رحمانی و دوست داشتنی را در تمام عرصه‌ها ترویج دهیم از این رو فراکسیون به دنبال دیگر جنبه‌های دفاع باشد.

وی با تاکید بر این که باید از تمام اسلام دفاع کنیم، گفت: دفاع باید از تمامی ابعاد فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی باشد چون در طول 35 سال گذشته روزی نبوده که این انقلاب با توطئه‌ای دست و پنجه نرم نکند. بنابراین ما هر روز مورد تهاجم هستیم. در دفاع مقدس اگر لازم باشد لباس سفید را درآورده و لباس نظامی می‌پوشیم همان کاری که در جنگ بسیاری از دوستان انجام دادند. یک روز اسلحه و یک روز قلم به دست گرفته و از انقلاب و ایدئولوژی و مکتب آن دفاع کردند. از این جهت است که باید به تقدس انقلاب ایمان داشت.

وی افزود: در عرصه‌ی سیاسی نیز باید وحدت وجود داشته باشد چون جبهه دفاع مقدس در برابر همه شرق و غرب است که با این وحدت می‌توان با آنها مقابله کرد.

نوبخت در پایان گفت که در هر جایی باشد برای تقویت فراکسیون دفاع مقدس تلاشهایش را انجام می‌دهد.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: