کد خبر: ۶۹۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲
دلار ۹هزار تومانی شد
دلار در بازار آزاد از صبح امروز وارد کانال ۹هزار تومان شد و بازار را به تکاپو واداشت؛ ریزش شدید قیمتی در روزهای اخیر موجب تشکیل صف‌های طولانی فروش مقابل صرافی‌های بانکی شده است.
صف طولانی فروش دلار مقابل صرافی‌های دولتی
دلار در بازار آزاد وارد کانال ۹هزار تومان شده است؛ ریزش شدید قیمتی در روزهای اخیر موجب تشکیل صف‌های طولانی مقابل صرافی‌های بانکی شده است.
سیر نزولی قیمت‌ها در بازار ارز که از چند روز قبل شدت گرفته موجب شد تا امروز بار دیگر دلار وارد کانال 9 هزار تومان شود.
این درحالی است که خبری از خریدهای هیجانی در بازار ارز نیست و طبق اذعان صراف‌های حاضر در خیابان فردوسی، فقط کسانی که خرید ضروری دارند الآن نسبت به خرید اقدام می‌کنند.
فعالان بازار می‌گویند: خرید و فروش الآن در خیابان فردوسی و در بازار آزاد خیلی کم انجام می‌شود.
البته فروشنده‌های ارز این بار به‌جای مراجعه به دلال‌ها و صرافی‌های آزاد، به صرافی‌های بانکی مراجعه کرده و با حضور در صف‌های طولانی مقابل این صرافی‌ها قصد فروش ارزهای خود را دارند.
علت مراجعه مردم به صرافی‌های دولتی به‌جای دلال‌ها و صرافی‌های آزاد این است که هم‌اکنون قیمت خرید دلار در صرافی‌های دولتی بالاتر از بازار آزاد است و از همین رو مردم می‌توانند ارزهای خود را با ارائه کارت ملی به این صرافی‌ها با قیمت 10 هزار و 50 تومان بفروشند.
فعالان بازار معتقدند: بازارساز توانسته با کنترل کامل و کاهشی کردن روند بازار ارز، فروشندگان دلار را به‌سمت خود جذب کند و از این طریق احتمالاً حجم زیادی از دلارهای خانگی در اختیار بانک مرکزی قرار خواهد گرفت.
صراف‌ها از مهمترین دلایل ریزش قیمت‌ها در بازار ارز را سیاست‌های اخیر بانک مرکزی می‌دانند و معتقدند محدودیت چک‌های تضمینی و تراکنش‌های بانکی موجب شده تا دلال‌های بزرگ برای خریدهای سنگین، با مشکل مواجه شوند و از همین رو دیگر این افراد نمی‌توانند به‌راحتی خرید و فروش‌های بالا داشته باشند.
به گزارش تسنیم، درحالی دلار در بازار آزاد هم‌اکنون با قیمت 9900 تومان فروخته می‌شود که در صرافی‌های دولتی قیمت فروش دلار 10100 تومان اعلام شده است.
احتمالاً تا دقایقی دیگر صرافی‌های دولتی نیز نسبت به کاهش نرخ خرید و فروش ارزها اقدام خواهند کرد؛ مدتی است که در بازار آزاد قیمت‌ها کمتر از صرافی‌های دولتی است.

در همین رابطه ایسنا هم گزارش داد؛ با تداوم کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر، امروز مردم برای فروش ارزهای خود به بازار آمده‌اند و صف‌های طولانی برای فروش ارز تشکیل شده است.

با سیاست‌های اخیر ارزی بانک مرکزی، پس از یک دوره طولانی نوسانات شدید ارزی و به تبع آن افزایش قیمت‌ها، بازار روند کاهشی به خود گرفت و دولت توانست قیمت ارز را کنترل کند و روند کاهشی آن را تداوم بخشد؛ چراکه دلار در ماه‌های اخیر تا مرز ۲۰ هزار تومان رفت و پس از آن سیر نزولی به خود گرفت و رفته‌رفته با آرام شدن بازار و کاهش خرید و فروش مردم، قیمت آن کاهش یافت.

حال به نظر می‌رسد که با تداوم کاهش نرخ ارز در بازار آزاد و احتمال ادامه این روند، مردم برای جلوگیری از ضرر بیشتر، برای فروش ارزهای خود به بازار آمده‌اند تا در صورت کاهش بیشتر نرخ ارز، بیش از پیش دچار زیان مالی نشوند.

در این مدت، عبدالناصر همتی - رئیس‌کل بانک مرکزی - بارها اعلام کرده بود که بازار ارز دچار نوسانات زیادی است و محل خوبی برای سرمایه‌گذاری نیست.

امروز تا ساعت ۱۴، بانک‌ها نیز هر دلار را به قیمت ۱۰ هزار و ۹ تومان، هر یورو را ۱۱ هزار و ۳۴۰ تومان و هر پوند انگلیس را ۱۲ هزار و ۵۲۴ تومان از مردم می‌خریدند.

بانک‌ها همچنین در صورت تکمیل بودن مدارک، تا سقف ۵۰۰ یورو برای سفر به کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع و تا سقف ۱۰۰۰ یورو برای سایر کشورها ارز مسافرتی می‌فروشند که امروز قیمت هر یوروی مسافرتی در بانک‌ها ۱۱ هزار و ۶۷۲ تومان بدون احتساب کارمزد و با احتساب کارمزد بانک مرکزی و بانک عامل قیمت آن به حدود ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان می‌رسد.

از سوی دیگر ، صرافی‌ها امروز هر لیر ترکیه را ۲۰۵۰ تومان، درهم امارات را ۲۸۵۰ تومان و پوند انگلیس را ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان می‌فروشند.

امروز قیمت فروش هر دلار آمریکا در صرافی ملی و ملت ۱۰ هزار و ۱۰۰ تومان و قیمت خرید آن ۱۰ هزار و ۵۰ تومان است. حدودا همین قیمت‌ها در بازار آزاد و در میان دلالان نیز وجود دارد.

هر یورو نیز امروز در صرافی‌های ملت و ملی به قیمت ۱۲ هزار تومان از مردم خریداری شده و ۱۲ هزار و ۱۰۰ تومان به فروش می‌رسد. قیمت یورو در صرافی‌های آزاد و دلالان البته اندکی بالاتر از صرافی ملی است؛ به عبارت دیگر هر یورو در میان دلالان ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان فروخته می‌شود و در مقابل، این افراد هر یورو را ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان از مردم می‌خرند.

نکته جالبی که امروز در بازار آزاد به چشم می‌خورد، تشکیل صف‌های طولانی مقابل صرافی‌ها برای فروش ارز است؛ هرچند که برخی مردم برای خرید به این صرافی‌ها مراجعه می‌کنند، اما عمده این افراد برای فروش و جلوگیری از ضرر بیشتر به بازار آمده‌اند.

همچنین صحبت با دلالان و صرافان حاضر در فردوسی نشان از این دارد که هیچ‌کدام از آن‌ها در شرایط فعلی نمی‌توانند بازار را پیش‌بینی کنند.

یکی از صرافان به ایسنا گفت که امروز خرید و فروش در بازار انجام می‌شود و اکثر مردم نیز برای فروش مراجعه می‌کنند، اما خریدارانی هم در بازار حضور دارند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به کاهش قیمت ارز در روزهای آتی، در عین حال بازار را غیر قابل پیش‌بینی دانست و گفت که مشخص نیست قیمت ارز در چه محدوده‌ای ثابت خواهد شد.

از سوی دیگر، دلالان که این روزها به دلیل افزایش فشارهای بانک مرکزی و پلیس حال و روز چندان خوشی ندارند، همچنان امیدوارند که نرخ ارز در ماه‌های آتی افزایش یابد.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار