کد خبر: ۶۹۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰
حافظی:
رئیس کمیسیون سلامت،‌ محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت:‌ دیگر فرصت اغماض در مورد سلامت شهروندان وجود ندارد، چراکه به قدر کافی در حوزه های مختلف، سلامت شهروندان مورد تهدید واقع شده است.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا؛ رحمت اله حافظی در نشست یک روزه اعضای شورای شهر اصفهان با سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران ضمن تشکر از حساسیت نمایندگان شورای شهر اصفهان نسبت به ارتقای سلامت مواد غذایی، اظهار کرد:‌ در این نشست از اعضای شورای شهر اصفهان و سایر دستگاه‌های شرکت کننده درخواست شد تا نسبت به سلامت مواد غذایی که در سطح شهر عرضه می شود، بسیار جدی باشند و سخت گیری شدیدی را اعمال کنند.

وی ادامه داد:‌ به نظر می‌رسد دیگر فرصت اغماض در مورد سلامت شهروندان نداشته باشیم چراکه به قدر کافی در حوزه های مختلف، سلامت شهروندان مورد تهدید واقع شده است که دیگر جای اغماض وجود ندارد . باید مسئولان مربوطه سخت‌گیرانه نسبت به ارتقای کیفیت مواد غذایی کار را دنبال کنند.

در نحوه تحویل سموم به کشاورزان تجدیدنظر شود

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با انتقاد از کیفیت سموم مورد استفاده در کشاورزی گفت: در حال حاضر دستگاه‌های ذی ربط سموم مورد نیاز کشور را در قالب مناقصه خریداری می‌کنند و این موضوع موجب شده تا سموم با کیفیت پایین خریداری شود که خود تهدید کننده است.

وی ادامه داد: انتظار داریم در نحوه تحویل سموم به کشاورزان تجدیدنظر شود. همانطور که در برخورد با یک بیمار،‌ پزشک تجویزکننده نوع دارو، میزان و مدت مصرف است در مورد مصرف سموم کشاورزی نیز افراد متخصص و صاحب‌نظر تجویز کننده نوع میزان سموم باشد. نباید کشاورز بر اساس تجربه و توصیه سایر کشاروزان نسبت به خرید سم و میزان آن اقدام کند.

رئیس کمیسیون سلامت،‌محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران بااشاره به اینکه دستگاه‌های ذی ربط باید نظارت کافی برای نوع و میزان سموم کشاورزی داشته باشند،‌ تصریح کرد: متخصصان باید نسبت به زمان استفاده از سموم کشاورزی قبل از برداشت نیز اعلام نظر کنند.

حافظی به آموزش شهروندی در این حوزه تاکید کرد و گفت: باید شهروندان را نسبت به مساله استفاده از سموم در محصولات کشاروزی آگاه کنیم تا شهروندان بدانند که از محصولات کشاورزی چگونه استفاده کنند ؟ با توجه به اینکه اعلام می‌شود برخی از محصولات آلوده به سموم کشاورزی است با چه میزان شست وشو این آلودگی برطرف می‌شود و کدام محصول با پوست قابل استفاده است.

به گفته حافظی انتظار داریم دستگاه‌های مرتبط از جمله وزارت بهداشت و درمان و وزارت جهاد کشاورزی بر اساس نظرات فنی و تخصصی و به دور از سیاسی کاری و مسایل حاشیه‌ای درباره کیفیت مواد غذایی اطلاع رسانی کنند تا اعتماد شهروندان را جلب کنند.

وی با اینکه شرکت‌کنندگان در این نشست مطالباتی داشتند،‌ افزود: شرکت کنندگان در خواست کردند تا گزارش پایش ها از چارچوب طبقه بندی شده و محرمانه خارج شود و به راحتی در اختیار افکار عمومی قرار گیرد تا به مطالبه عمومی تبدیل شود همچنین انگیزه لازم برای وورد جدی تر به موضوع پایش مواد غذایی مطرح شد تا تکالیف به موقع عملیاتی شود.

حافظی تاکید کرد:‌ پایش مواد غذایی تضمین کیفیت مواد غذایی موضوعی نیست که به یک دستگاه مرتبط باشد و همراهی و همکاری تمامی دستگاه‌های مرتبط را نیاز دارد. استمرار این نشست ها و درگیر شدن سایر کلان‌شهرها می‌تواند گام مثبتی برای ارتقای کیفیت مواد غذایی باشد.

بر اساس گزارش سایت شورای شهر تهران، در این نشست علاوه بر اعضای شورای شهر اصفهان از سایر نهادهای اصفهان مرتبط با حوزه سلامت حضور داشتند. میهمانان علاوه بر حضور در این نشست و تبادل اطلاعات از مواد غذایی و پروئینی عرضه شده در سطح شهر تهران از آزمایشگاه مرجع پایش مواد غذایی تهران نیز بازدید کردند.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: