بازار خودرو در هفته ای که گذشت با موجی تازه از افزایش قیمت کارخانه ای خودروهای داخلی مواجه شد که نرخ های جدیدشان همانگونه که وزیر صنعت و معدن و تجارت وعده داده بود بر اساس معادله موسوم به 5 درصد زیر قیمت بازار تنظیم شده است.
هفته گذشته وزیر صنعت به رسانه ها گفته بود: با قیمت گذاری ستاد تنظیم بازار قیمت جدید خودروهای پرفروش تا هفته آینده اعلام خواهد شد و حالا با اعلام دیرهنگام قیمت 4 محصول سایپا بالاخره تکلیف قیمت های جدید محصولات خودروسازان مشخص شد. قبل از سایپا ، ایران خودرو، مدیران خودرو و کرمان موتور هم قیمت برخی از محصولات خود را اعلام کرده بودند.
هر چند وزیر تاکید کرده بود مصوبه فروش خودرو بر اساس حاشیه بازار و با هدف پایین آوردن قیمت خودرو در بازار است اما مقایسه قیمت کارخانه ای و بازار خودروها نشان می دهد در اتفاقی عجیب قیمت بازار آزاد برخی از خودروها کمتر ازقیمت کارخانه ای است!
*قیمت های جدید خودرو و یک اتفاق عجیب!
به عنوان نمونه آن گونه که ایسنا از بازار خودرو خبر می دهد قیمتهای رسمی اعلام شده برای برخی خودروهای دو شرکت کرمان موتور و مدیران خودرو گرانتر از قیمت این محصولات در بازار آزاد تعیین شده است.
بر این اساس برای خودرو جک s۳، شرکت کرمان موتور قیمت رسمی ۱۶۱ میلیون تومان را اعلام کرده، در حالیکه قیمت فروش این خودرو در بازار آزاد ۱۵۳ میلیون تومان است. همچنین خودرو جک s۵ نیز با قیمت ۲۰۲ میلیون تومان در بازار به فروش میرسد، در حالیکه قیمت رسمی اعلام شده توسط این شرکت، ۲۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.
در شرکت مدیران خودرو نیز داستان به همین شیوه برای برخی خودروها پیش میرود. به طور مثال خودرو امویام x۲۲ اتومات اکسلنت اسپورت توسط این شرکت ۱۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمتگذاری شده، در حالیکه در بازار آزاد قیمت آن در حدود ۱۲۰ میلیون تومان است و مدل اتوماتیک LX آن در شرکت ۱۵۲ میلیون و 100 هزار تومان و در بازار آزاد حدود ۱۳۲ میلیون تومان قیمت دارد.
خودروی چری تیگو ۷ اکسلنت مدیران خودرو، در بازار حدود ۲۷۲ میلیون تومان قیمت دارد، در حالیکه شرکت میدرانخودرو آنرا به قیمت ۳۳۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمتگذاری کرده است. همچنین خودرو چری تیگو ۵ در بازار آزاد به قیمت ۲۳۵ میلیون تومان عرضه شده، در حالیکه قیمت رسمی اعلام شده توسط شرکت، ۲۴۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.
از همین شرکت، خودروی امویام x۳۳ در در بازار آزاد با قیمت نزدیک به ۱۷۲ میلیون تومان به فروش میرسد اما شرکت مدیرانخودرو قیمت آن را ۱۸۳ میلیون و ۶۰۰ تومان تعیین کرده است.
در لیست قیمت های اعلام شده از سوی سایپا و ایران خودرو آنچه بازار را غافلگیر کرده است جهش عجیب قیمت جدید خودرو است آن گونه که برخی از خودروها حتی تا 83 میلیون تومان هم رشد قیمت داشته اند. رکورددار این گرانی سراتو آپشنال 2000 با 83 میلیون تومان افزایش قیمت و رسیدن به مرز 196 میلیون تومان است.
براساس اعلام شرکت سایپا قیمت سراتو 1600 آپشنال از ١١٣ میلیون ٦٢ هزار تومان با 77 میلیون تومان افزایش قیمت به ١٩٦ میلیون تومان رسیده است. قیمت سراتو 2000 آپشنال هم با 83 میلیون تومان افزایش قیمت از ٩٣ میلیون ٨١٣ هزار تومان به ١٧٦ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.
همچنین قیمت چانگانcs35 از ٧٤ میلیون و ٩٥٢ هزار تومان به ١٢٧ میلیون تومان و پراید ١٥١ SE از ٢٣ میلیون و400 هزار تومان به ٢٨ میلیون و900 هزار تومان تغییر یافته که نشان می دهد چانگان حدود 53 میلیون تومان و وانت پراید بیش از 5 میلیون تومان رشد قیمت داشته اند.
طبق بخشنامه ایران خودرو به نمایندگیهای فروش خود، قیمت جدید پنج محصول این شرکت شامل پژو ۲۰۷ آی دنده دستی معادل ۷۰ میلیون تومان، دانگفنگ H۳۰ اتوماتیک معادل ۷۵ میلیون تومان، دنا پلاس ۷۶ میلیون تومان، هایما S۵ توربو دنده اتوماتیک ۱۳۸ میلیون تومان و پژو پارس LX اتوماتیک ۷۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، اعلام شد که رکورددار گرانی در خودروهای این شرکت هایما با 40 میلیون تومان افزایش قیمت بود.
*اعتراض خریداران خودرو به جهش قیمت ها
اعلام رسمی قیمتهای جدید خودروهای تولید داخل و پرتیراژ در حالی اتفاق می افتد که افزایش شدید قیمت برخی از محصولات مونتاژ داخل اعم از ایرانی، چینی و فرانسوی موجب شده تا صدای اعتراض بسیاری از مشتریان بابت رشد شدید قیمتها بلند شود و رسانه ها هر روز از دغدغه ها و سرگردانی خریداران خودروهای پیش فروش شده خبر می دهند.
اثرات افزایش قیمت و اجرایی شدن نصفه و نیمه طرح رشد بهای خودرو تا ۵درصد زیر قیمت بازار گریبان دو گروه از مشتریان را خواهد گرفت و تاثیری متفاوت روی تقاضای خودرو در بازار خواهد گذاشت. نخست دلالان که به واسطه میل به کسب سود، از ناحیه رشد بهای رسمی خودرو متحمل کاهش سود میشوند و دوم خریداران واقعی که احتمالا در قیمت جدید توان خرید و پرداخت تعهدات خود را ندارند. گروه اول از محل افزایش قیمت خودرو مستقیما متضرر نشده اما سودی که از سرمایههای خفته خود انتظار داشتند را دیگر تجربه نخواهند کرد. از آن سو اما این خریداران واقعی خودرو هستند که پس از مدتها انتظار، بهدلیل افزایش بهای خودرو باید تا دو برابر میزان مدنظر را به حسابخودروسازان واریز کنند.
اقتصاد نیوز در این رابطه می نویسد: خریداران حق دارند شاکی باشند چون با افزایش قیمت فعلی نه تنها ۵۰ درصد بهای باقیمانده خودرو را پرداخت نکردهاند که باید بیش از پیشبینیها بابت خودروی دلخواه خود هزینه پرداخت کنند. موردی که در نهایت باعث شده خیلیها دیگر قید خرید خودرو را بزنند یا در بهترین حالت خودروهای ارزانتر را برای خرید انتخاب کنند. این همان وضعیتی است که بسیاری از کارشناسان از وقوع آن خبر داده و نسبت به کاهش شدید حجم بازار که در اثر افت تعداد خریداران رخ خواهد داد، به شرکتهای خودروسازی هشدار دادهاند. اما اگر قانون تصویب شده پیشفروش خودرو در ایران را ملاک قرار دهیم، خریداران این چند محصول که ۵۰ درصد بهای خودرو را به حساب شرکت سازنده واریز کردهاند تنها باید ۵۰ درصد از بهای باقیمانده را بنا به نرخهای جدید به حساب سازندگان واریز کنند. موردی که مدنظر برخی از نمایندگان مجلس بوده و گویا قصد دارند از طرق قانونی نسبت به اجرایی شدن آن اقدام کنند. در آخرین نمونه بهرام پارسایی، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس این نگاه متفاوت را مورد تاکید قرار داده و آن را برای محاسبه نحوه پرداخت باقیمانده بهای خودرو مفید دانسته است. نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی در این باره گفته: «گر قیمت خودرو هنگام ثبتنام ۱۰۰ میلیون تومان است و خریداران ۵۰ میلیون تومان یعنی نیمی از قیمت را پرداخت کردند در زمان تحویل باید ۵۰ درصد خودرو به قیمت زمان پیشفروش و ۵۰ درصد باقی به قیمت روز محاسبه شود.» موردی که میتواند موجی از امیدواری را به اردوی خریداران خودروهای مونتاژی بازگرداند که مجبورند بهدلیل شوکهای تورمی و ارزی بیش از محاسبات مالی فردی به سازندگان خودرو برای دریافت خودروی خود مبالغی را پرداخت کنند. برای نمونه اگر این ایده در مورد خریداران دنا پلاس و هایما اس۵ رخ دهد، این افراد به جای پرداخت ۵۰ و ۸۹ میلیون تومان باید ۳۸ و ۶۹ میلیون تومان پرداخت کنند که به معنی کاهش پرداخت ۱۲ و ۲۰ میلیونی این افراد است.
در پایان نوسانات
قیمتی خودروهای داخلی را در هفته ای که گذشت مشاهده می کنید:
خودرو
|
قیمت 3 دی
|
قیمت امروز
|
پراید 131
|
34/700/000
|
35/000/000
|
پراید 111
|
37/700/000
|
37/900/000
|
چانگان CS35
|
128/500/000
|
130/000/000
|
تیبا صندوقدار
|
39/800/000
|
40/500/000
|
ساینا (رینگ
آلومینومی)
|
46/000/000
|
46/500/000
|
وانت زامیاد
دوگانه (ساده)
|
60/500/000
|
61/000/000
|
آریو اتوماتیک
|
88/500/000
|
89/600/000
|
برلیانس کراس
موتور 1.6
|
119/000/000
|
122/000/000
|
برلیانس H330 موتور 1.6
|
113/000/000
|
114/000/000
|
برلیانس H320 موتور 1.6
|
109/000/000
|
110/000/000
|
سراتو 2000
آپشنال
|
198/000/000
|
198/000/000
|
پارس تندر
|
88/000/000
|
89/500/000
|
ساندرو دنده ای
|
101/000/000
|
103/000/000
|
ساندرو اتوماتیک
|
118/500/000
|
119/000/000
|
استپ
وی اتوماتیک
|
130/000/000
|
130/000/000
|
استپ وی دنده ای
|
110/000/000
|
112/000/000
|
ال 90
|
84/000/000
|
85/500/000
|
تندر پلاس
اتوماتیک
|
113/000/000
|
114/000/000
|
رانا
|
60/400/000
|
60/000/000
|
پژو 405 SLX
|
60/700/000
|
61/000/000
|
پژو 405 GLX
|
55/400/000
|
55/000/000
|
پژو 405 GLX دوگانه
|
57/000/000
|
57/000/000
|
سمند LX
|
59/500/000
|
60/000/000
|
سمند EF7 بنزینی
|
61/300/000
|
62/000/000
|
سمند دوگانهسوز
(16)
|
65/000/000
|
65/500/000
|
سمند سورن
|
74/500/000
|
75/000/000
|
پارس بنزینی
|
70/000/000
|
70/000/000
|
پارس دوگانهسوز
|
71/800/000
|
71/600/000
|
پارس LX کلاس 15
|
81/000/000
|
81/000/000
|
پارس TU5 اتوماتیک
|
89/800/000
|
90/000/000
|
پژو 2008
|
225/000/000
|
224/000/000
|
اچ سی کراس
|
90/000/000
|
89/000/000
|
پژو 206 تیپ 2
|
59/500/000
|
59/500/000
|
پژو 206 تیپ 5
|
71/000/000
|
70/500/000
|
پژو 206 صندوقدار
|
71/000/000
|
71/200/000
|
پژو 207 اتوماتیک
|
110/000/000
|
109/000/000
|
پژو 207 دندهای
|
88/000/000
|
88/000/000
|
207 صندوقدار
|
119/000/000
|
117/000/000
|
دنا معمولی
|
80/500/000
|
81/000/000
|
دنا پلاس / 4
ایربگ
|
104/000/000
|
104/000/000
|
دنا پلاس توربو /
4 ایربگ
|
123/000/000
|
123/000/000
|
هایما S5 توربو
|
171/000/000
|
172/000/000
|
هایما S7 توربو
|
200/000/000
|
200/000/000
|
بسترن B30
|
126/000/000
|
126/000/000
|
مزدا3 (بدون
خدمات)
|
273/000/000
|
274/000/000
|
هاوال اچ2
|
212/000/000
|
211/000/000
|
لیفان 820
|
170/000/000
|
170/000/000
|
جک S3 اتوماتیک
|
145/000/000
|
144/000/000
|
جک S5 اتوماتیک
|
197/000/000
|
196/000/000
|
ویتارا کلاس 10
|
298/000/000
|
298/000/000
|