کد خبر: ۷۰۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
حجت الاسلام قرائتی با برخی از خبرنگاران، اصحاب رسانه و مدیران روابط عمومی دستگاه های اجرایی دیدار کردند.
دیدار حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانهبه گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از روابط عمومی ستاد اقامه نماز؛ حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی امروز در جمع برخی از خبرنگاران، اصحاب رسانه و فعالان روابط عمومی ها در دستگاه های اجرایی، به سخنرانی پرداختند.  
ایشان ضمن بیان آیات مرتبط با خبر و خبررسانی در قرآن کریم و نقش آن ها در رسالت خبرنگار، به تشریح این مهم پرداختند.
در ادامه نکاتی که از زبان این استاد قرآن بیان شده، به تفصیل ارائه می شود:
معیارهای قرآن در پخش خبر
۱.    واقعی بودن و صداقت در خبر(واقع گویی)
«مَا کَانَ حَدِیثاً یُفْتَرَى» (یوسف، ۱۱۱)
۲.   درستی تفسیر خبر (حقیقت گویی)
«انَّ هذَا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ» (آل‌عمران: ۶۲)
۳.  موثق بودن خبر (مستند بودن)
«إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا»‌ (حجرات، ۶)
۴.  مفید بودن خبر
«عن اللغو معرضون»
۵.  اخبار کارشناسی شود و به اهل استنباط رجوع شود
وَ إِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُوا بِهِ وَ لَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَ إِلَى أُولِی الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِینَ یَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ» (نساء: ۸۳)
۶.   اخبار همراه با قرینه
«وَ إِنْ کَانَ قَمِیصُهُ قُدَّ مِنْ دُبُرٍ» (یوسف: ۲۷)
۷.  بعضی اخبار باید سریع منتقل شود
وَ جَاءَ رَجُلٌ مِنْ أَقْصَى الْمَدِینَهِ یَسْعَى (قصص،۲۰)
۸.  هر خبری را به هر کس نباید گفت
«قَالَ یَا بُنَیَّ لاَ تَقْصُصْ رُؤْیَاکَ عَلَى إِخْوَتِکَ»
۹.   در خبر توهین ممنوع
«وَ لاَ تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَیْرِ عِلْمٍ» (انعام: ۱۰۸)
۱۰. تجسس ممنوع
«إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لاَ تَجَسَّسُوا» (حجرات: ۱۲)
۱۱. غیبت ممنوع
«وَ لاَ یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً أَ یُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ» (حجرات: ۱۲)
۱۲. تمسخر ممنوع
لاَ یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَى أَنْ یَکُونُوا خَیْراً مِنْهُمْ (حجرات، ۱۱)
۱۳. ایجاد جذابیت در خبر
«وَ هَلْ اَتایکَ حدیث موسی» (طه:۹)
«وَ هَلْ اَتیکَ نَبَؤُا الخَصْمِ إذْ تَسَوَّؤاْ المِحْرابَ»(ص: ۲۱)
«هَلْ أَتاکَ حَدیثُ الْجُنُودِ» (بروج، ۱۷)
۱۴. امانت در خبر
۱۵. تحقیق درباره اخبار افراد فاسق
«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جاءَکُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَینُوا» (حجرات، ۶)
نبایدهای خبری
در خبر تقلید کورکورانه از نیاکان و پیروى از عادات وآداب ورسوم خرافى.
در خبر پیروى از خیالات، شایعات، پیشگویى‏ها و رؤیاهاى بى‏اساس.
داورى و موضع‏گیرى بدون علم، ستایش یا انتقاد و نوشتن و گفتن بدون علم.
در خبر عجله ممنوع: «لا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقى‏ إِلَیکُمُ السَّلامَ» (نساء، ۹۴)
ایجاد تزلزل ممنوع: قرآن براى کسانى که با پخش اخبار دروغ، در جامعه دغدغه ایجاد مى‏کنند، کیفرى سخت معین فرموده است. احزاب، ۶۰
پخش اخبار معارض با قرآن ممنوع! «فَإِذَا أَتَاکُمُ الْحَدِیثُ فَاعْرِضُوهُ عَلَى کِتَابِ اللَّهِ وَ سُنَّتِی فَمَا وَافَقَ کِتَابَ اللَّهِ وَ سُنَّتِی فَخُذُوا بِهِ وَ مَا خَالَفَ کِتَابَ اللَّهِ وَ سُنَّتِی فَلَا تَأْخُذُوا بِهِ الْخَبَرَ»  (بحارالأنوار، ج‏۲، ص۲۲۵)
همه‌ی اخبار را نباید همه بدانند
«لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْیاءَ إِنْ تُبْدَ لَکُمْ تَسُؤْکُمْ» (مائده، ۱۰۱)
انگیزه نشر اخبار سرى:
1.سادگى،
2.انتقام،
3.ضربه زدن،
4.آلت دست شدن،
5.طمع مادّى،
6.خودنمایى و اظهار اطلاعات
7.بی خبری از بازتاب و آثار نشر آن
8.حسادت
9.خیانت
منابع دست یابی به اخبار محرمانه متعدد است:
1.گاهی به اسم پژوهش
2.گاهی به اسم ارائه خدمات
3.گاهی به نام دیپلمات
4.گاهی به نام جهانگرد
5.گاهی به نام انتقال علم و تجربه
پیام‌هایی از آیه تحقیق در اخبار
۱- افراد مؤمن باید اهل تحقیق و بررسى باشند، نه افرادى زودباور و سطحى‏نگر.
یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا … فَتَبَینُوا
۲- همه‏ى اصحاب پیامبر عادل نبوده‏اند، بلکه در میان آنان افراد فاسق و منافق نیز بوده‏اند. «إِنْ جاءَکُمْ فاسِقٌ»
۳- افشاگرى و رسوا کردن افرادى که کارشان سبب فتنه است، مانعى ندارد.
 «إِنْ جاءَکُمْ فاسِقٌ»
۴- زمینه فتنه دو چیز است: تلاش فاسق، زودباورى مؤمن. الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جاءَکُمْ فاسِقٌ … فَتَبَینُوا
۵- تحقیق وبررسى را به تأخیر نیندازید. «فَتَبَینُوا» (حرف «فاء» نشانه‏ى اقدام سریع است)
۶- گاهى فاسق راست مى‏گوید، بنابراین نباید همه جا سخن او را تکذیب کرد، بلکه باید تحقیق شود. «فَتَبَینُوا»
۷- جامعه اسلامى، در معرض تهاجم خبرى است و مردم باید هوشیار باشند.
إِنْ جاءَکُمْ … فَتَبَینُوا
۸- در مدیریت، باید علاج واقعه را قبل از وقوع کرد. ابتدا تحقیق و سپس اقدام کنیم. «فَتَبَینُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْماً بِجَهالَهٍ»
۹- اقدام بر اساس یک گزارش بررسى نشده، مى‏تواند جامعه‏اى را به نابودى بکشاند. «أَنْ تُصِیبُوا قَوْماً»
۱۰- اقدام عجولانه و بدون بررسى و تحقیق، نوعى جهالت است. «بِجَهالَهٍ»
۱۱- عمل به دستورات الهى، مانع پشیمانى است. تحقیق کنیم تا مبادا پشیمان شویم. فَتَبَینُوا … نادِمِینَ‏

نام:
ایمیل:
* نظر: