بهنام فتحنايي
خبرنگار
اين روزها کودکان زمان زيادي را براي بازي کردن در فضاي اينترنت ميگذرانند. والدين اما فرصت کافي ندارند تا به تربيت فرزندان خود بپردازند. در عين حال آنها بايد تجربيات خود را به فرزندانشان انتقال دهند که از اينترنت درست استفاده کنند.تا چند سال پيش، همه چيز خيلي ساده تر بود. والدين دستورالعملهايي را وضع ميکردند و بچهها به آنها عمل ميکردند، برقراري ارتباط چهره به چهره بود.حال با گذشت سريع زمان همه چيز پيچيده تر از قبل شده است. اينترنت همه جا هست و با پيشرفت تکنولوژي مسير براي دسترسي کودک به اينترنت باز و فراهم است. طبق تحقيقات، اکثر کودکان از 10 سالگي اولين گوشي خود را در دست ميگيرند. از سوي ديگر خانوادهها معمولا به Wi-Fi دسترسي دارند. هر روز هم يک پلت فرم رسانه اجتماعي جديد ارائه ميشود به طوري که فيس بوک و توييتر ديگر نرم افزارهاي قديميبه حساب ميآيند؛. Snapchat و Telegram و بسياري پلت فرمهاي ناشناس جديد ديگر به فضاي مجازي وارد شدهاند که به راحتي و بدون محدوديت انواع تصوير و فيلم را به فضاي اينترنت ميفرستند که به راحتي در دسترس کودکان ما و شما قرار ميگيرند. و البته شما به عنوان يک پدر يا مادر، مجبور هستيد که خيلي چيزها را بپذيرد و اين در حالي است که بچهها در عصر ديجيتال رشد ميکنند، پس چگونه والدين اطمينان داشته باشند که فرزند دلبندشان در اين دنياي جديد بي خطر و سالم باقي بماند؟
*ظرفيت استفاده از اينترنت
تبعات استفاده از اينترنت را به طور کلي ميتوان به سه دسته تقسيم کرد؛ 1- خوب، 2- بد 3- زشت.
1- خوب: در بهترين حالت، اينترنت يک منبع عالي براي تربيت کودکان است و استفاده درست و دقيق همراه با نظارت بزرگترها و کارشناسان ميتواند به تعالي و تربيت صحيح کودک منجر شود.
2- بد: در صورتي که کودک بدون در نظر داشتن هدف و مقصد صحيح و صرفا براي سرگرم شدن در فضاي اينترنت به حال خود رها شود و زمان زيادي را صرف چت کردن و يا بازيهاي اينترنتي سطح پايين و پيش پاافتاده بنمايد در اين حالت اينترنت يک ابزار بد و دردسر ساز براي کل خانواده و اطرفيان ميشود.
3- زشت: در صورت غفلت و استفاده کودک از برنامههاي مضر و ضد تربيتي، اينترنت ميتواند به طور جدي مخاطره آميز باشد و بر سلامت تربيتي و روحي و رواني او تأثير بگذارد و تبعات ناخوشايند و فاجعه بار ايجاد کند.
*جمع بندي
در سادهترين حالت آموزش کودکان براي استفاده از اينترنت شبيه آموزش دوچرخه سواري است. کودک زماني دوچرخه سواري ياد ميگيرد که بتواند تعادل خودش را حفظ کند. کودک بايد در استفاده از فضاي مجازي و اينترنت نيز بتواند تعادل خودش را حفظ کند. در اين صورت ميتوان اميدوار بود که او از سه گزينه خوب ، بد و زشت، گزينه خوب را برگزيده است. ايده خوبي است که با بچههايتان درباره استفاده از اينترنت صحبت کند. بحث و گفتگوي سالم آنها را تشويق ميکند که به طور منظم در مورد فعاليتهاي خود در اينترنت با شما صحبت کنند.