کد خبر: ۷۰۱۹۸
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
بانک، سکه، ارز، مسکن و یا بورس؛
امسال سرمایه‌های فراوانی از بانک‌ها سرازیر بازارهای موازی بانکی ، نظیر ارز ، خودرو، سکه و طلا و البته مسکن شد اما در صورت مقایسه کدام یک از بخش ها بیشترین سوددهی را داشته اند؟!
کدام بازار بیشترین سود را به سرمایه‌گذاران داد؟
امسال سرمایه‌های فراوانی از بانک‌ها سرازیر بازارهای موازی بانکی ، نظیر ارز ، خودرو، سکه و طلا و البته مسکن شد اما در صورت مقایسه کدام یک از بخش ها بیشترین سوددهی را داشته اند؟!
به نظر می رسد به رغم فشار تورمی شدید رخ داده در ماه های اخیر، کسانی که سرمایه‌های خود را در ابتدای سال وارد بازارهایی از این دست کردند، توانسته‌اند تا حدی قدرت خرید پول خود را حفظ نمایند.
 بازدهی این بازارها اما در سال جاری فراز و نشیب فراوانی را تجربه کرده است. به عنوان مثال بازدهی ارز در برخی ماه‌ها به شدت بالا رفت و با مهار قیمت‌ها و دخالت بانک مرکزی، بازدهی کاهشی محسوس را شاهد بود.

* ارز؛ صدرنشین
 قیمت ارز در آخرین روزها اسفند ماه به حدود ۴ هزار و ۷۷۶ تومان می‌رسید. هنوز دلار روی پنج هزار تومان را ندیده بود اما دلالان چنان از دلار ۵ هزار تومانی می‌گفتند که گوشه دل خیلی رها خالی می‌شد. تعطیلات عید نیز آبی بر آتش بازار دلار نریخت تا جایی که سیف، رییس کل پیشین بانک مرکزی تاکید کرد درست در روزهای تعطیل، خرید و فروش‌های کلان و خارج از عرف دلار را به سمت پنج هزار تومانی شدن هل می‌داد.
 این وضعیت وقتی گره خورد به اردیبهشت و خروج ترامپ از برجام، آتش بازار را شعله‌ور کرد تا هر دلار تا آستانه ۲۰ هزار تومان، طی طریق نماید.
 از میانه مرداد نه فقط شرایط بازار که حتی وضعیت در مغز فرماندهی اقتصادی، یعنی بانک مرکزی تغییر کرد. سیف جای خود را به همتی داد و معاون ارزی بانک مرکزی نیز در اوین روز را به شب رساند. حالا اما بررسی وضعیت بازار نشان می‌دهد در پایان آذرماه بازدهی بازار ارز نسبت به پایان اسفند ۱۱۷ درصد بوده است.  این بازدهی البته تلخکامی آشکاری را برای ایرانیان به همراه دارد چرا که سود بالای ارز نشان از سقوط سهمگین ارزش پول ملی دارد.  دلار در پایان آذر ماه به قیمتی در حدود ۱۰ هزار و ۹۰۰ تا یازده هزار تومان معامله می شد. با توجه به رشد قیمت میزان بازدهی ۹ ماهه بازار ۱۱۷ درصد است.

* سکه؛ بر مدار سود
 طلا و سکه دوقلوهای جدا نشدنی جذب سرمایه در ایران هستند.  سکه در پایان اسفند ماه سال گذشته قیمتی در حدود یک میلیون و ۶۱۶ هزار تومان داشت اما در پایان آذرماه به محدوده سه میلیون و ۳۶۰ هزار تومانی پا نهاده بود.  این روزها البته هم دلار و هم سکه با قیمتی بالاتر از روزهای پایانی آذر معامله می‌شوند و بسیاری دلیل این افزایش را فشار ژانویه بر بازار می‌دانند.  بازدهی سکه که تعیین قیمت آن به صورت مستقیم با دلار در ارتباط است در این دوره زمانی در حدود ۱۰۷ درصد بوده است.

 *طلا؛ سوددهی صد در صدی
هر گرم طلا در پایان اسفند ماه بهایی در حدود ۱۵۱ هزار تومان داشت. روند رشد قیمت طلا همپای سکه و ارز در نه ماه گذشته تداوم داشته است و در پایان آذر ماه هر گرم طلا با قیمتی در حدود ۳۰۴ هزار تومان معامله می‌شود. به این ترتیب کسانی که در بازار طلا سرمایه گذاری کردند سودی برابر با ۱۰۱ درصد را از آن خود کردند. باید توجه داشت بالاتر بودن سود سکه نسبت به طلا به حبابی که در بازار سکه وجود دارد باز می گردد. بررسی ها نشان می دهد نرخ سکه در بازار از ارزش واقعی آن بالاتر است.  
 
*مسکن رکورد شکست
 بازار مسکن رشدی انفجاری را در ماه های گذشته شاهد بود، هر چند این روزها خزیده در لاک رکود در گوشه ای از اقتصاد، خاموش نشسته است اما در میانه تابستان داغ تهران، خودنمایی اش را از سر گرفته بود.  بازار مسکن با رشد نزدیک به صد در صدی قیمت نسبت به سال گذشته یکی از مهمترین مقاصد سرمایه‌های سرگردان بود.  متوسط قیمت مسکن در تهران به ازای هر متر مربع در حدود ۵ میلیون و ۷۶۰ هزار توکتن بود اما این رقم در پایان آذرماه امسال به ۹ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان افزایش یافت. این یعنی سودی نزدیک به ۶۶ درصد برای سرمایه گذاران.

* خودرو همچنان می‌تازد
 بازار خودرو نیز بازاری بسیار پرسود برای سرمایه گذاران است اما تعدد کالا در این بازار مانع از آن می شود که محاسبه ای نسبی حتی در خصوص سوددهی این بازارها منتشر شود. اگر تنها پراید را در نظر بگیریم می بینیم سرمایه گذاری در بازار پراید سودی نزدیک به ۹۰ درصد را دارا بوده است چرا که هر پراید در پایان اسفند ماه قیمتی در حدود ۲۰ تا ۲۱ میلیون تومان در بازار داشت اما امروزه با نرخ هایی در حدود ۳۷ تا ۳۸ میلیون تومان خرید و فروش می شود. خودروهای وارداتی حتی بیش از این میزان افزایش را تجربه کرده است.  

* بورس
 با رشد قیمت ارز، بورس نیز رشدی قابل توجه را شاهد بود اما این وضعیت دوام چندانی نداشت و ارزش سهام پس از مهار ارزی ریخت. بدین ترتیب شاخص کل بورس که خود را برای دستیابی به ۲۰۰ هزار واحد آمده می‌کرد با ریزش‌های پی درپی به کانال ۱۵۶ هزار واحدی رسید. درروز پایانی سال گذشته پرونده بورس تهران با شاخص ۹۶ هزار و ۲۸۹ واحدی بسته شد که این عدد در پایان پاییز امسال به ۱۵۶ هزارو ۸۳ واحد رسید. این اعداد سود ۶۲ درصدی را در این بخش گواهی می دهند.

*سپرده‌های بانکی در قعر جدول سرمایه گذاران
 سپرده های بانکی که در شرایط مهار تورمی با توجه خاص سرمایه‌گذاران همراه بودند، پس از ریزش ارزش پول ملی اهمیت خود را از دست دادند. اتفاقا در این دوره، تمامی تلاش‌ها بر مهار بیشتر این بازار متمرکز بود.  در حالی که ارز و سکه و مسکن می تاختند، بخشنامه تازه بانک مرکزی تغییر شرایط سپرده گذاری را رقم زده است. مقرر است از ابتدای بهمن ماه پرداخت سود سپرده‌های کوتاه مدت از روز شماره به ماه شمار تبدیل شود. بالاترین بازدهی سودهای بانکی در همین دوره زمانی برابر با ۱۵ درصد و با اغماض در برخی موارد ۲۰ درصد بوده است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار