کد خبر: ۷۰۴۲۲
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶
روایت رئیس جمهور از علت تک نرخی نشدن قیمت دلار:
رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکا می خواهد دور ایران دیوار بکشد، گفت: ایران منزوی نخواهد شد. حسن روحانی صبح سه شنبه در شورای اداری استان گلستان اظهار کرد: آمریکا می خواد دور ایران دیوار بکشد اما ایران منزوی نخواهد شد.
دلال ها به اقتصاد کشور خیانت کردند
رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکا می خواهد دور ایران دیوار بکشد، گفت: ایران منزوی نخواهد شد.
حسن روحانی صبح سه شنبه در شورای اداری استان گلستان اظهار کرد: آمریکا می خواد دور ایران دیوار بکشد اما ایران منزوی نخواهد شد.
وی با بیان این که کشور در حال پیشرفت است، افزود: نیازمند تکنولوژی و سرمایه هستیم.
روحانی با بیان این که در آستانه چهلمین سال انقلاب در خدمت مردم شریف و غیور گنبدکاووس بودیم، اظهار کرد: از آقای نورمفیدی و تلاش ایشان برای ایجاد وحدت و همدلی تشکر می کنم.
وی در ادامه به استان گلستان و ظرفیت های آن اشاره و بیان کرد: دریای خزر، کوه های زیبا و جلگه های سرسبز همه از نعمت های الهی است که خداوند به شما به داده است.
وی با تاکید بر این که مشکلات هم وجود دارد ولی وقتی نعمت ها را نگاه می کنیم زودتر می توانیم مشکلات را حل کنیم، ادامه داد: دو نکته به عنوان نکته بنیادین عرض کنم؛ اول این که در شرایط تحریم هستیم، نه اینکه از تحریم بترسیم و عقب نشینی کنیم ولی باید بدانیم شرایط جنگ روانی شریط خاص خودش است.
رئیس جمهور با اشاره به مبارزات هشت سال دفاع مقدس، تصریح کرد: نمی شود بگوییم شهید ندادیم، مجروح نداریم و بمباران نشدیم؛ معنی جنگ همین است آن هم جنگی که تحمیلی بود و می خواستند حقوق ما را ضایع کنند.
وی با یادآوری این که در دفاع مقدس هشت سال ایستادگی کردیم و خسارت هم دیدیم، گفت: شهرها و روستاهای ما ویران شد، مردم مجروح و جانباز شدند.
وی با اشاره به حضور خود دربیمارستان ۵ آذر و افتتاح مرکز تروما، افزود: بعد از افتتاح بیمارستان در خدمت جانبازان قطع نخاعی بودم؛ ۳۰ سال روی ویلچر نشستن کار آسانی نیست؛ شهادت هم کار آسانی نیست و پیامبر می‌گوید اولین قطره خون شهید که به زمین چکد اجر بزرگی در آخرت دارد.
روحانی ادامه داد: به سازمان برنامه و بودجه تاکید دارم هزینه آسایشگاه جانبازان را تامین کنند که ۱۰ میلیارد بودجه می خواهد و باید از منابع بنیاد شهید تامین شود و ما هم کمک می کنیم.

*جنگ اقتصادی هم خسارت دارد
وی با بیان این که مگر می شود در جنگ باشیم و خسارت نبینیم، افزود: ما هم به دشمن ضربه می زنیم اینگونه نیست که فقط دشمن به ما صدمه بزند اما افتخار ما این است که ما آغازگر نبودیم گرچه ما را تحریک کردند که شروع کننده باشیم.
وی اضافه کرد: شاید شرایط دیگری بود، ما شروع کننده بودیم اما آن ها شرایطی فراهم کردند تا ما قوانین و تعهدات را نقض کنیم تا آژانس بگوید تقصیر ما بوده است ولی ما آغازگر نبودیم همانطور که در جنگ عراق هم ما آغازگر نبودیم.
روحانی با بیان این که امروز هم مانند جنگ هشت سال دفاع مقدس آغازگر آمریکا و اسرائیل است، اظهار کرد: آژانس اعلام می کند ایران نقضی نکرده؛ وقتی ترامپ در سازمان ملل کشورهای دیگر را دعوت می‌کند جز خودش ۱۴ کشور دیگر از برجام حمایت می‌کنند، جلسه ای تشکیل می دهند و کاری می کنند ایران طی آیین نامه ای که باید در آن حضور داشته باشد نتواند در آن شرکت کند ولی ۱۴ عضو دیگر از ما و برجام حمایت می‌کنند.
وی با تاکید بر این که ما همه یک خانواده هستیم، افزود: در جنگ صدام می خواست انقلاب را سرنگون کند و خوزستان را جدا کند اما به هیچکدام نرسید.

*اولین هدف آمریکا جدا کردن مردم از انقلاب است
رئیس جمهور با بیان این که آمریکا هم چند هدف دارد و اولین آن جدا کردن مردم از انقلاب است، ادامه داد: هدف آمریکا این است که ما راه شهدا و علما را ادامه ندهیم و برای استقلال بها نپردازیم.
وی تصریح کرد: مردم ما مردم غیور و مسلمان هستند که به کشور خود عشق می ورزند و راه را مثل ۴۰ سال پیش ادامه می دهند.
وی با بیان این که دشمنان می خواهند ایران را منزوی کنند تا با کشورهای دیگر ارتباط نداشته باشیم، اظهار کرد: تا تکنولوژی وارد کشور نشود کیفیت بالا نمی‌رود، مانند خودرو، اگر خودرو کیفیت نداشته باشد جایی در بازار ندارد و اگر کیفیت داشته باشد مجبور است رقابت می‌کند.
روحانی با تاکید بر این که در هر صنعتی اگر رقیب نداشته باشیم عقب می افتیم، تصریح کرد: انزوا ما را عقب می اندازد و از تولید با کیفیت باز می مانیم.
وی ادامه داد: اگر همه چیز داشته باشیم و کالا تولید کنیم اگر فروش نرود فایده ای ندارد؛ این تقاضا است که تولید را تحریک می کند؛ مثلا اگر مردم بگویند ما کفش نمی خریم، کفاش اگر تولید کند مردم نخرند دیگر نمی تواند بفروشد و دوباره تولیدی داشته باشد.
رئیس جمهور با بیان این که می شد برای تکنولوژی هسته ای از صفر شروع کرد ولی صد سال طول می‌کشید، اظهار کرد: اگر تکنولوژی بخریم برایمان حکم میان بر دارد.
وی اضافه کرد: البته اگر می‌خواستیم تمام تکنولوژی را از بیرون بگیریم که نمی توانستیم به اینجا برسیم.
وی با اشاره به این که آمریکا می خواهد دیواری به دور ایران بکشد، گفت: اما ایران منزوی نخواهد شد و در سطح جهان هم حتی متحدان آمریکا و اتحادیه اروپا، آمریکا را محکوم می کنند.
روحانی با یادآوری این که دادگاه لاهه هم آمریکا را محکوم کرد، تصریح کرد: آمریکا نمی‌تواند ما را در محاصره قرار دهد.
وی هدف دیگر آمریکا را کمرنگ کردن نقش ایران در منطقه عنوان کرد و گفت: آمریکا می خواهد تا جزو کشورها ی تاثیر گذار نباشیم و در چند کشور از جمله یمن هم امتحان کردند اما الان که پایش را از یمن بیرون می‌کشد مشخص می شود طی این سال ها چقدر ارتش آن‌ها در حال تلاش بودند ولی امروز به صراحت اعلام می‌کنند در یمن شکست می خورد زیرا فهمیده اند یمن راه حل سیاسی ندارد.
وی ادامه داد: در سوریه فکر می‌کردند موفق مطلق هستند اما فهمیدند آنجا هم شکست خورده اند و سایر کشورها از جمله عراق و فلسطین هم همین‌گونه است؛ اینکه ایران را کنار بگذارند و خودشان جای ما را بگیرند باز هم ناموفق خواهند بود.
رئیس جمهور درباره آخرین هدف آمریکا، گفت: آن می خواهند ما یک امتیاز سیاسی در بحث موشک و... به آن ها بدهیم؛ مدام ترامپ می‌گوید سر ما در برجام کلاه رفته است.
وی اضافه کرد: ما معتقد بودیم این برجام برد برد است اما آنها معتقد بودند ما باید صنعت هسته ای را کنار بگذاریم ولی ما ایستادگی کردیم؛ من از سال ۶۱ در کنار برنامه های هسته ای کشور بودم و روند را دیده ام اکنون اعلام کردیم با متد جدید تولید می کنیم.

*مقابل فشارهای آمریکا تسلیم نمی شویم

وی در ادامه با بیان این که رهبر معظم انقلاب با دقت بالای سر کشور است، گفت: این کشور تسلیم نمی شود و باید به آمریکا نشان دهیم راه درست را انتخاب کند.
روحانی در ادامه با بیان این که آمریکایی ها در بانک ها و سیستم درآمدی و حمل و نقل ما را دست گذاشته اند، افزود: در حمل و نقل کشی رانی ۱۰ فروند کشتی کانتینربر خریده ایم و کارهای دیگری هم باید انجام دهیم.
وی راه اینچه برون مسیر مهمی برای کشور برشمرد و گفت: طرح برقی کردن را نمی شود تغییر داد؛ ۴ سال کار شده و ده ها جلسه بحث شده تا این پول را گرفته ایم، حتی در مجلس تصویب کرده ایم روسیه هم در مجلس خود تصویب کرد، این طرح چین و روسیه و اتحاد اروپا را به هم وصل می کند و بسیار مهم است و ما باید تمام آن را برقی کنیم.
رئیس جمهور با بیان این که در حال بررسی برقی کردن راه آهن مشهد به تهران هستیم، تصریح کرد: تهران به اصفهان هم در حال برقی شدن است.
وی با تاکید بر این که مخالفتی با راه آهن گرگان شاهرود نیست، گفت: کارهای راه آهن برقی گرگان به مشهد هم در دولت انجام شده است ولی الان در برنامه های  بانکی دچار مشکل شده.
وی درباره منطقه آزاد اینچه برون هم گفت: دنبال آن بودیم تا لایحه تقدیم مجلس می شود؛ این طرح گرچه با مخالفت شورای نگهبان رو به رو شد اما در مسیر قانونی خود قرار می‌گیرد و ادامه می دهیم.
روحانی با تاکید بر این که هر قولی داده ایم به دنبال آن رفته ایم، اظهار کرد: در همه استان ها اینگونه بوده، هم نماینده ها هم استاندار و هم نماینده ولی فقیه و هم نماینده مجلس تلاش کردند.
وی با بیان این که در توسعه پیروز می شویم اگر صداقت خود را نشان دهیم و با هم همکاری کنیم، ادامه داد: یک زمانی در ژاپن گندم کم شد دولت اعلام کرد سه ماه نخرید و مردم نخریدند، در کشور همسایه ما گفتند دلار نخرید مردم نخریدند و دلار پایین آمد و این نشان می دهد اصل مردم هستند که باید به صحنه بیایند و کمک کنند.
روحانی تصریح کرد: این حرف تلخی است که می گویم اما عید وضعیت دلار تک نرخ را که برای تامین نیاز مردم تصویب شد دیدیم؛ گرچه من موافق طرح نبودم ولی بقیه اجماع داشتند و من نمی توانستم روی نظر شخصی خود باشم.

*دلال ها نگذاشتند دلار تک نرخ باقی ماند
وی ادامه داد: امروز هم می توانست دلار تک نرخ وجود داشته باشد اما دلال ها جه کردند؟ گفتند می خواهند ثبت سفارش کنند و صد میلیون دلار از ما پول گرفتند، کار یک نفر دو نفر نبود و ما هم نمی توانستیم بالای سر هر نفر یک قاضی بگذاریم به همین دلیل نتوانستیم طرح را ادامه دهیم.
روحانی با بیان این که کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ دارد، گفت: هفته ای نیست که من وزیر را نخواهم سرو صدا نکنم، فردی رفته ماده اولیه دارویی را تامین کند که عمر آن دارو سه ماه مانده که انقضا شود و اگر زود استفاده نشود اثرش از بین می‌رود.
وی اظهار کرد: خیانت هایی می شود اما همه مردم باید کمک کنند و دست به دست هم دهیم نگذاریم انحراف شروع شود.
وی با بیان این که مقابل در اقتصاد فقط یکجا کم آوردیم و آن مقابل اخلاق بود، گفت: اگر تولید کننده ای از ما پول گرفته تا کالایی تهیه کمد اما در روستایی دیگر احتکار کرده این خیانت است.
روحانی یادآور شد: باید دست به دست هم دهیم تا از این مسیر سخت تحریم عبور کنیم و باید بدانیم که فقط با صداقت و راستگویی و ایمان به حق موفقیت و توسعه میسر می شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار