کد خبر: ۷۰۴۶۷
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۰
یوزپلنگ های ایرانی در برابر شیرهای بین النهرین
یکی از بزرگ ترین تقابل های فوتبالی جهان، امروز در جام ملت های 2019 آسیا چشم ها را مجذوب خود خواهد کرد؛ جایی که تیم ملی ایران، آزرده از حذف جنجال برانگیز چهار سال پیش از مرحله یک چهارم نهایی این تورنمنت به دست عراق، بار دیگر با شیرهای بین النهرین مواجه خواهد شد.
کی روش برای انتقام از عراق چه نقشه ای در سر دارد؟
یکی از بزرگ ترین تقابل های فوتبالی جهان، امروز در جام ملت های 2019 آسیا چشم ها را مجذوب خود خواهد کرد؛ جایی که تیم ملی ایران، آزرده از حذف جنجال برانگیز چهار سال پیش از مرحله یک چهارم نهایی این تورنمنت به دست عراق، بار دیگر با شیرهای بین النهرین مواجه خواهد شد.
ایرانی ها پس از اخراج فوق العاده بحث برانگیز «مهرداد پولادی» و 10 نفره شدن و کشاندن بازی به تساوی سه بر سه، شانس اصلی برای حضور در یک چهارم نهایی سال 2015 بودند اما پس از واگذار کردن بازی در ضربات پنالتی به عراقی ها، اوضاع تغییر کرد.
اعتراض های شدید ایرانی ها به استفاده تیم ملی عراق از بازیکنی غیر مجاز، مورد قبول واقع نشد و تیم تحت هدایت «کارلوس کی روش» که سه بار سابقه قهرمانی در این تورنمنت را در کارنامه دارد، مجبور شد تا چمدانش را برای ترک استرالیا و بازگشت به تهران ببندد.
و حالا چهار سال پس از نبردی که در کانبرا (پایتخت استرالیا) در گرفت، دوباره یوزهای ایرانی در برابر شیرهای بین النهرین صف آرایی کرده اند.
در آخرین دور از مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا، امروز در مهمترین بازی ایران و عراق در ورزشگاه آل مکتوم دبی به مصاف هم می‌روند. بازی با سوت روشن ایرماتوف، از ساعت ۱۹:۳۰ آغاز می‌شود.
شاگردان کی‌روش و کاتانچ تا قبل از این دیدار توانسته‌اند یمن و ویتنام را شکست دهند و مجوز صعود به دور بعدی مسابقات را به دست بیاورند تا خیال هواداران و بازیکنان از این بابت راحت باشد اما این دیدار از جنبه‌های مختلفی حائز اهمیت است و هر دو تیم با انگیزه بسیار زیادی پا به میدان مسابقه می‌گذارند.
با وجود صعود ایران و عراق، تکلیف صدرنشین گروه مشخص نشده و تمام نگاه‌ها به این بازی است چرا که تیم نخست این گروه در مرحله بعد به مصاف یکی از تیم‌های سوم گروه‌های B، E یا F می‌رود ولی تیم دوم، کار سخت‌تری خواهد داشت.
بدون شک مهمترین هدف هر دو تیم، دفاع از حیثیت فوتبالی کشورشان است چرا که دو تیم سابقه زیادی در رویارویی با یکدیگر دارند. در آخرین بازی رسمی ایران و عراق که در سال ۲۰۱۵ و در استرالیا برگزار شد، شاگردان کی‌روش در ضربات پنالتی قافیه را به عراقی‌ها باختند تا حسرت کسب جام قهرمانی به دل کی‌روش، ملی‌پوشان و مردم ایران بماند.
کارلوس کی‌روش چندی پیش شکست مقابل عراق را به "استخوانی" تشبیه کرده بود که در گلویش مانده است. او که بعد از هشت سال به همراه تیمش از شانس بسیار بالایی برای قهرمانی در مسابقات برخوردار است، در نشست خبری قبل از بازی گفت: "درست نیست که بازی فردا را با بازی چهار سال قبل مقایسه کنیم. بازی چهار سال قبل بین ایران و عراق نبود بلکه بازی بنجامین ویلیامز بود که شخص تعیین کننده در بازی بود. فردا داوران خوبی داریم."
در سوی دیگر سرچکو کاتانچ از اطلاعات بسیار خوب به دست آمده توسط بازیکن عراقی استقلال درباره ایران خبر داد و گفت: "ایران تیم قدرتمند و خوبی است که در جام جهانی بازی کرده است و بازیکنان خوبی دارد و در گروه نیز عملکرد خوبی داشته است احترام زیادی برای این تیم قائل هستم. فقط می‌توان گفت که ایران مثل هر تیمی نقاط ضعفی دارد و ما این را در بازی‌های اخیر دیدیم."
در صورتی که ایران بتواند عراق را با تساوی هم متوقف کند، به دلیل تفاضل گل بهتر نسبت به این تیم صدرنشین خواهد ماند و عراق فقط در صورت شکست دادن ایران می‌تواند صدر جدول را از آن خود کند.
نقطه قوت عراقی‌ها در این دیدار داشتن دو بازیکن شاغل در فوتبال ایران است که به گفته کاتانچ اطلاعات خوبی را هم از تیم ملی به او منتقل کردند.
ایران با سابقه سه بار قهرمانی در جام ملت های آسیا، در تورنمنت سال جاری به لطف تفاضل گل بهتر، صدر جدول گروه چهارم را در اختیار داشته و بازی فردای این 2 تیم برای تعیین صدرنشین قطعی، حیاتی است؛ این در حالی است که هم ایران و هم عراق صعود خود را به مرحله حذفی قطعی کرده اند. در این بین، سرمربی اسبق تیم رئال مادرید که زمزمه هایی مبنی بر پیوستنش به تیم ملی کلمبیا پس از پایان جام ملت های آسیا نیز به گوش می رسد، می گوید عمده دغدغه وی حفظ کردن فرم ایده آل آغازین تیم تحت هدایتش است.
کی روش پرتغالی در این باره می گوید: در فوتبال، بازی بعدی همیشه حائز اهمیت است و تک تک بازی ها در این تورنمنت برای ما حکم فینال را دارد؛ عراق تیم قدرتمندی است و یکی از گزینه های محتمل قهرمانی محسوب می شود، باید در بهترین فرم خود باشیم.
تیم ملی ایران از سال 1976 به بعد موفق به بالا بردن جام قهرمانی آسیا نشده است اما آنها در این تورنمنت که برای نخستین بار با 24 شرکت کننده برگزار می شود، شگفت انگیزترین تیم بوده اند؛ آنها در بازی افتتاحیه یمن را با نتیجه پنج بر صفر منهدم کرده و در ادامه قهرمان جام سوزوکی (AFF) یعنی ویتنام را با حساب 2 بر صفر مغلوب کردند.
در سوی مقابل، عراقی ها اگرچه در بازی نخست خود 2 بار از ویتنام عقب افتادند اما در نهایت با نتیجه سه بر 2 پیروز شدند، سپس یمن را سه بر صفر از پیش رو برداشتند اما رویارویی با برترین تیم آسیا در رنکینگ جهانی، چالشی کاملا متفاوت برای آنها خواهد بود.
«سرکو کاتانچ» سرمربی اسلونیایی عراق که تیم ملی کشورش را در سال 2002 به جام جهانی رساند و در سپتامبر سال جاری سکان هدایت عراق را بر عهده گرفت، در مورد بازی با ایران اظهار داشت: نمی توان بازی مقابل یمن و ویتنام را با دیدار مقابل ایران مقایسه کرد؛ ویتنام در 45 دقیقه نخست بازی روانی را به نمایش گذاشت و ما در ادامه از آنها پیشی گرفتیم؛ مقابل یمن کمی مغرور بازی کردیم و شاید همین موضوع برگزاری بازی با تیمی قدرتمند را برای ما به یک الزام تبدیل کرده باشد؛ تیمی قدرتمند همچون ایران.


* کی‌روش چه در سر دارد؟!

کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در نشست خبری پیش از دیدار با عراق اظهار کرد: خدا را شکر آماده‌سازی خوبی داشتیم. مهم‌ترین مطلب، استراحت بعد از دو بازی بود که پشت سر گذاشتیم.
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران درباره حساسیت بازی با عراق هم گفت: اگر یک بازی در جهان باشد که هر دو تیم در آرامش کامل از آن لذت ببرند، بازی فرداست چون هر دو تیم کارشان را انجام داده‌اند و حضورشان در مرحله بعدی قطعی است. قبل از جام باید با سه تیم یمن، ویتنام و عراق بازی می‌کردیم ولی الان فقط باید با عراق بازی کنیم. تفاوتش در همین است. امیدوارم فوتبال زیبایی نشان می‌دهیم. دلیلی نمی‌بینم که حساسیتی وجود داشته باشد و در نهایت آرامش بازی می‌کنیم.
او در پاسخ به سوال خبرنگار عرب زبان که خود را خبرنگار فیفا معرفی کرد، مبنی بر این که هنوز یکی از مربیان باشگاه‌های بزرگ ایران مشغول انتقاد از شماست و همچنان انتقاد می‌کند، گفت: من تمام کسانی که از من انتقاد می‌کنند را دوست دارم و عاشقشان هستم چون باعث شهرت و محبوبیت بیشتر من می‌شود. آنها به طور رایگان برای من کار می‌کنند و من عاشق این انتقادها هستم.
کی‌روش در پاسخ به سوال دیگری از این خبرنگار مبنی بر این که پیش از جام ملت‌ها چهار مدعی اصلی برای حضور در دور نیمه نهایی را استرالیا، ژاپن، کره‌جنوبی و عراق دانسته بود گفت: شما اگر خبرنگار فیفا باشید، باید با دقت بیشتری صحبت‌های من را رصد کنید چون من هیچ موقع چنین حرفی نزده‌ام.
سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران افزود: اگر از بعد تئوری نگاه کنید، از نظر تاریخچه، سرمایه گذاری، تجربه و نتایج، سه نامزد برای حضور در مرحله نیمه‌نهایی، ژاپن، کره‌جنوبی و استرالیا هستند چون قهرمان جام ملت‌های قبلی در میان این تیم‌هاست و کشورهای دیگری تلاش می‌کنند که یک جایگاه در بین این چهار تیم داشته باشند که عربستان، قطر، ازبکستان، ایران و ... هستند که البته در پایان، تلاش تیم‌ها مشخص می‌کند کدام تیم به مرحله نیمه‌نهایی صعود می‌کند.
کی‌روش درباره تجربه بازی با عراق در جام ملت‌ها که به حذف از این مسابقات منتج شد و انتقال این تجربه به بازیکنان جوان‌تر اظهار کرد: البته نمی‌توانم شفاف بگویم چون رسانه‌های عراقی هم هستند اما اولیت من این است که هر چیزی که بهترین است، برای بازیکنانم فراهم کنم و مطالب مفید را برآورده کنم. این یک امر طبیعی است که تمام رسانه‌های عراقی، خواستار موفقیت تیم‌شان هستند اما این در ایران برعکس است. یکسری رسانه‌ها در ایران هستند که برای پیروزی تیم ملی ایران متعهد نیستند. ما همیشه باید برای مردم کار کنیم و به بازیکنانم گوشزد می‌کنم که با صداقت و وفاداری برای تیم ملی بازی کنند. فرقی نمی‌کند مقابل عراق، پرتغال یا آرژانتین بازی کنیم.
کی‌روش در واکنش به این که شکست مقابل عراق در سال ۲۰۱۵ را به "ماندن استخوان در گلو" تشبیه کرده بود، خاطرنشان کرد: البته این درست نیست که بازی فردا را با بازی چهار سال قبل مقایسه کنیم. بازی چهار سال قبل بین ایران و عراق نبود بلکه بازی بنجامین ویلیامز بود که شخص تعیین کننده در بازی بود. فردا داوران خوبی داریم. مطمئنا تمام تلاشمان را می‌کنیم که برای خوشحالی هواداران، خانواده‌ها و دوستانمان بهترین بازی را نشان دهیم. در آسیا تمام تیم‌ها برای رسیدن به رویای خود کار می‌کنند. عراق از دروازه‌بان تا خط حمله بازیکنان خوبی دارد. فردا یک برنده خواهد بود که آن هواداران ایران و عراق هستند که با خوشحالی ورزشگاه را ترک می‌کنند و از دیدن بازی لذت می‌برند.
او در پاسخ به این سوال که مسیر رسیدن به فینال را با توجه به ساختن تیمی منسجم و قدرتمند، چگونه می‌بیند؟ تاکید کرد: مسیر طولانی است. به بازیکنانم می‌گویم اگر به این مسیر طولانی فکر کنند کار، دوچندان سخت می‌شود. تمام تمرکز ما روی این است که مسیر را به خوبی  طی کنیم. اگر لازم است به چپ برویم یا سریع‌تر عمل کنیم باید از این موضوع تبعیت کنیم. تمام تمرکز ما روی بازی بعدی است. یکسری بازیکن داریم که احتیاج به بازی دارند و یکسری بازیکن که باید آماده‌تر شوند. مطمئنا باید با نگاه به مسیر جلو و نه نگاه به مقصد نهایی، کار را پیش ببریم.

*کاتانچ: از برانکو درباره تیم ایران سوال نکردم!

سرمربی عراق گفت: با تمام توانی که در اختیار داریم برابر ایران به میدان می‌رویم.
سرچکو کاتانچ، سرمربی عراق عصر سه‌شنبه در نشست خبری پیش از دیدار ایران و عراق در دور سوم مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا گفت: ما تا الان خوشبختانه توانسته‌ایم از دو دیدار شش امتیاز کسب کنیم و صعودمان به دور دوم را قعطی کنیم. فردا هم یک بازی دیگر داریم که دیگر اهمیتی برای صعود ندارد. تمام بازیکنانم برای این بازی آماده هستند و فردا با تمام توانی که در اختیار داریم برابر ایران به میدان می‌رویم.
او گفت: تیم ملی عراق پیشرفت خیلی خوبی داشته است. به هر حال هر تیمی نقاط ضعفی دارد. در تیم ما هم نقاط ضعفی هست که باید بهتر شود. بازی با ایران بسیار سخت است. چرا که آن‌ها بازیکنان سطح بالای زیادی دارند و برای این که برابر ایران موفق شویم باید نهایت توان‌مان را به کار بگیریم. خیلی هم بازی برابر ایران نمی‌تواند سخت باشد. عراق قبلا موفق شده ایران را شکست دهد و فردا هم می‌تواند به این مهم دست یابد. اگر در بهترین شرایط خودمان باشیم این اتفاق رخ می‌دهد.
وی ادامه داد: امیدوارم که بازیکنان عراق از کناره‌های زمین خیلی فعال باشند و خط هافبک ایران را از کار بیاندازند. این هم یک بازی است مثل بازی‌های دیگر. امیدوارم بتوانیم خط دفاع ایران را عقب ببریم.
کاتانچ خاطرنشان کرد: ما بازی‌های ایران را در دو بازی اخیر دیدیم. آن‌ها تیم خیلی خوب و قدرتمندی هستند. قدرت تیم‌های ایران و عراق برابر نیست هر چند هر دو تیم امتیاز برابری دارند. هر دو تیم صعودشان را به دور بعد قطعی کردند. باید بتوانیم نسبت به دو بازی قبل خیلی بسته‌تر و منسجم‌تر بازی کنیم. به خاطر این که دو تیم صعودشان را قطعی کرده‌اند، فشاری روی بازیکنان نیست و امیدواریم همین مساله موجب ارائه بازی خوبی شود. من امیدوار نیستم بلکه مطمئنم بازی خوبی می‌شود.
او گفت: اگر بدانم بازیکنی برای بازی فردا خسته است، طبیعتا او را بازی نمی‌دهم و برای بازی حذفی او را حفظ می‌کنم. هیچ اجباری برای بازی در این دیدار نیست. برای من فقط مهم است که مقابل ایران نمایش خوبی داشته باشیم. به نتیجه اهمیت نمی‌دهم. فقط امیدوارم فوتبال خوبی برابر تیم ایران انجام دهیم.
سرمربی اسلوونیایی عراق در واکنش به سوال خبرنگار عراقی مبنی بر این که چرا نسبت به بازی با ایران اهمیت کمی می‌دهد در حالی که اگر تیمش دوم شود، با قرعه سخت‌تری رو به رو می‌شود و این که آیا به دنبال برداشتن فشار از روی تیم است؟ گفت: خیر این‌طور هم نیست. قطعا هدف ما کسب برد برابر ایران است. حرف من این است که باید بتوانیم برابر تیم خوب ایران کیفیت‌مان را نشان دهیم و نمایش خوبی داشته باشیم. زمان بازی‌ها خیلی کم است. بعد از سه‌چهار روز باید بازی کنید و نیاز است که سطح کیفی تیم‌تان بازی به بازی حفظ شود.
وی ادامه داد: همه پیروزی را دوست‌ دارند ولی وقتی تیم خوب بازی کند قطعا موقعیت گل هم به دست می‌آورد که به پیروزی برسد. خیلی وقت‌ها بوده که تیم من شکست خورده ولی من از عملکرد تیمم راضی بودم چون فوتبال خوبی بازی کردند. بعضی وقت‌ها هم بود عصبانی بودم چرا که تیمم فوتبال خوبی بازی نمی‌کند که شاید نتیجه هم گرفته باشد.
کاتانچ تاکید کرد: برای بازی با هر تیمی در مرحله بعد آمادگی داریم. اصلا مهم نیست که در دور بعد با قطر روبه‌رو شویم یا سوریه. تیم خوبی دارم و جو خوبی در تیم حاکم است. امیدوارم فردا برد با ما همراه باشد.
او در پاسخ به این سوال که چه اطلاعاتی از همام طارق و بشار رسن برای این مسابقه گرفته است؟ تصریح کرد: برای این مسابقه اطلاعاتی از طارق گرفتم که توقع نداشته باشید به شما بگویم. این‌ها چیزهایی است که بین سرمربی و بازیکن می‌ماند. هر بازی هم داستان خودش را دارد.
سرمربی تیم ملی عراق یادآور شد: من فقط چهار ماه با تیم ملی عراق کار کردم. فکر می‌کنم کی‌روش نزدیک به هفت، هشت سال است که در تیم ملی ایران کار می‌کند. قطعا او شناخت خیلی بیش تری نسبت به بازیکنانش دارد تا من که فقط چهار ماه سرمربی عراق بودم. شاید بتوانم بگویم تیم ملی ایران فیزیکی‌تر است ولی ما تیم سریع‌تری هستیم و بازیکنان سریعی داریم. فکر می‌کنم همین وجه تمایز دو تیم است. به هر حال تا فردا صبر کنید تا ببینید چه اتفاقی در زمین رخ می‌دهد.
وی در واکنش به این که به نظر می‌رسد آن‌ها از ایران می‌ترسند چرا که بازیکنانش در روزهای اخیر مصاحبه کردند و گفتند ایران را می‌بریم، گفت: من از هیچ دیداری در دوران مربیگری‌ام نترسیده‌ام. ما با آرژانتین دیدار دوستانه انجام دادیم. با تیم‌های خیلی قدرتمندی بازی داشتیم. بازیکنان من فردا بدون هیچ فشاری در زمین بازی خواهند کرد. این حرف من است. فوتبال‌ خودمان را بازی کند.
کاتانچ تاکید کرد: به طور ۱۰۰ درصد دنبال پیروزی هستیم ولی عوامل زیادی نتیجه را تغییر می‌دهند. هیچ ترسی از بازی با ایران ندارم.
او در پاسخ به این سوال که با توجه به رفاقت دیرینه‌اش با برانکو، اطلاعاتی درباره تیم ملی ایران از او دریافت کرده است؟ گفت: خیر، به هیچ وجه از او درباره ایران سوال نکردم. من احترام زیادی برای برانکو قائل هستم و تمام تمرکزم روی تیمم است. من به هیچ وجه سوالی از برانکو درباره ایران نکردم.
از کاتانچ در ادامه سوال شد که شما صحبت‌هایی مبنی بر این داشتید که نقاط ضعف تیم ملی ایران بیش‌تر از نقاط قوت این تیم است. درست است؟ که او پاسخ داد: شما مطمئن هستید که من چنین صحبتی کردم؟ من اینطور نگفتم و نمی‌دانم درباره چه صحبت می‌کنید؟ حتی نمی‌دانم در عراق چه می‌گویند. من تمرکزم روی تیم خودم هستم. من چنین چیزهایی نگفتم. ایران تیم قدرتمند و خوبی است که در جام جهانی بازی کرده است و بازیکنان خوبی دارد و در گروه نیز عملکرد خوبی داشته است. فردا یک بازی از دقیقه یک تا ۹۰ است و به مسائل دیگری نباید توجه کرد. ما باید تلاش کنیم تا نشان دهیم که تیم بهتری هستیم. بار دیگر تاکید می‌کنم هیچ چیز بدی درباره ایران نگفتم و احترام زیادی برای این تیم قائل هستم. فقط می‌توان گفت که ایران مثل هر تیمی نقاط ضعفی دارد و ما این را در بازی‌های اخیر دیدیم.
سرمربی عراق در پایان در پاسخ به سوالی گفت: با شما هم‌عقیده نیستم که تیم من تیم ضعیفی است. دو بازی داشتیم و در بازی نخست برابر ویتنام گل به خودی داشتیم و گل دوم هم مشکل بود. ولی در بازی بعد بهتر شدیم و پیشرفت داشتیم. من چیزهای آماری نمی‌دانم که چه شوت‌هایی به سمت دروازه ما زده شده است و دفاع من ضعف دارد یا خیر. من از عملکرد تیمم خصوصا خط دفاع راضی هستم. درباره مهند علی هم باید بگویم که من فقط می‌توان به بازیکنانم بگویم کم‌تر با موبایل و لپ تاپ وقت بگذارند. برای بازیکنان جوان مثل مهند این مساله سخت است که فشار رسانه‌ها را تحمل کنند و به همین خاطر باید مدیریت شوند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار