به گزارش
تجارت آنلاین به نقل از ایسنا، شاید بسیاری از کاربران اینترنت این تجربه را داشته باشند که حجم اینترنتشان ناگهان ته کشیده است. البته تمام شدن حجم اینترنت مسئلهای قابل پیشبینی است اما برخی کاربران احساس میکنند زمان تمام شدن ظرفیت اینترنتشان مطابقت چندانی با میزان مصرف آنها نداشته است.
برخی کاربران میگویند که شرکتهای اینترنتی کم فروشی می کنند یا حجم اینترنت کاربران را میخورند اما خود شرکتهای اینترنتی تقصیر را به گردن هکرهایی میاندازند که به اینترنت کاربران دسترسی پیدا می کنند، ترافیک مصرفی کاربر را افزایش می دهند و در نهایت حجم اینترنت وی را استفاده می کنند.
اگر اتمام ناگهانی حجم اینترنت ناشی از کم فروشی شرکتهای اینترنتی باشد، وظیفه جلوگیری و رسیدگی به این امر بر عهده سازمان تنظیم مقررات است. علیاصغر عمیدیان در این باره با اشاره به نظارتی که از سوی سازمان تنظیم مقررات بر نحوه اجرای مقررات از سوی شرکتها می شود، قول برخورد با شرکتهایی را داده که به اعتقاد کاربران در فروش اینترنت کم فروشی می کنند.
وی به عنوان رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سازمانی که وظیفه نظارت بر کیفیت اینترنت را دارد، تصریح کرد که اگر اجحافی در حوزه پهنای باند صورت میگیرد و شرکتی در این حوزه کم فروشی کند، پس از مدتی او را جریمه کرده و بعد از تکرار نیز برای مدتی ممکن است مدت پروانه آنها کم شود یا در صورت تکرار پروانه آنها لغو شود.
عمیدیان در ادامه استقرار یک دادسرای ویژه در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات از جمله عواملی دانست که می تواند میزان تعهد شرکتها به مقررات رگولاتوری افزایش دهد.
اما همه پیگیریهای رگولاتوری در صورتی اتفاق می افتد که این سازمان متوجه کم فروشی صورت گرفته از سوی شرکت اینترنتی بشود و بتواند به موقع جلوی آن را گرفته و علاوه بر خسارتی که باید از سوی شرکت به کاربران پرداخت شود، شرکت اینترنتی را نیز جریمه کند.
درنهایت باید توجه داشت که درصد بسیار کمی از کاربران حاضر به صرف وقت و هزینه برای پیگیری کم فروشی شرکت اینترنتی هستند و اگر سازمان تنظیم مقررات و بخش نظارت آن نتواند به درستی شرکتها را پایش کند، احتمال دریافت این خسارت و جریمه شرکت نیز نزدیک به صفر است.
شرکتهای اینترنتی که زیر بار انجام چنین کمفروشی نمیروند به همین نظارتهای سازمان تنظیم مقررات اشاره دارند. رییس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانهای تهران در این باره با اشاره به اینکه با وجود نظارتهای رگولاتوری شرکتهای اینترنتی امکان کمفروشی ندارند، تصریح کرد: با وجود نظارتهای سازمان تنظیم مقررات و دسترسی کامل این سازمان به اکانت شرکتهای اینترنتی این امر امکانپذیر نیست.
محمد رضا کریمی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: هیچ شرکت اینترنتی مجوزداری با وجود نظارتهای کاملا رگولاتوری نمیتوانند در فروش اینترنت کمفروشی کند.
او هم از جمله کسانی است که مسوول کم شدن حجم اینترنت کاربران را هکرهایی می داند که با دسترسی به اکانت یک کاربر حجم اینترنت آن را استفاده می کنند.
وی با اشاره به اینکه گاهی برخی حملههای سایبری باعث میشود حجم اینترنت کاربران بهطور غیرطبیعی مصرف شود، در این باره توضیح داد: اینکه گاهی حجم خریداری شده از سوی مشترکان با حجمی که این افراد مصرف میکنند مطابقت ندارد، در برخی مواقع وجود هکرها باعث میشود ترافیک مصرفی کاربر بیش از مصرف وی افزایش پیدا کند و سیستم اکانتینگ نیز نمیتواند بین ترافیک مصرفی از سوی کاربر واقعی و هکر تفکیک قائل شود.
کریمی درباره اینکه چگونه می توان جلوی چنین حمله های سایبری را گرفت، به نقش شرکت زیرساخت در این زمینه اشاره و اظهار کرد: در مورد اینگونه حملات سایبری با شرکت زیرساخت جلساتی برگزار شده است. شرکت زیرساخت نیاز به انجام برنامههایی از جملهBlack holding دارد که بتواند اینترنت شرکتها را مانیتور کرده و جلوی مصرف حجم اینترنت از سوی هکرها را بگیرد.
وی درباره اجرای چنین طرحی از سوی شرکت ارتباطات یرساخت از استفاده از برنامههای به صورت پایلوت در شرکت زیرساخت خبرداد و گفت: این اتفاق به صورت پایلوت از سوی شرکت زیرساخت در حال اجراست تا هر جایی که شرکتها احساس کردند مورد حملههای هکرها قرار گرفتند زیرساخت جلوی این حمله را بگیرد.
اما اینکه خسارت دیدهها باید به کجا مراجعه کنند مساله مهم دیگری در این زمینه است که برای پاسخ به آن باید دانست کدام یک از شرکت های اینترنتی یا شرکت زیرساخت مسوول خسارت وارده به کاربران است.
رییس کمیسیون اینترنت نصر تهران در پاسخ به این سوال در ابتدا هکرهایی را که حجم اینترنت را مصرف کرده و میزان ترافیک کاربر را افزایش می دهند در این زمینه مقصر اصلی دانست اما با اشاره به اینکه در بیشتر موارد پیدا کردن منبع هک امکان پذیر نیست، خاطر نشان کرد: اگر خسارتی از سوی حملات سایبری به مشترکان اینترنت وارد شود برخی شرکتها حجم اضافی را به جای حجم اینترنت مصرف شده مشترک در اختیار وی قرار میدهد.
کریمی دربارهی اینکه یک کاربر اینترنت چهطور میتواند متوجه کاهش غیرمعمول حجم اینترنتاش شود، گفت: این امر نیازمند تخصص زیادی است. البته کاربران میتوانند گزارش حجم اینترنت مبادله شده بین کاربر و شرکت ISP را اندازهگیری کنند اما این امر کاری تخصصی است.
انتهای پیام/