کد خبر: ۷۰۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۷
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان عمده اقلام صادراتی به افغانستان را مواد غذایی، مواد شوینده و مصالح ساختمانی به ویژه گچ و سیمان عنوان کرد و گفت: سنگ‌های قیمتی مثل فیروزه کالاهای وارداتی از افغانستان به ایران است.
به گزارش تجارت آنلاين، علاء میرمحمد صادقی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه بازار افغانستان نیاز زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد، اظهار کرد: یکی از سرمایه‌گذاری‌های اصلی که تجار می‌توانند در افغانستان داشته باشند بحث خدمات فنی - مهندسی است و زمینه فعالیت برای راهسازی و کارهای عمرانی نیز وجود دارد که برخی شرکت های ایرانی در مناقصاتی شرکت کرده و توانستند فعالیت خود را دراین بخش‌ها در افغانستان آغاز کنند.

بازار افغانستان زمینه خوبی برای سرمایه‌گذاری سیمان دارد

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان با بیان اینکه در بخش استخراج معادن فعالیت‌هایی توسط ایرانی‌ها در افغانستان آغاز شده است، اظهار کرد: بازار افغانستان برای ایجاد بعضی کارخانجات تولیدی مثل سیمان نیز زمینه خوبی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد.

وی با بیان اینکه صادرات ایران به افغانستان در زمینه مواد غذایی، مواد شوینده و مصالح ساختمانی به ویژه گچ و سیمان است، گفت: در افغانستان سنگ‌های قیمتی مثل فیروزه وجود دارد که بعضا به ایران صادر می‌شود.

صادقی تاکید کرد: یکی از موارد مهمی که در رابطه با تجارت با افغانستان باید حل شود، بحث تسهیل اقامت تجار در افغانستان است. همچنین باید مبادلات بانکی در حد مناسبی تسهیل شود.

وجود ممانعت‌هایی برای فعالیت‌ آزاد تجار ایرانی در افغانستان

وی با بیان اینکه بازار افغانستان نسبت به کشور‌های دیگری مثل عراق و روسیه متفاوت است، گفت: ممانعت‌هایی برای فعالیت‌های آزاد تجار ایرانی در آن کشور وجود دارد به علاوه این‌که وضعیت اقتصادی افغانستان نیز با سایر کشور‌ها متفاوت است.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان افزود: سعی کردیم اتاق افغانستان و ایران را فعال کرده و اتحادیه‌ای بین تجارافغانی که علاقه‌مندند با ایران فعالیت کنند ایجاد شده و تحت عنوان این اتحادیه فعالیت می‌کند؛ همچنین در راستای گسترش ارتباطات بین دو کشور هیات‌هایی از افغانستان به ایران آمده و از ایران نیز به افغانستان رفتند و مذاکراتی صورت گرفته و مبادلاتی نیز انجام شده است.

مبادلات پولی از مشکلات اساسی تجار در افغانستان

وی بحث مبادلات پولی را از جمله مشکلات اساسی تجار برای فعالیت در بازار افغانستان عنوان و بیان کرد: بانک‌ها در انتقال پول صادرات ایران به افغانستان و برعکس با مشکلاتی مواجه هستند که باید در این زمینه تمهیداتی اتخاذ شود. از طرفی به تجار ایرانی اطمینان داده شود که افغانستان بازار خوبی برای فعالیت بازرگانی دارد.

این عضو اتاق بازرگانی ایران هم‌زبان و هم‌مذهب بودن ایران و افغانستان را از جمله عواملی عنوان کرد که این بازار می‌تواند زمینه‌ خوبی برای سرمایه‌گذاران ایرانی باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار