کد خبر: ۷۱۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸
چرا حضور گزینه‌های‌ سرشناس در ایران غیرممکن است؟
حقوق های نجومی تنها بخشی از انتظارات سرمربی های سابق منچستریونایتد، پاریسن ژرمن، رئال مادرید و تیم ملی آمریکا است. اگر فدراسیون بتواند دستمزد عظیم آنان را تامین کند، کیفیت و امکانات فوتبال ایران دومین دغدغه سرمربی های درجه یک اروپا برای حضور در تهران خواهد بود.
دستمزد ۲۸۰ میلیارد تومانی مورینیو برای حضور در ایران
پس از شکست تیم ملی ایران مقابل ژاپن، حسرت قهرمانی در آسیا برای چهار سال دیگر تمدید شد. حذف از جام ملت های آسیا، تنها تغییر تیم ملی نبود و کارلوس کی روش هم پس از هدایت یوز ها برای صدمین بازی از فوتبال ایران خداحافظی کرد. به نظر نمی رسد تیم ملی دیگر کی روش را روی نیمکتش ببیند و حواشی جانشین او از دقایقی پس از خداحافظی اش آغاز شد. برخی معتقد بودند اروه رنار، سرمربی تیم ملی مراکش، بازی مقابل ژاپن را از نزدیک دیده است و احتمالا گزینه مدنظر فدراسیون برای جانشینی سرمربی پرتغالی است. اما عجیب ترین جانشین ها توسط مازیار ناظمی در توییتر اعلام شدند. مدیر روابط عمومی وزارت ورزش به لورن بلان، ژوزه مورینیو، زین الدین زیدان و یورگن کلینزمن اشاره کرد و نوشت که آن ها در صف مذاکره با فدراسیون فوتبال ایران هستند. سرمربی های مشهور و باسوادی که این روز ها روی نیمکت هیچ تیمی حضور ندارند. آیا هدایت تیم ملی ایران توسط نام هایی که ناظمی به آن ها اشاره کرده است، ممکن خواهد بود؟

لوران بلان؛ سرمربی گران‌قیمت فرانسوی

سرمربی سابق بوردو و تیم ملی فرانسه پس از خروج کارلو آنجلوتی به مقصد رئال مادرید، روی نیمکت پاریسن ژرمن نشست. بلان در پاریسن ژرمن به نخستین سرمربی تاریخ فرانسه تبدیل شد که چهارگانه داخلی را به خانه می برد. او سه فصل پیاپی قهرمان لیگ یک، جام اتحادیه و سوپرجام فرانسه شد. در دوران حضور او در پاریسن ژرمن، تنها یک جام حذفی از دست ستاره های پاریسن ژرمن لیز خورد. بلان در پاریسن ژرمن رکورد های متعددی را هم از خود به جای گذاشت؛ از جمله ۳۶ هفته پیاپی بدون شکست و بهترین پیروزی تاریخ باشگاه در لیگ با نتیجه ۰-۹. با این حال مدیران پاریسن ژرمن برای قهرمانی در جام های داخلی او را استخدام نکرده بودند و وقتی سرمربی فرانسوی سه فصل پیاپی از صعود به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا باز ماند، از پاریسن ژرمن اخراج شد. او برای ترک پاریسن ژرمن ۲۲ میلیون یورو (۳۰۸ میلیارد تومان) غرامت گرفت. این در حالی است که دستمزد سالانه بلان در پاریس ۳ میلیون یورو (۴۲ میلیارد تومان) بود. دریافتی های نجومی بلان از پاریسن ژرمن باعث شده او تا امروز پیشنهاد هیچ تیمی را قبول نکند. او مدتی به نیمکت المپیک لیون نزدیک شد اما دستمزد سنگینش مالکان دیگر باشگاه فرانسوی را از جذب او منصرف کرد.

خوزه مورینیو؛ دست نیافتنی‌ترین

هم وطن کارلوس کی روش شانس زیادی برای هدایت تیم ملی ایران ندارد. او که چندی پیش از منچستریونایتد اخراج شد، سالانه ۲۰ میلیون یورو (۲۸۰ میلیارد تومان) از شیاطین سرخ دریافت می کرد. البته خروج او از الدترافورد هزینه جداگانه‌ای هم برای منچستریونایتد داشت. باشگاه انگلیسی بیش از ۲۰ میلیون پوند (بیش از ۳۲۰ میلیارد تومان) به آقای خاص پرداخت کرد. این تنها بخشی از درآمد مورینیو در چند سال اخیر بود. او در چلسی هم سالانه ۱۰ میلیون یورو (۱۴۰ میلیارد تومان) دستمزد می گرفت و وقتی در سال ۲۰۱۵ از جمع آبی های لندن جدا شد، بیش از ۸ میلیون پوند (۱۲۸ میلیارد تومان) غرامت گرفت. البته این رقم خیلی کمتر از غرامت ۲۳ میلیون پوندی (۳۶۸ میلیارد تومان) چلسی برای اخراج او در سال ۲۰۰۷ بود. به نظر نمی رسد فدراسیون هزینه جذب او را داشته باشد. حتی اگر مورینیو برای مذاکره با فدراسیون فوتبال موافقت کند، قطعا ارقام سنگین تری را درخواست خواهد کرد.

زین الدین زیدان؛ پیشنهادی که رد خواهد شد

ستاره سابق رئال مادرید و یوونتوس در نخستین تجربه سرمربی‌گری‌اش خیره کننده ظاهر شد. او سه قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، دو قهرمانی جام باشگاه های جهان، یک قهرمانی سوپرکاپ اسپانیا و یک قهرمانی جام حذفی برای رئال مادرید کسب کرد. با توجه به سطح کیفی زیدان، فلورنتیو پرز برای در اختیار داشتن او هزینه های زیاد کرده است. زیدان در دو فصل نخست حضورش روی نیمکت سانتیاگو برنابئو تنها ۸.۵ میلیون یورو (۱۱۹ میلیارد تومان) دریافت کرد. اما در فصل سوم قرارداد او با حقوق سالانه ۲۰ میلیون یورو (۲۸۰ میلیارد تومان) که ۱۰ میلیون یورو (۱۴۰ میلیارد تومان) حقوق خالص بود، تمدید شد. زیدان در پایان فصل سوم از کهکشانی ها خداحافظ کرد و هنوز باشگاهی ندارد. او بخش بزرگی از طلب های خود از رئال مادرید را بخشیده است. با وجود همه شایعاتی که پیرامون هدایت منچستریونایتد، تیم ملی قطر یا تیم ملی فرانسه درباره او وجود داشت، زیدان هنوز هیچ تیمی را برای ادامه دوران سرمربی‌گری‌اش انتخاب نکرده است.

اروه رنار و یورگن کلینزمن؛ آیا آن ها هم جایگاهی در فوتبال ایران ندارند؟

اروه رنار به عنوان بیست و یکمین سرمربی گران قیمت جام جهانی روسیه، سالانه ۷۷۸ هزار یورو (اندکی کمتر از یازده میلیارد تومان) دریافت می کرد. او اخیرا قراردادش را با تیم ملی مراکش تا سال ۲۰۲۲ تمدید کرده است و به نظر می رسد حقوقش را برای ادامه کار در آفریقا بیشتر کرده است. شاید او مناسب ترین گزینه برای هدایت تیم ملی ایران باشد. آن هم زمانی که متوجه شویم یورگن کلینزمن در تیم ملی ایالات متحده آمریکا سالانه ۳.۵ میلیون دلار (۴۲ میلیارد تومن) دریافت می کرد. در شرایط فعلی، شاید تمدید قرارداد با کارلوس کی روش هم منطقی باشد. او برای آخرین قراردادش با تیم ملی که شش ماه بود، ۹۰۰ هزار دلار (بیش از ۱۰ میلیارد تومان) دریافت کرده بود.

 لازم به ذکر است ارقام یاد شده با دلار ۱۲ هزار تومانی، یورو ۱۴ هزار تومانی و پوند ۱۶ هزار تومانی محاسبه شده است. در شرایط فعلی و با توجه به محدودیت های اقتصادی شاید بهتر باشد با اعتماد به یک گزینه ارزان قیمت و حتی داخلی، سرمایه های فدراسیون فوتبال برای توسعه امکانات و زیرساخت تیم های ملی پایه استفاده شود. اتفاقی که قطعا به پیشرفت فوتبال ایران کمک بیشتری خواهد کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار