کد خبر: ۷۱۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰
رئیس جمهوری آمریکا در پی اعلام خروج کشورش از معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد و کوتاه‌برد "آی ان اف" تصریح کرد، قصد دارد گزینه‌هایی برای "واکنش نظامی" نسبت به بازدارندگی برتری نظامی روسیه در نتیجه نقض معاهده (آی ان اف) در نظر بگیرد.
ترامپ، روسیه را به
رئیس جمهوری آمریکا در پی اعلام خروج کشورش از معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد و کوتاه‌برد "آی ان اف" تصریح کرد، قصد دارد گزینه‌هایی برای "واکنش نظامی" نسبت به بازدارندگی برتری نظامی روسیه در نتیجه نقض معاهده (آی ان اف) در نظر بگیرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای که کاخ سفید منتشر کرد، گفت: ما گام دیگری برخواهیم داشت و گزینه‌هایی خاص خود را برای پاسخ نظامی در نظر خواهیم گرفت و با ائتلاف ناتو، هم‌پیمانان و شرکای دیگرمان برای جبران هرگونه برتری نظامی که روسیه در نتیجه فعالیت‌های "غیرقانونی‌اش" به دست می‌آورد، عمل خواهیم کرد.

بنا بر گزارش روسیا الیوم، ترامپ افزود، دولتش بر لزوم حفظ نظارت کارآمد بر اشاعه تسلیحات تاکید دارد زیرا برای آمریکا و شرکایش مزیت‌هایی به همراه دارد.

وی تصریح کرد، صحبت درباره نظارت بر تسلیحاتی است که قابلیت نظارت را دارند و شرکای توانایی را دربرمی‌گیرد که می‌توانند به تعهدات‌شان عمل کنند.

رئیس‌جمهوری آمریکا خاطرنشان کرد: شرکای واشنگتن در پیمان ناتو از تصمیم ما برای خروج از معاهده حمایت می‌کنند زیرا خطر ناشی از نقض معاهده از سوی روسیه و خطراتی که در خصوص اشاعه تسلیحات به دلیل نقض بندهای معاهده وجود دارد را درک می‌کنند.

وی تاکید کرد، آمریکا از دوم فوریه یعنی از امروز (شنبه) تدابیر خروج از معاهده را جهت تکمیل فرایند خروج رسمی خود از اواسط سال جاری میلادی در صورت تغییر نکردن رویه روسیه در این مدت آغاز خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا بار دیگر روسیه را به نقض "بدون مجازات" بندهای معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد و کوتاه‌برد متهم کرد و در عین حال گفت، خواهان مذاکراتی با هدف دستیابی به توافقنامه‌ای جدید برای کاهش این نوع سلاح‌هاست.

ترامپ به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: این امید را دارم که بتوانیم با همه طرف‌ها در یک اتاق بزرگ و زیبا بنشینیم و توافقنامه جدیدی را امضا کنیم که بسیار بهتر از معاهده قبلی باشد. قطعاً دوست دارم شاهد این اتفاق باشم.

وی پیشتر گفته بود، شنبه آمریکا تعهداتش به معاهده موشک‌های هسته‌ای را تعلیق خواهد کرد و فرایند خروج را شروع می‌کند فرایندی که یک پروسه شش ماهه است تا روسیه کل موشک‌های ناقض این معاهده و بمب‌افکن‌هایش را از بین ببرد.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا پیشتر اعلام کرده بود، روسیه ۶۰ روز مهلت دارد به اجرای این معاهده بازگردد اما روسیه این مدت هیچ اقدامی در جهت تایید خواسته آمریکا انجام نداد، لذا او روز جمعه در گامی دیگر تاکید کرد: از دوم فوریه آمریکا خروج از معاهده موشک‌های هسته‌ای را آغاز می‌کند و به روسیه و دیگر طرف‌ها در این معاهده اخطار رسمی می‌دهیم اگر ظرف شش ماه طبق ماده ۱۵ معاهده به آن عمل نکنند آمریکا رسماً از معاهده منع موشک‌های هسته‌ای خارج خواهد شد.

برچسب ها: ترامپ ، روسیه ، حمله نظامی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار