کد خبر: ۷۱۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۷
عضو هیات مدیره و رئیس کمیته دانش‌بنیان سندیکای صنعت برق؛
بحث اقتصاد دانش‌بنیان در ایران سابقه‌ای کمتر از 10 سال دارد. اکنون همه نگاه‌ها به آینده است به این نتیجه رسیدیم برای موفقیت باید اقتصاد دانش‌بنیان شکل بگیرد و تقویت شود.
تعامل بین‌المللی در حوزه دانش‌بنیان‌ها یک ضرورت استبه گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از روابط عمومی مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران، سید مهدی مدنی بابیان این مطلب افزود: تشکیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تعریف چارچوب‌های اقتصاد دانش‌بنیان قدم بزرگی بود. هرچند بعد از گذشت چند سال از فعالیت معاونت و کسب تجربیات جدید احتیاج به بازنگری، اصلاح رویه‌ها و بازتعریف چارچوب‌ها وجود دارد.
عضو هیات مدیره و رئیس کمیته دانش‌بنیان سندیکای صنعت برق افزود: به این نقطه رسیدیم که اقتصاد دانش‌محور در کشور یک ضرورت است و در چند سال آینده تکنولوژی و نوآوری حرف اول را خواهد زد. با این وجود تنها دو دهم درصد از اقتصاد را به خودش اختصاص داده است.  
مدنی با تاکید بر اینکه تحریم و سختی تنها مختص کشور ما نبوده است، گفت: تحریم یک واژه آشنا برای ماست که سال‌های سال با آن درگیر بودیم. اگر به تاریخ دنیا نگاه کنیم ژاپن و آلمان نیز بعد از جنگ جهانی دوم، تحت‌فشار و در شرایط سخت توانستند رشد کنند. هرچند به‌طورقطع تحریم، یک امر مذموم و نامبارک است. گاهی مواقع به دلیل مناسبات بین‌المللی ناگزیر در این شرایط قرار می‌گیریم که با مدیریت تحریم‌ها باید آن را کنترل کنیم.
او با اشاره به اثر تحریم بر اقتصاد دانش‌بنیان در کشور، گفت: تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد دو جنبه درونی و بیرونی دارد. به‌طور طبیعی بر اساس فرهنگ مصرف هر کشوری، تحریم می‌تواند فرصت‌هایی را ایجاد کند. در کشور ما بیش از آنکه فرهنگ تولید داشته باشیم؛ فرهنگ مصرف‌گرایی حاکم است. حتی می‌توان گفت فرهنگ نهادینه‌شده در سیستم اداری، دولتی و مردم یک فرهنگ تولید ستیز و ثروت ستیز است.  
به گفته مدنی در سایه تحریم‌ها  فرصت‌های بی‌شماری برای اقتصاد دانش‌بنیان فراهم‌شده است. موارد متعددی دیده‌شده که به‌واسطه تنگناهای اقتصادی ناشی از تحریم، کالای ایرانی رشد کرده است. هم کیفیت و نوآوری رشد کرده و هم بازار فروش توسعه‌یافته است.
او در ادامه به موقتی بودن این راهکارها اشاره کرد و افزود: تحریم‌ها که همیشگی نیست نمی‌توان اطراف مرزهای کشور دیوار کشید و ارتباط با دنیا را قطع کرد تعامل بین‌المللی در حوزه نوآوری و دانش یک ضرورت است. کشورها در همه امور به‌خصوص برای توسعه تکنولوژی به یکدیگر وابسته هستند.
مدنی به مشکلات صادرات کالا و محصولات دانش‌بنیان در شرایط تحریم اشاره کرد و با یادآوری اینکه لازمه صادرات دو زیرساخت مهم تبادلات پولی و استانداردهاست، افزود: وقتی قصد دارید کالایی را به کشور توسعه‌یافته در عرصه بین‌الملل صادرات کنید علاوه بر اینکه باید شرایط تبادلات مالی فراهم شود باید استانداردها و Type test هایی را هم کسب کنید.   
به گفته رئیس کمیته دانش‌بنیان سندیکای صنعت برق، حال در شرایط تحریم حتی اگر استانداردها را هم دریافت کنید؛ شرکت‌های خارجی حتی اگر تمایل به همکاری هم داشته باشند، مجاز به معامله با شرکت‌های ایرانی نیستند که باید در این خصوص راهکاری موثر یافت.
او با اشاره به اینکه تاکنون بسیاری از شرکت‌ها موفق شدند با ثبت شرکت در کشور ثالث و تولید با برندهای خارجی تحریم‌ها را دور بزنند تاکید کرد: مسئله اینجاست که شرکت‌های دانش‌بنیان در این شرایط مجبور هستند 80 درصد وقت و انرژی خود را برای حل این مشکلات صرف کنند در حالی که رسالت اصلی آن‌ها تولید بر مبنای دانش است و این دانش باید باگذشت زمان به‌روزرسانی شود که نیازمند تمرکز انرژی، سرمایه و وقت در این مسیر است.
مدنی در ادامه مدیریت را حلقه مفقوده مشکلات بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و افزود: حلقه مفقوده بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان به مدیریت مربوط می‌شود که ارتباطی به تحریم‌ها ندارد و آموزش نقش مهمی را در این زمینه بازی می‌کند. سو مدیریت، کیفیت و خدمات پس از فروش را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
او بی‌توجهی به مدیریت کیفیت کالا و خدمات را عامل از دست دادن بازار همسایه‌های شمالی دانست و گفت: بازار کشورهایی که پس از فروپاشی شوروی سابق آزاد شدند، از جمله فرصت‌هایی بود که از دست دادیم. در وهله نخست شرکت‌های ایرانی برای حضور در بازار آن‌ها هجوم بردند و بازار خوبی ایجاد شد ولی بعد از چند سال کالا و محصولات ایرانی در جنبه رقابت کیفیت نسبت به محصولات کشورهای دیگر موفق عمل نکردند.

نام:
ایمیل:
* نظر: