کد خبر: ۷۱۷۸۹
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۲
مدیرعامل بانک توسعه صادرات در مراسم رونمایی از برنامه های پنجمین نمایشگاه تراکنش ایران پیش بینی کرد: در یک افق زمانی 10 ساله هر نهادی خود را با تغییرات در حوزه بانکداری الکترونیک و روشهای نو در صنعت مالی تطبیق ندهد، از بازار عقب می ماند، چرا که ذائقه مشتریان خدمات جدید را می پذیرد و از آن استقبال می کند.
از دست دادن بازار با عدم تطبیق فناوری های نو در بانکداریبه گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات دکتر صالح آبادی، در این نشست، عملکرد مرکز فابا بعنوان متولی آموزش و توسعه نظام بانکداری الکترونیک در کشور را قابل تقدیر دانست و گفت: آنچه مسلم است، تحولات وسیعی در حوزه مبادلات بانکی و مالی در جهان اتفاق افتاده و خواهد افتاد و چه بخواهیم و چه نخواهیم، به سمت بانکداری دیجیتیال حرکت می کنیم.  
وی از فین تک ها، بلاکچین و ارز دیجیتال بعنوان سازو کار و نمونه هایی نو از تغییرات و تحولات در حوزه بانکداری نام برد و افزود: گرچه این ساز و کار نو به شمار می روند، اما با سرعت بالا، در حال ایجاد تغییرات متعدد در نظام بانکداری ایجاد هستند.  
صالح آبادی تصریح کرد: اگر بانک را بعنوان یک واسط مالی در نظر بگیریم، بانک جاییست که افرادی منابع خود را در آن سپرده گذاری می کنند و عده ای دیگر از این منابع سپرده شده، استفاده می کنند؛ در واقع افراد با اعتماد به یک نهاد مالی واسط با افراد دیگر ارتباط مالی برقرار می کنند؛ ساز و کار بلاکچین به نحوی طراحی شده که در بستر فنی آن دو نفر هم می توانند به یکدیگر اعتماد کنند؛ این فناوری می تواند منجر به تحولات بنیادی در صنعت مالی شود که نیاز به نهاد واسطی به نام بانک را با تغییراتی مواجه کند.  
وی گفت:افرادی هستند که ریسک گریز هستند و تمایل دارند منابع خود را در پروژه هایی سرمایه گذاری کنند که ریسک کمی دارد و در مقابل افرادی ریسک پذیرند و علاقه مند به سرمایه گذاری در طرح های پرریسک هستند؛ در حال حاضر تکنولوژی های جدید این ظرفیت را دارند که این گروهها را متناسب با ظرفیت و علاقه مندیشان به یکدیگر وصل کنند؛ در واقع سازوکارهای نو این بستر را فراهم می کند و فضای صنعت مالی را در دنیا از آنچه در حال حاضر می شناسیم، متحول خواهند کرد.  
مدیرعامل بانک توسعه صادرات یادآور شد: دو حوزه پرداخت و تسهیلات در این جریان مورد توجه است؛ در بخش پرداخت تکنولوژی های نو مانند موبایل بنکیگ و اینترنت اشیا و سایر روش های متنوع پرداخت شکل گرفته اند و در بخش تسهیلات نیز با استفاده از اعتبار سنجی دقیق، سیستم مالی از روش های فیزیکی و حضوری بی نیاز می شود.  
صالح آبادی به دستاوردهای شرکت اعتبارسنجی ایرانیان در رتبه بندی اعتباری بیش از سی و دو میلیون نفر در کشور اشاره کرد و گفت: این شرکت فناورانه توانسته است طی دوازده سال، پروفایل اعتباری افراد را از سیستم بانکی کشور جمع آوری کرده، بررسی نماید و بر اساس دو فاکتور توانایی و تمایل آنها به بازپرداخت، رتبه بندی کند، می توان برابر اطلاعات این سامانه اینطور برنامه ریزی کرد که افراد مبتنی بر رتبه اعتباری مثبت خود، تا سقف مشخصی بدون ارائه ضامن وام دریافت کنند؛ این سامانه ها می توانند به فرهنگسازی در زمینه رتبه اعتباری کمک کند.  
علی صالح آبادی اذعان داشت: در حوزه پرداخت تسهیلات و خدمات پرداخت با تحولاتی مواجه هستیم که در بستر تکنولوژی های نو از جمله بلاکچین رخ می دهند و بر این باورم که همه سیستم بانکی باید به سمتی حرکت کند که از ظرفیت های تکنولوژی های نو استفاده کند.  
وی اظهار داشت: معتقدم کافیست یک یا دو مجموعه و یا نهاد از فناوری های نوین در سیستم خود استفاده کنند قطعا در جذب مشتریان مجموعه های دیگر موفق خواهند بود، این یک رقابت است که در صنعت خدمات مالی در پیش خواهیم داشت که می توان گفت یک الزام است و نه اختیار.  
مراسم رونمایی از برنامه های پنجمین نمایشگاه تراکنش ایران، رونمایی از جشنواره فیلم تراکنش و رونمایی از دوره دکتری مهارتی( DBA) بانکداری دیجیتال، در مرکز فناوری آموزشی بانکداری الکترونیک برگزار شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: