کد خبر: ۷۱۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۷
ندا بشیری مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران از پذیره‌نویسی اوراق رهنی شرکت کرمان موتور به عنوان نخستین اوراق رهنی شرکت‌های خصوصی در بازار سرمایه در اولین روز از مهلت سه روزه خبر داد.
نخستین اوراق رهنی شرکت‌های خصوصی در بازار فرابورس پذیره‌نویسی شدوی با اشاره به پیشینه انتشار این اوراق در بازار فرابورس، گفت: اولین مرحله از اوراق رهنی در سال ۱۳۹۵ توسط بانک مسکن به عنوان اوراق رهنی مبتنی بر وام رهنی مسکن در فرابورس ایران پذیره‌نویسی شد، این اوراق که بر پایه تسهیلات بانکی مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر شده بود، در مهرماه سال ۱۳۹۷ سررسید و اصل و سودهای مرتبط با اوراق به سرمایه‌گذاران پرداخت شد.
بشیری در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) به ویژگی‌های اوراق رهنی کرمان موتور اشاره کرد و افزود: امروز نخستین مرحله از اوراق رهنی شرکت‌های خصوصی توسط شرکت کرمان موتور و بر پایه مطالبات لیزینگ خودرو در بازار فرابورس ایران پذیره‌نویسی شد، این اوراق که در نماد "کرمان۰۰" با طول عمر ۳ سال روی تابلو رفت، توسط بانک پاسارگاد ضمانت شده و شرکت واسط مالی آبان دوم به عنوان نهاد واسط این اوراق معرفی شده است، همچنین شرکت تامین سرمایه تمدن به عنوان بازارگردان و متعهد پذیره‌نویس، ضامن نقدشوندگی اوراق مذکور است.
مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس تعداد این اوراق را ۲ میلیون ورقه و نرخ آن را ۱۶ درصد اعلام کرد که مواعد پرداخت آن هر سه ماه یکبار از تاریخ انتشار است.   
بشیری همچنین در خصوص مکانیسم این اوراق عنوان کرد: بانی این اوراق در نقش عامل وصول، اقدامات لازم در خصوص نگهداری حساب‌ها، دریافت اقساط و سایر اقدامات اجرایی مربوط به مطالبات رهنی را انجام می‌دهد و جریانات نقدی ورودی و خروجی نیز در طول عمر اوراق، در حساب بانکی به نام نهاد واسط (SPV) نگهداری شده و از محل مدیریت این جریان‌های نقدی، پرداخت‌ها به سرمایه‌گذاران انجام می‌شود.
به گفته وی در زمان انتشار اوراق نیز خریداران با پرداخت به نهاد واسط، تمامی اوراق را خریداری کرده و نهاد واسط، اقساط آتی مطالبات مذکور را از بانی خریداری و بانی، اقساط مطالبات رهنی را به صورت روزانه به حساب واسط منتقل می‌کند.
وی در همین زمینه اضافه کرد: نهاد واسط هر ۳ ماه یکبار بخشی از موجودی حساب را به عنوان سود اوراق به سرمایه‌گذاران منتقل کرده و در زمان سررسید اوراق، اصل اوراق را به آن‌ها پرداخت می‌کند.
لازم به ذکر است امروز ۳۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۷ تعداد دو میلیون ورقه رهنی در نماد "کرمان ۰۰" به مبلغ ۲هزار میلیارد ریال که به منظور واگذاری مطالبات ‏ناشی از فروش اقساطی شرکت کرمان موتور به نهاد واسط برای تامین منابع مالی خرید مواد اولیه و قطعات توسط این ‏شرکت منتشر شده بود، در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس به طور کامل پذیره‌نویسی شد

نام:
ایمیل:
* نظر: