کاظم محمدی نیکخواه با اشاره به نوسانات بازار خودرو اظهار کرد: به نظر میرسد یکی از دلایل بحران قیمت خودرو و نوساناتی که امروزه ما شاهد آن هستیم، این است که مردم نقدینگیهایی سرگردانی در دست دارند و دولتمردان باید شرایط اقتصادی را ثبات دهند تا بازار خودرو نیز به تبع آن کنترل شود.
وی خاطرنشان کرد: در این چند وقت اخیر که این تغییرات ایجاد شد دلار بین 10هزار و 700 تومان تا 12 هزار تومان متغیر بود، درحالی که ارزش واقعی دلار که اقتصاددانها و کارشناسان از آن یاد میکنند، 8 هزار تومان است ولی مردم در چند ماه اخیر دلار را حداقل 10و 11هزار تومان میخریدند.
محمدی نیکخواه ادامه داد: با توجه به این موضوع در 6 ماه اخیر شاهد نوسانات شدید در حوزه دلار و طلا بودیم و دلار حتی به مرز 20 هزار تومان هم رسید و بعد فروکش کرد در نتیجه در حال حاضر افراد برای جایگزینی نقدینگی ریالشان به خودرو پناه آوردند و روی دلار و سکه سرمایه گذاری نکردند، زیرا بازار خودرو برای نقدینگی سرگردان که در دست مردم است، جاذبه دارد.
این کارشناس خودرو با اشاره به دلایل جاذب بودن بازار خودرو برای سرمایهگذاری نقدینگیهای سرگردان، گفت: برای مثال ما مبنا را بر خودرو داخلی میگذاریم؛ خودرو داخلی در حدود 70 و 80 درصد تغییر داشت، درحالی که ارزش ریال نسبت به دلار یک سوم شده بود و خودرو تنها 60 و 70 درصد تغییر نسبت به دلار 4200 تومان داشت، به این شکل این نقدیندگیهای سرگردان روی سرمایه گذاری خودرو حرکت کرد.
وی افزود: حرکت دهنده بازار خودرو همان افرادی بودند که ریال سرگردان داشتند و مصرف کننده واقعی در بازار وجود نداشت و چون زیر بنای اقتصاد در شرایط بحرانها و تحریمها در تلاطم است این نقدینگی به سمت و سوی خودرو حرکت کرد و تورمی که ما در بازار حس کردیم به این صورت بود ولی مصرف کننده حرکتی نکرد.
محمدی نیکخواه تصریح کرد: خودرو یک کالای سرمایهای است و خطرات کمتری نسبت به دلار و سکه دارد، دارای سند است و سرقت آن کمتر و مسائل جانبی کمتری دارد و تنها به یک پارکینگ نیاز دارد بنابراین افراد دارای نقدینگی به این سمت و سوی حرکت کردند.
وی یادآور شد: یک مسئله دیگر هم این بود که در ماههای اخیر برای مثال خودرو 206 تیپ دو در بازار60 میلیون تومان قیمت داشت، درحالی که کارخانه 37 میلیون تومان بود و تنها حدود 75 درصد تورم داشته است، خودروسازان که دولتی هم هستند اعلام کردند ما با 5 درصد زیر قیمت بازار خودرو را عرضه میکنیم و فروش روز گذاشتند و شاهد این بودیم که چند بار فروش فوری از طریق سایت اعلام شد و سایت بسته شد و یا سازمانهای حمایت از مصرف کننده ادعا کردند که خودروها گران قیمت گذاری شدهاند و حال بنا به به دلایلی که گفته شد مردم نتوانستند ثبت نام کنند.
این کارشناس خودرو اظهار کرد: با توجه به موارد گفته شده تقریبا از اوایل ماه گذشته خودرو شروع به افزایش قیمت کرد و بعد از گرانی خودرو بالاخره هفته گذشته تولید کنندگان فروش فوری اعلام کردند و 5 درصد زیر قیمت بازار دقیقا اعلام کردند درحالی که این مبنا بر اساس قیمتهایی که افزایش یافته بود، اعلام شد و همان ماشین 60 میلیونی را 70 یا 80 میلیون قیمت گذاری کردند.
وی خاطرنشان کرد: به نظر میرسد دلالی در بازار خودرو وجود ندارد و فقط همان افرادی که نقدینگی در دست دارند، دلال شدهاند و حتی در این قیمت بالا مصرف کننده قدرت خرید ندارد تا خودرو را بخرد و وقتی کالایی گران میشود، سرمایه داران و دلالان آن حوزه خرید نمیکنند و دست نگه میدارند و این باعث میشود رکود در بازار حاکم شود.
محمدی نیکخواه بیان کرد: دلالان در بازار خودرو دست نگه داشتهاند و به نظر میرسد که این بحران افزایش قیمت در حوزه خودرو، یک به دلیل سیاستگذاریهای نادرست تولید کننده خودرو داخلی و افزایش قیمت قطعات خودرو به دلیل بالارفتن قیمت دلار و تحریمهای اقتصادی است و بخشی هم به دلیل نقدینگی سرگردان در دست مردم است که همانطور که گفته شد افراد ترجیح میدهند نقدینگی خود را در بخش خودرو که ریسک کمتری دارد و یک کالای سرمایهای به شمار میآید، سرمایه گذاری کنند.
وی تصریح کرد: پیش فروش و فروش فوری در شرایطی مفید واقع میشود که عرضه صورت گیرد و زمانی که عرضه صورت گیرد قیمتها کاهش مییابد، اما ما هم اکنون شاهد این هستیم که هنوز خودرو به بازار عرضه نشده در نتیجه هنوز شاهد کاهش قیمتها نبودهایم و حتی روند افزایشی خودروها همچنان ادامه داشته است، بنابراین تا عرضه خودرو، ممکن است همچنان همین روند افزایشی را داشته باشیم و بعد از عرضه قیمتها کاهش یابد.
این کارشناس خودرو افزود: از طرفی با توجه به اینکه تولیدکنندگان اعلام کردند تولید خودرو در نیمه دوم امسال به شدت کاهش یافته است و بسیاری از کارخانههای خودروسازی با مشکل کمبود لوازم یدکی خودرو مواجه شدهاند و پیشفروشهای سال گذشته با مشکلاتی روبه رو شده، مردم کمتر به پیش فروشها رو میآورند.
وی بیان کرد: به نظر من یکی از مشکلات اصلی ما در حوزه خودرو به دلیل وجود سایتها و شبکههای مجازی است و هر فردی کالای خود از جمله خودرو را به هر قیمتی که دوست دارد به فروش میگذارد و قیمت گذاری از طرف خود مردم صورت میگیرد و این باعث تشویش بازار خودرو میشود و اذهان عمومی را دچار برانگیختگی میکند، دولت باید هر چه سریعتر برای این مشکل چارهای بیندیشد، تا این نوسانات قیمت به ثبات برسد.
محمدی نیکخواه عنوان کرد: امیدوار هستیم که این وضعیت بحران بازار خودرو بهبود یابد و اتفاقی که برای دلار و طلا در چند ماه اخیر رخ داد برای خودرو هم رخ دهد و به نظر بنده بعید است که قیمتها به زمان دلار 4200 تومان برسد ولی پیشبینی میشود که قیمت خودرو به همان دلار بین 8و 9هزار تومان برسد.
این کارشناس خودرو با بیان اینکه دولت و تولیدکنندگان باید اتاق فکرهایی
برای بحران رخ داده در نظر داشته باشند، ادامه داد: دولت باید از متخصصان و
کارشناسان این حوزه استفاده کند و راهبردهای مفید و مورد قبولی در پیش
بگیرد تا هر چه سریعتر از این بحران عبور کنیم و به ثبات قیمت خودرو
برسیم.