کد خبر: ۷۲۰۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹
شوک‌ ‌استعفای وزیر امورخارجه در ایران و جهان
شامگاه دوشنبه انتشار خبری در شبکه‌های اجتماعی به مثابه شوکی بزرگ بود:«ظریف استعفا کرد» استعفای وزیر امور خارجه در شرایطی که کشور دوران مهم و حساسی را طی می‌کند عجیب و غیرقابل باور بود اما این خبر تایید شد.
راز پشت پرده استعفای ناگهانی ظریف چه بود؟
شامگاه دوشنبه انتشار خبری در شبکه‌های اجتماعی به مثابه شوکی بزرگ بود:«ظریف استعفا کرد» استعفای وزیر امور خارجه در شرایطی که کشور دوران مهم و حساسی را طی می‌کند عجیب و غیرقابل باور بود اما این خبر تایید شد.
ظریف در پیام اینستاگرام خود نوشت «با عرض تبریک به مناسبت میلاد خجسته خضرت فاطمه زهرا سلام ا... علیها، روز مادر و روز زن، از بزرگواری مردم عزیز و دلاور ایران و مسئولان محترم در 67 ماه گذشته بسیار سپاسگزارم. از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت صمیمانه پوزش می‌خواهم. شاد و سربلند باشید.»سیدعباس موسوی، معاون سخنگوی وزارت خارجه درگفت وگو با ایرنا، خبر استعفای ظریف را تایید کرد. ایسنا هم نوشت؛ منابع خبری نزدیک به وزیر امور خارجه، اظهار کردند که ظریف از سمت خود استعفا داده است و به نظر می‌رسد در تصمیمی که گرفته راسخ است. یک منبع آگاه در وزارت خارجه هم گفت که کاسه صبر ظریف لبریز شده است. این منابع درخصوص علل استعفای ظریف توضیحاتی ارائه نکردند.

سکوت رئیس جمهور

تا آخرین دقایق دوشنبه شب رئیس جمهور واکنشی درباره استعفای وزیر امور خارجه نداشت و تصور می‌شود دکتر حسن روحانی هم در انتظار تصمیم ظریف نبوده است البته برخی مدعی پذیرش در جریان بودن استعفای ظریف از سوی رئیس جمهور شدند.

چرا استعفا کرد؟

درباره دلایل ظریف برای استعفا گمانه‌های زیادی مطرح می‌شود که از جمله آنها می‌توان به بی‌نتیجه ماندن جلسات مجمع درباره FATFو پالرمو اشاره کرد. از سوی دیگر فشارهای داخلی به ظریف و سنگ‌اندازی مخالفان دولت در مسیری که وزیر خارجه برای کشور ترسیم کرده بود هم ناامیدی را به ظریف تزریق کرد. توهین‌های مخالفان دولت و شایعه سازی آنها درباره ظریف به‌ویژه تعاملات بین‌المللی او را هم نباید نادیده گرفت. واکنش عباس عبدی به استعفای ظریف چنین بود: «اگر استعفای ظریف قطعی باشد کار خوبی کرده، احتمالا با هماهنگی قبلی است»خبر استعفای محمد جواد ظریف به سرعت به خبر فوری رسانه‌های مهم منطقه و جهان تبدیل شده است. در محافل بین‌المللی از ظریف به عنوان دیپلماتی کارکشته یاد می‌شود چنانکه سخنرانی کوبنده و قاطع او در نشست اخیر اجلاس امنیتی مونیخ مورد توجه بسیاری از صاحبنظران و رسانه‌ها قرار گرفت و آنها اذعان کردند که ظریف به صورت قاطع از منافع ملی ایران دفاع کرده است. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای ظریف در طول سال‌های ۹۲ تا ۹۷ که مسئولیت وزارت امور خارجه را بر عهده داشته حصول توافق هسته‌ای (برجام) و تلاش برای گسترش تعاملات خارجی ایران با کشورهای مختلف از جمله کشورهای همسایه و اروپا بوده است. استعفای ظریف بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشته و بسیاری از آنها این خبر را به عنوان خبری فوری پوشش دادند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار