کد خبر: ۷۲۰۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۰
معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: سیستم بانکداری در دنیا به اکوسیستم تبدیل شده و در این مسیر تمامی عملیات بانکداری در راستای مدل‌های کسب و کار تعریف می‌شود، فرآیندها متناسب با این مدل‌ها طراحی شده و ابزارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در همین جهت مورد استفاده قرار می‌گیرند.
عباس معمارنژاد: عملیات بانکداری در جهان به اکوسیستم تبدیل شده استبه گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، عباس معمارنژاد در نشست مشترک با مدیرعامل، اعضای هیئت‌مدیره، معاونان، مدیران امور و روسای ادارات ستادی بانک صادرات ایران، ضمن قدردانی از زحمات پرسنل این بانک در به دوش کشیدن بخش عمده‌ای از بار نظام بانکی کشور، تغییرات ایجاد شده در نظام بانکداری دنیا را مورد اشاره قرار داد و پنج عامل «دیجیتالی شدن»، «تغییرات جمعیتی»، «جهانی‌ شدن»، «مقررات‌گذاری و رگولاتوری در سطح بین‌المللی» و «پایداری محیط زیست» را از جمله عواملی دانست که تاثیر زیادی بر تبدیل سیستم بانکداری به اکو سیستم بانکداری در جهان داشته و نظام بانکی ایران نیز تا حدود زیادی از این موارد تاثیر گرفته و این تاثیرپذیری در آینده شدت خواهد یافت.
وی افزود: پدیده‌هایی مانند بلاکچین در عرصه دیجیتالی‌ شدن، کسب و کارها را تغییر داده و بر اساس برخی آمارها در اروپا، بخش عمده تراکنش‌های بانکی از طریق گافا (گوگل، اپل، فیسبوک و آمازون) انجام می‌شود. در واقع بانک‌ها بسیاری از کارها را از طریق همین اپلیکیشن‌ها انجام می‌دهند. از این رو توجه به این بخش در آینده بانکداری جهان حائز اهمیت است.
معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص تغییرات جمعیتی و اثر آن بر بانکداری نیز گفت: با گذشت زمان، نوع نیازها تغییر می‌کنند و شعب دیگر جذابیتی برای مردم نخواهند داشت. بانکها اندک اندک به سمت ارائه خدمات مشاوره مالی گرایش پیدا می‌کنند و خدمات بانکی دیگر توسط نرم‌افزارها انجام خواهد گرفت.
معمارنژاد نقش مقررات بین‌المللی را پس از حوادث سال ٢٠٠٨ در جهان با اهمیت توصیف کرد و  پایداری مولفه‌های محیط زیست را بر بانکداری مورد اشاره قرار داد.
معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد با بیان سه سناریو برای آینده بانکداری جهان، ابراز کرد: غلبه نظام بانکی، بازتعریف نظام بانکی و تغییر ماهیت نظام بانکی ٣ سناریو برای جایگاه آینده بانک‌ها در جهان معرفی می‌شوند، از این رو وظیفه بانک‌ها خدمات مشاوره‌ای خواهد بود. این تغییرات در آینده نزدیک رخ خواهد داد.
وی در بیان چالش‌های نظام بانکی کشور به عوامل درون‎سازمانی و برون‎سازمانی اشاره کرد و اهلیت‌سنجی مشتریان در زمان اعطای تسهیلات، لزوم وجود فاصله معقول نرخ سود سپرده و نرخ تسهیلات، کارمزد خدمات بانکی، کنترل هزینه‌ها و تعداد شعب مازاد نظام بانکی را نیز از جمله چالش‌های موجود عنوان کرد.
معمارنژاد چابک‌سازی ساختار بانک‌ها را نیز مورد اشاره قرار داد و افزود: بر اساس تحقیقاتی بر مبنای میزان تولید، جمعیت و مساحت مناطق مختلف کشور صورت گرفته، تعداد شعب مطلوب در نظام بانکی ١٢ هزار شعبه است که در حال حاضر ١٠ هزار شعبه مازاد در کشور وجود دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: