کد خبر: ۷۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۴
ترکان :
مشاور عالی رییس جمهوری گفت : دولت تدبیر و امید برای خروج از رکود در کشور هم اکنون برنامه جامعه ای را در دست اجرا دارد.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایرنا؛'اکبر ترکان' روز جمعه در 'اجلاس سراسری گروههای تخصصی عمران سازمان نظام مهندسی ساختمان' در مشهد افزود : تصمیم گیری برای خروج از رکود در سه سطح وزراتخانه، تصویب هیات وزیران و تصویب مجلس شورای اسلامی انجام می شود. 

وی گفت: هم اکنون تصمیمات مربوط به وزارتخانه ها و هیات وزیران در این زمینه پایان یافته اما تصمیماتی که نیاز به قانون دارد در مجلس شورای اسلامی با تاخیر زیادی روبرو است.

رییس سازمان نظام مهندسی افزود : موتورهای اقتصادی که برای خروج از رکود دیده شده اند شامل تخصیص 100 درصدی بودجه عمرانی، اجرای طرحهای عمرانی و توجه به بازار مسکن هستند.

وی گفت: برای اجرای طرحهای عمرانی در شهرهای سردسیر کشور تاکنون 75 درصد اعتبارات ابلاغ شده لذا بخش مسکن از برنامه های خروج از رکود می باشد که تاکنون کارکرد خوبی نداشته است.

ترکان ادامه داد: امسال سطح زیربنای پروانه های صادر شده در بخش ساختمان نسبت به سالهای قبل کمتر بوده و این بدان معنا است که رکود وجود دارد.

وی راه اندازی ظرفیتهای صنعتی موجود را از دیگر اقدامات مقابله با رکود عنوان و بیان کرد: به جای واحدهای صنعتی جدید باید واحدهای قوی تعطیل شده را دوباره راه اندازی نمود.

مشاور عالی رییس جمهوری گفت: بخش بزرگی از منابع بانکها به میزان 220 هزار میلیارد تومان یا در بخش معوقات آشکار و پنهان هر کدام به میزان 82 هزار میلیارد تومان، یا در بخش مسکن مهر به میزان 48 هزار میلیارد تومان و یا در طرحهای زودبازده اشتغالزایی به مبلغ 23 هزار میلیارد تومان صرف شده است.

وی افزود: در این زمینه بانکها باید افزایش سرمایه دهند تا بتوانند وام دهی را بالا ببرند زیرا بنگاههای کوچک باید با نظام بانکی کار کنند اما بنگاههای بزرگ می توانند از طریق بازار سرمایه وارد شوند. 

ترکان همچنین اظهارداشت: صندوقهای سرمایه گذاری در بورس می توانند مورد اعتماد مردم باشند زیرا عامل، ناظر و ضامن دارند.

وی همچنین با اشاره به 'شرکتهای بزرگی که در استان خراسان رضوی اعتماد مردم را جمع کردند و سهام فروختند' گفت: این شرکتها اکنون با مشکلاتی روبرو هستند لذا باید این ظرفیتها را با قانون تطبیق داد تا به اعتماد مردم صدمه وارد نشود. 

مشاور عالی رییس جمهوری افزود: خلق منابع اعتباری فایناس از طریق سپرده ها در کشورهایی که در دوران تحریم با آنها مبادلات داشته ایم و همچنین صادرات خدمات فنی و مهندسی از دیگر راهکارهای خروج از رکود در کشور است. 

رییس سازمان نظام مهندسی در ادامه با اشاره به استفاده نشدن بخش بزرگی از ظرفیتهای قانون فعلی نظام مهندسی گفت: اقداماتی برای اصلاح این قانون در حال اجرا است که اسفند ماه امسال در دستور کار مجلس قرار می گیرد.

ترکان افزود: عملکرد مجریان ذیصلاح، بخش مغفول مانده این قانون است.

وی گفت: هم اینک همه به دنبال نظارت هستند که آن هم بطور کامل اجرا نشده لذا نظارتها نیاز به بازبینی دارد، مواردی در کشور گزارش شده که بعد از حادثه گودبرداری، ناظران آدرس پروژه را نمی دانستند. 

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان تلفات رخ داده در ساخت و سازها را خارج از قاعده توصیف و بیان کرد: در بخش گودبرداری، برق گرفتگی و ارتفاع اکنون شاهد حوادث زیادی هستیم و نبود 'افسر ایمنی ساختمان' از کمبودها در این زمینه است.

اجلاس سراسری گروههای تخصصی عمران سازمان نظام مهندسی ساختمان با موضوع ژئوتکنیک و گودبرداری برگزار شد.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: