کد خبر: ۷۲۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰
بازیگران بازار سرمایه امروز علیرغم کاهش نماگر اصلی، شاهد رشد شاخص کل هم‌وزن بودند. جذب نقدینگی نسبتا بالای سهم‌های قندی و سیمانی در کنار برخی از سهم‌های کوچک دیگر سبب این رشد شد اما بزرگان بازار همچنان بازیگر اصلی هستند و بازار را در دست دارند.
ترمز بورس کشیده شد
بازیگران بازار سرمایه امروز علیرغم کاهش نماگر اصلی، شاهد رشد شاخص کل هم‌وزن بودند. جذب نقدینگی نسبتا بالای سهم‌های قندی و سیمانی در کنار برخی از سهم‌های کوچک دیگر سبب این رشد شد اما بزرگان بازار همچنان بازیگر اصلی هستند و بازار را در دست دارند.

امروز (دوشنبه) بار دیگر بازار سهام شاهد افزایش قیمت سهم‌های کوچک بود اما سهم‌های تأثیرگذار فلزی و معدنی در کنار دیگر سهم‌های شاخص‌ساز اجازه رشد به نماگر اصلی بازار را نداند. در چنین فضایی قندی‌ها توانستند قسمت نسبتاً بالایی از نقدینگی بازار را به خود جذب کنند.

امروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۲۰۴ واحد افت کرد و به رقم ۱۶۴ هزار و ۲۳۸ واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم وزن با ۲۹ واحد افزایش به رقم ۳۰ هزار و ۹۰۶ واحدی دست یافت.

شاخص آزاد شناور نیز با ۲۷۰ واحد کاهش تا رقم ۱۸۳ هزار و ۶۹۹ واحدی پایین رفت و شاخص بازار اول با ۳۱۴ واحد افت به عدد ۱۲۳ هزار و ۴۹۵ واحدی رسید. در عین حال شاخص بازار اول با ۳۱۴ واحد پایین آمد و به رقم ۱۲۳ هزار و ۴۹۵ واحدی رسید، اما شاخص بازار دوم با رشد ۳۶۹ واحدی روبه‌رو شد و عدد ۳۱۵ هزار و ۲۷۶ را تجربه کرد.

امروز بار دیگر نمادهایی در گروه فلزات اساسی، بانکی و معدنی بیشترین تأثیر را روی شاخص‌های سهام گذاشتند؛ به نحوی که ملی صنایع مس ایران با ۱۲۲ واحد تأثیر افزایشی سعی کرد شاخص‌های بازار را به سمت بالا هدایت کند، اما در عین حال بانک ملت، معدنی و صنعتی چادرملو و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید هر کدام به ترتیب ۹۰، ۴۲ و ۳۱ واحد تأثیر کاهنده روی شاخص‌های بازار سرمایه داشتند.

از طرفی پتروشیمی شازند و داده‌گستر عصر نوین (های وب) ۲۲ و ۱۹ واحد تأثیر افزاینده روی شاخص کل داشتند.

در گروه فلزات اساسی امروز بیش از نیمی از سهم‌ها با افزایش قیمت تا سه درصد مواجه شدند. بین آنها سهم‌هایی وجود داشت که کمتر از یک درصد رشد قیمت داشتند. همچنین مابقی سهم‌ها تا سقف سه درصد افت قیمت را تجربه کردند.

در گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری روند قیمت سهم‌ها عموماً کاهنده بود. کانه‌های فلزی نیز نوسان قیمتی کمتر از یک درصد را تجربه کردند.

در عین حال بیشتر سهم‌ها در گروه محصولات شیمیایی با کاهش قیمت روب رو شدند. در این گروه ۱۱۲ میلیون سهم به ارزش حدود ۴۰ میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت.

امروز در گروه قند و شکر شاهد رشدی یک دست قیمت سهم‌ها بودیم؛ به طوری که اکثر سهم‌های این گروه بیش از چهار درصد افزایش قیمت را تجربه کردند. حجم و ارزش معاملات این گروه نسبت به روزهای گذشته رشد کرد؛ به طوری که در این گروه مجموعاً بیش از ۱۵ میلیون سهم به ارزش ۱۴.۵ میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت.

در گروه خودرو و ساخت قطعات اما نوسان قیمتی عمدتاً کمتر از دو درصد مواجه بودیم، اما ارزش معاملات این گروه نیز نسبت به سایر گروه‌ها مقدار بالایی را نشان می‌دهد؛ به طوری که ۳۵۹ میلیون سهم به ارزش بیش از ۴۱ میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.

در گروه سیمان و آهک و گچ بیشتر سهم‌ها با رشد قیمت مواجه شدند؛ هر چند که سهم‌هایی بودند که تا چهار درصد نیز کاهش قیمت را شاهد باشند. در این گروه ۴۳ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۲ میلیارد تومان معامله شد. ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۷۴۱ میلیارد تومان رسید که ناشی از دست به دست شدن ۲.۵ میلیارد سهم و اوراق مالی بود.

در فرابورس ایران نیز شاخص کل با ۸.۱ واحد رشد روبرو شد و به رقم ۲۰۹۰ واحدی دست یافت. ارزش معاملات این بازار به رقم ۵۴۰ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات آن به رقم ۸۷۸ میلیون سهم و اوراق مالی رسید.

برچسب ها: بورس ، بازار سرمایه ، سهام
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار