کد خبر: ۷۲۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹
پشت پرده های یک استعفای جنجالی
نشریه اصلاح‌طلب «صدا» با انتشار روایت ناگفته‌ای از استعفای ظریف به تشریح عصبانیت روحانی و مخالفتش برای بازگشت ظریف پرداخت.
مخالفت شدید روحانی با بازگشت ظریف به کارش!
نشریه اصلاح‌طلب «صدا» با انتشار روایت ناگفته‌ای از استعفای ظریف به تشریح عصبانیت روحانی و مخالفتش برای بازگشت ظریف پرداخت.

نشریه صدا وابسته به جریان اصلاح طلبان با اشاره دلایل استعفای ظریف نوشت: «در جلسه اخیر محمدجواد ظریف با فراکسیون امید مجلس، وی گزارشی از دلایل استعفای خود از وزارت امور خارجه ارائه کرده است. ظریف در صحبت‌های خود، گلایه‌های شدیدی را متوجه حسن روحانی و رئیس دفتر او، محمود واعظی کرده است.»

نشریه وابسته به جریان اصلاح طلبان در این گزارش آورده است: «به گفته ظریف، علاوه بر نهاد‌های نظامی و موازی که در فعالیت‌های وزارت امور خارجه دخالت می‌کنند، مدتی است روحانی و واعظی هم تحت عنوان کمیسیون‌های اقتصادی مشترک و میز‌های مطالعاتی کشور‌های دیگر به ویژه همسایگان عملاً یک دستگاه سیاست خارجی در نهاد ریاست جمهوری شکل داده‌اند و افرادی را با عناوینی، چون مشاور و ... به کشور‌های دیگر اعزام و مهمانانی را در داخل میزبانی و با آن‌ها مذاکره می‌کنند.  همین مسائل باعث شد که وقتی ظریف فیلم و عکس دیدار بشار اسد با رئیس جمهور و حضور واعظی در جلسه را می‌بیند، کاسه صبرش لبریز شود و بلافاصله استعفا دهد.»

نشریه اصلاح طلب صدا افزود: «ظریف به نمایندگان اصلاح طلب مجلس گفته است که قاسم سلیمانی قبلا درباره موضوع سفر بشار اسد به تهران به وی اطلاع داده بود، اما گفته بود که به دلایل امنیتی زمان دقیق سفر مشخص نشده است. در نهایت بشار اسد در حالی به ایران آمد که سه مسیر انحرافی عراق، ترکیه و سوریه برای او طراحی شده بود و با یک هواپیمای نظامی باری روسی در فرودگاهی ویژه به زمین می‌نشیند.مدت سفر مجموعاً ۵ ساعت و دیدار‌ها دو ساعت و نیم بوده است.»

نشریه اصلاح طلب صدا مدعی شد: «همزمان با دیدار بشار اسد، ظریف با هیئت اروپایی صلح دیدار داشته و ظاهراً به این دلیل، امکان اطلاع‌رسانی به وی فراهم نمی‌شود. البته، واعظی و دفتر رئیس جمهور هم مدعی است در این مورد مقصر نبوده و اطلاع دیرهنگام از دیدار، هماهنگ شدن ناگهانی جلسه روحانی و اسد و تصور اینکه هماهنگی از طریق دیگری باید با ظریف انجام شود، عامل این مسئله بوده است.»

 این نشریه اصلاح‌طلب در ادامه می‌افزاید: «با این حال غیبت ظریف آنقدر عجیب بوده که در دیدار‌ها هم این مسئله مورد سوال قرار می‌گیرد. هدف اصلی از هماهنگی این سفر، نمایش اقتدار و تسلط میدانی دولت بشار اسد و شکستن حصر امنیتی او بوده؛ اما استعفای وزیر امور خارجه، ناخواسته این دیدار را در فضای سیاسی و رسانه‌های تحت‌الشعاع قرار داد.»

صدا در ادامه می‌افزاید: « در این حال، یک منبع مطلع به «صدا» گفت که ظریف بعد از استعفا، تمام تلفن‌ها را قطع و از حضور در منزل خود هم خودداری می‌کند و به منزل بستگانش می‌رود، در این حال از طریق غلامعلی خوشرو، نماینده ایران در سازمان ملل، با وی تماس گرفته می‌شود. در پی آن با همانگی خوشرو و قاسم سلیمانی، متن‌های رئیس جمهوری و دستور شفاهی مقام رهبری به ظریف منعکس می‌شود که منجر به بازگشت وی می‌شود.»

این هفته‌نامه در پایان تاکید کرده است: «این در حالی است که گفته می‌شود روحانی به شدت از اقدام ظریف عصبانی شده و حتی مخالف رایزنی برای بازگشت او بوده است. این حال، برخی مشاوران و نزدیکان رئیس جمهور به او هشدار می‌دهند که در صورت رفتن ظریف، چند تن دیگر از وزرا هم استعفا خواهند داد و عملاٌ چیزی از دولت باقی نخواهند ماند. ظاهراً این هشدار باعث حساسیت روحانی شده و او را واداشته تا متن دلجویانه‌ای را خطاب به ظریف بنویسند و زمینه بقای او در دولت را فراهم آورد. با این حال، گفته می‌شود دریافت پیام شفاهی رهبری و تاکید ایشان بر مصلحت نبودن استعفای در شرایط کنونی، عامل اصلی بازگشت ظریف بوده است.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار