کد خبر: ۷۲۵۸۱
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵
نگاهی به ۳ سریال «ن.خ»، «بر سر دوراهی» و «زوج یا فرد»
«ن. خ» به کارگردانی سعید آقاخانی، «بر سر دوراهی» ساخته بهرنگ توفیقی و «زوج یا فرد» اثر محمدحسین لطیفی سریال‌های نوروزی هستند که به ترتیب از شبکه یک، دو و سه سیما پخش خواهند شد.
رقابت نوروزی مهران غفوریان با سعید آقاخانی در تلویزیون
تلویزیون همواره در ایام و مناسبت‌های مختلف سریال‌هایی را برای مخاطبان خود تدارک می‌بیند که ایام نوروز نیز از این قاعده مستثنی نیست و سریال‌های نوروزی همواره از مهم‌ترین محصولات صداوسیما به شمار می‌آیند، هر چند که جذابیت آثار به نمایش درآمده در سال‌های اخیر با سریال‌های قدیمی قابل مقایسه نیست اما طبق روال شبکه‌های سیما چند ماه مانده به پایان سال سریال‌های نوروزی خود را کلید می‌زنند تا با دستی پر به استقبال مخاطبانشان بروند.

امسال نیز سه شبکه تلویزیون سریال‌های نوروزی متنوعی را برای مخاطبان خود تدارک دیده‌اند که به حدود یک هفته دیگر روی آنتن می‌روند، به همین مناسبت در این گزارش مروری خواهیم داشت بر حال و هوا و قصه سریال‌هایی که قرار است از شبکه یک، دو و سه پخش شود. نکته جالب توجه امسال غیبت دوباره شبکه پنج سیما در بین شبکه‌هایی است که برای نوروز ۹۸ سریال‌هایی را تدارک دیده‌اند، این شبکه سال گذشته نیز سریالی را برای نوروز تدارک ندیده بود.

«ن.خ»، سعید آقاخانی از شبکه یک مهمان مردم می‌شود

با وجود آنکه امسال حرف و حدیث‌های بسیاری درباره پخش سریال «پایتخت» از تلویزیون مطرح شد اما در نهایت سازندگان این سریال اعلام کردند که قسمت ویژه «پایتخت» را برای نوروز ۹۸ روانه آنتن می‌کنند. اما درگذشت ناگهانی خشایار الوند، نویسنده این اثر باعث شد تا ساخت این قسمت به تعویق بیفتد، خبری که برای بسیاری از مخاطبان سریال‌های تلویزیونی ناراحت کننده بود.

با این حال شبکه یک در نبود «پایتخت» دست خالی نمانده و سریالی را با نام «ن.خ» به کارگردانی سعید آقاخانی برای نوروز امسال تدارک دیده است. آقاخانی بدون شک یکی از پرکارترین چهره‌های نوروزی تلویزیون به شمار می‌آید و سریال‌های بسیاری را در طول سال‌های اخیر برای این ایام تدارک دیده که برخی از آن‌ها مورد پسند مخاطبان نیز قرار گرفته‌اند.

او که با سریال‌هایی چون «روزهای بد به در» و «زن بابا» توانسته بود علاقه‌مندان به سریال‌های طنز را در ایام نوروز پای تلویزیون بنشاند اما نتوانست در دو تجربه اخیرش موفق عمل کند. او در آخرین پروژه نوروزی خود، سال ۹۵ با سریالی به نام «بیمار استاندارد» از شبکه یک سیما مهمان خانه‌های مردم شد، سریالی که فضای متفاوتی از طنز را به تصویر کشیده و از حضور بازیگرانی چون بابک حمیدیان، جواد عزتی، نیما شاهرخ شاهی، پوریا پورسرخ و شیلا خداداد بهره‌مند بود اما به جز چند قسمت نخست، این سریال نتوانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند و در هیاهوی برنامه‌ها و سریال‌های نوروزی فراموش شد.

آقاخانی سریال نوروزی دیگر نیز با نام «شب عید» را ساخته بود که به دلیل پخش نامناسب آن در تابستان امسال با وجود آنکه اثر طنزی قابل قبول و جذاب به شمار می‌آمد اما مورد توجه قرار نگرفت.

با این حال این کارگردان که این روزها فعالیتش را در عرصه بازیگری در سینما از سر گرفته است، در نوروز ۹۸ با سریال «ن.خ» به تهیه‌کنندگی مهدی فرجی مهمان خانه‌های مردم می‌شود. همانطور که پیش بینی می‌شد این سریال هم مانند سایر آثار آقاخانی مضمونی طنز دارد و امیر وفایی نگارنده فیلمنامه آن بوده است.

در این سریال به جز آقاخانی، بازیگرانی چون حمیدرضا آذرنگ، فریده سپاه منصور، علی صادقی، هومن حاج عبدالهی، نعیمه نظام دوست، سیروس میمنت، علی صالحی، پاشا جمالی، نسرین مرادی، هدیه بازوند، ندا قاسمی، صبا ایزدپناه، شیدا یوسفی و وحید قاضی زاهد به ایفای نقش می‌پردازند.

در خلاصه داستان این سریال آمده است: داستان این مجموعه در مورد پدر یک خانواده است که مشکل کوچکی برایش ایجاد می‌شود و برای ادای دین خود به مردم دچار دردسر و زحمت می‌شود.

پیش از این قرار بود نام سریال هم تغییر کند که بنابر اعلام تهیه‌کننده این اثر، نام سریال «ن.خ» باقی ماند. هنوز جزییاتی از موضوع این سریال مطرح نشده است و این سریال که از ۲۴ آذر ماه فیلمبرداری آن در اطراف تهران آغاز شده بود قرار است در ۱۶ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای هر شب در ایام نوروز از شبکه یک سیما پخش شود.

سازندگان «پدر»، با «بر سر دوراهی» مهمان نوروزی شدند

بهرنگ توفیقی و حامد عنقا تا به امروز تجربه ساخت دو سریال را باهم داشتند، سریال‌هایی که بیشتر فضایی ملودرام داشته است، پس از «انقلاب زیبا»، سریال «پدر» آخرین همکاری این دو هنرمند بود. سریالی ملودرام با رگه‌هایی از تراژدی که چند ماه پیش از شبکه دو سیما پخش شد و توانست نظر مخاطبان را جلب کرده و جایی را در بین سریال‌ها و برنامه های تلویزیونی برای خود دست و پا کند. البته بخش عمده‌ای از شهرت این سریال مدیون حواشی برخی از صحنه‌های آن بود که موجب شد نامش خیلی زود بر سر زبان‌ها بیفتد.

عنقا پیش از این نیز با سریال «تنهایی لیلا» به کارگردانی محمدحسین لطیفی فضای مشابهی را برای مخاطبان به تصویر کشیده بود و در «پدر» نیز سعی داشت تا از زاویه‌ای دیگر به داستان زندگی زوجی جوان را روایت کند. از سوی دیگر توفیقی نیز در سال‌های گذشته با سریال‌هایی چون «پشت بام تهران»، «عقیق» و «زیر پای مادر» توانسته بود نسبتا موفق عمل کرده و دل مخاطبان را به دست آورد. سریال «زیر پای مادر» او نیز در روزهای پایانی پخش با حواشی همراه شده و در نهایت ممیزی‌ها باعث شد تا خط پایانی قصه تغییر کند.

این دو هنرمند این بار نیز تصمیم دارند تا با سریالی در همین حال و هوا با نام «بر سر دوراهی» در نوروز ۹۸ مهمان خانه مردم شوند و حامد عنقا همچون سریال «پدر» تهیه‌کنندگی و نویسندگی این سریال را بر عهده دارد.

البته طبق اخبار اعلام شده قرار است نام این سریال نیز از «بر سر دوراهی» به «ساده دلان» یا نام دیگری تغییر کند، به نظر می‌رسد ساخت یک سریال قدیمی به همین نام باعث چنین تصمیمی از سوی عوامل شده باشد.

در این سریال که خلاصه داستان آن را می‌توان در جمله «یک ملودرام عاشقانه و بدون حاشیه» خلاصه کرد، بازیگرانی چون حمید گودرزی، مهراوه شریفی نیا، میترا حجار، عنایت بخشی، بهنوش بختیاری، افسانه چهره آزاد، بهرنگ علوی، مجید مشیری، شهین تسلیمی، اسماعیل پوررضا، اکبر رحمتی، یلدا قشقایی، شیرین آقاکاشی، داود بنی‌اسد، محمدشهرابی و مجید علیزاده بازی کرده‌اند.

با این حال این نکته بسیار حائز اهمیت است که پخش یک سریال ملودرام در ایام نوروز که مخاطبان به دنبال آثاری طنز و شاد هستند تا چه اندازه می‌تواند مورد توجه مخاطبان قرار گرفته و موفق عمل کند. این سریال در نوروز ۹۸ ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.

«مر قانونی»، «زوج یا فرد» شد

محمدحسین لطیفی چهره شناخته شده سینما و تلویزیون است که چند سالی است کمی از سینما فاصله گرفته و به سراغ ساخت سریال در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی آمده است، اجرای برنامه سینمایی «هفت» در ایام سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر نیز تازه‌ترین فعالیت این هنرمند در حوزه تلویزیون بود.

این کارگردان البته در سال‌های گذشته همواره دستی بر آتش سریال سازی داشته و نمونه بارز آن مجموعه «وفا» در سال ۸۵ است، سریال نوروزی که با وجود فضای احساسی و تراژیکی که داشت، در آن‌ سال‌ها بسیار مورد پسند مخاطبان قرار گرفت و خیلی سروصدا کرد. 

آثار این کارگردان البته بیشتر از نوروز متمرکز بر ماه رمضان بوده‌اند، او در سال‌های اخیر بار دیگر شانس خود در ساخت سریال‌های مناسبتی امتحان کرد و به سراغ ژانر طنز رفت، سریال‌های «دودکش» و «پادری» به کارگردانی لطیفی به ترتیب در رمضان سال ۹۲ و ۹۵ از شبکه یک سیما پخش شدند و نشان دادند که لطیفی توانسته رگ خواب مخاطبان تلویزیونی را به دست آورد.

«سر دلبران» آخرین سریال تلویزیونی این کارگردان بوده است که در رمضان امسال از شبکه یک سیما پخش شد، داستان این سریال درباره روحانی مسجدی با بازی برزو ارجمند بود که سعی در حل مشکلات مردم داشت.

لطیفی پس از سال‌ها بار دیگر به سراغ ساخت یک سریال نوروزی رفته است، سریالی که مضمونی طنز دارد. این سریال ابتدا «مر قانون» نام داشت که بنا بر اعلام مهران مهام تهیه کننده این اثر، نام آن به «زوج یا فرد» تغییر کرد. از دیگر حواشی این سریال به نهایی نشدن فیلمبرداری آن در استودیو برنامه «حالا خورشید» می‌توان اشاره کرد.

در این سریال بازیگرانی چون هدایت هاشمی، مرجانه گلچین، مهران غفوریان، یوسف تیموری، ناهید مسلمی، شیدا خلیق، مهشید ناصری، آتیه جاوید، دلسا ملکی، مهران رجبی، کریم قربانی و … به ایفای نقش می پردازند. بازیگرانی که خود نیز سابقه طولانی در زمینه بازی در سریال‌های نوروزی در سال‌های اخیر داشته‌اند.

فیلمنامه این سریال که فیلمبرداری آن از هشتم دی ماه آغاز شد، این روزها همزمان توسط امیرعباس پیام و مهدی روشن روان در حال نگارش است و گروه در لوکیشن‌های اصلی سریال در شمال شرق تهران مشغول تصویربرداری هستند.

سریال «زوج یا فرد» در ایام نوروز هر شب ساعت ۲۰:۴۵ دقیقه از شبکه سه سیما پخش خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار