کد خبر: ۷۲۶۸۷
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲
چطور مسجدالنور قلب جریحه‌دار جهان اسلام شد؟
نخست‌وزیر نیوزیلند اعلام کرد که 40 نفر در حمله به دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ این کشور کشته شده‌اند. این دو حمله همزمان با اقامه نماز جمعه، در دو مسجد نور و لینوود اتفاق افتاد.
۴۰ نمازگزار نیوزیلندی در حمله تروریستی کشته شدند

نخست‌وزیر نیوزیلند اعلام کرد که 40 نفر در حمله به دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ این کشور کشته شده‌اند. این دو حمله همزمان با اقامه نماز جمعه، در دو مسجد نور و لینوود اتفاق افتاد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از وب سایت خبرگزاری رویترز، تلخترین حادثه تاریخ نیوزیلند را یک سفیدپوست نژادپرست با کشتار دسته جمعی نمازگزاران جمعه در نیوزیلند رغم زد. حادثه‌ای که به گفته نخست وزیر نیوزیلند شوم ترین حادثه تاریخ این کشور است.

به گزارش خبرگزاری شین هوا از کرایست چرچ، خبرها حاکی از آن است دست کم دو مرد مسلح در دو مسجد مختلف در شهر کرایست چرچ شروع به تیراندازی کردند، شاهدان نیز از کشته شدن تعدادی زیادی از مردم خبر دادند.

نخست‌وزیر نیوزیلند از افزایش قربانیان این حمله تروریستی تا دست‌کم ۴۰ نفر کشته و ۲۰ زخمی خبر داد. وی از حادثه امروز به عنوان «یکی از تاریک‌ترین روزهای تاریخ این کشور» یاد کرد. به گفته پلیس نیوزیلند تاکنون ۳ مرد و یک زن در رابطه با این حمله مرگبار به دو مسجد بازداشت شده‌اند.

«اسکات موریسون»، نخست‌وزیر استرالیا که خود فردی راستگرا و مهاجرستیز است، اعلام کرد فرد مهاجم به مسجد نیوزلند شهروند استرالیاست و او را فردی «افراطی، راست‌گرا، و تروریست» معرفی کرد.


بنا به گزارش رسانه‌های نیوزلند، یکی از مهاجمان پیش از اجرای این حمله تروریستی، با انتشار ویدئویی در شبکه اجتماعی فیسبوک، انگیزه خود را از حمله مسلحانه به نمازگزاران مسجد النور (یکی از مساجد هدف‌قرارگرفته‌شده) در شهر کرایست کرچ نیوزیلند، «مقابله با مهاجرت مسلمانان» اعلام کرده است. این فرد در این ویدئو خود را «برنتون تارانت» ۲۸ ساله، اصالتا اهل استرالیا و یک «سفید پوست معمولی» معرفی کرده است.
وی در این ویدئو می‌گوید: «می‌خواستم به مهاجمان (مسلمانان مهاجر) بگویم که سرزمین ما هرگز سرزمین شما نخواهد شد؛ زمین ما متعلق به خود ماست؛ تا زمانی که یک سفید پوست زنده باشد، هرگز نمی‎توانید به سرزمین‌های ما هجوم بیاورید و هرگز جایگزین مردم ما نخواهید شد.»

گزارشی از لحظات حمله تروریستی به مسلمانان را از نظر می گذرانید:

بر اساس گزارش ها، یک مرد مسلح در داخل مسجد النور در مرکز شهر کرایست چرچ، در زمان نماز عصر به سمت نمازگزاران تیر اندازی کرد و گفته می‌شود هنگام این تیراندازی تیم کریکت بنگلادش قصد ورود به مسجد را داشتند اما اعضای این تیم موفق به فرار شدند.

دقایقی پس از اعلام خبر اولیه، رسانه‌های محلی همچنین از تیراندازی در دومین مسجد در حومه کرایست چرچ گزارش دادند.

به دنبال آن پلیس مسلح در مکان‌ تیراندازی ها مستقر شد. آن‌ها از ساکنان محلی درخواست کردند در خانه‌های خود بمانند.

همچنین به دنبال وضعیت اظطراری مدارس مناطق تیراندازی نیز تا اطلاع ثانوی تعطیل شد.
پلیس در واکنش به این حمله تروریستی  در بیانیه‌ای اعلام کرد با توانایی کامل وضعیت را تحت کنترل دارد اما همچنان خطر در محیط وجود دارد. پلیس نیوزیلند همچنین از دستگیری یک نفر در اینباره خبر داد.

همچنین گفته می‌شود احتمال افزایش تلفات وجود دارد.

شبکه تلویزیونی الجزیره نیز انگلیسی گزارش داد تیراندازی به روی مردم در دو مسجد در کرایست چرچ در نیوزیلند سبب کشته شدن چندین نفر شده است.
یک شاهد در ارتباط با اتفاقاتی که در داخل مسجد رخ داد، گفت: "ما در یک طرف مسجد بودیم، زیرا مسجد دو قسمت است. او (تیرانداز ) به اتاق‌های مختلف رفت و شروع به تیراندازی کرد. در بخش مخصوص بانوان رفت و به سوی آن‌ها تیراندازی کرد. من فقط شنیدم که یک خانم کشته شده است و امیدوارم این خبر درست نباشد. "
یک شاهد دیگر نیز گفت: "تیراندازی خیلی ناگهانی آغاز شد. این تیراندازی در اتاق اصلی آغاز شد، زیرا عامل تیراندازی وارد این اتاق شده بود. من در اتاق کناری بودم و به همین دلیل ندیدم چه کسی در حال تیراندازی بود. اما من دیدم که برخی از افراد از طریق اتاقی که من در آن بودم، در حال فرار به سمت بیرون بودند. من همچنین افرادی را دیدم که بدنشان خون آلود بود. برخی از آن‌ها هم می‌لنگیدند. من تلاش کردم از اتاق خارج شوم و به سوی ماشینم بروم. من پشت ماشین بودم و سپس صدای چندین تیراندازی را شنیدم. تیراندازی حدود شش دقیقه یا بیشتر ادامه داشت. می‌توانستم صدای جیغ و فریاد و گریه را بشنوم. "

به نوشته استریت تایمز، بیم آن می‌رود در تیراندازی‌هایی که روز جمعه دست کم در دو مسجد در مرکز این شهر روی داد، افراد زیادی کشته شده باشند.
استریت تایمز در گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: این تیراندازی‌ها که جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند، آن‌ها را ”اقدام خشونت آمیز بی سابقه" توصیف کرد، موجب تشدید تدابیر امنیتی و محدود شدن رفت و آمد در بخش عمده کرایست چرچ، دومین شهر بزرگ نیوزیلند شده است.
پلیس با اعلام اینکه افراد زیادی در تیراندازی در دو مسجد کشته شده اند، به نمازگزاران هشدار داد به هیچ یک از مساجد نروند.

نخست وزیر نیز در نشستی خبری گفت: نمی‌تواند جزئیات دقیقی درباره این تیراندازی ها، از جمله تعداد کشته‌ها ارائه کند، اما وی تایید کرد که یک مظنون در بازداشت پلیس است، و پلیس مشغول تحقیق در این باره است که آیا افراد بیشتری در این تیراندازی‌ها دست دارند.
آردرن گفت: ”این یکی از تیره‌ترین روزها در نیوزیلند است. روشن است اتفاقی که افتاده است، یک اقدام خشونت آمیز غیرمعمول و بی سابقه است.

" شاهدان به رسانه‌های گفتند که مردی که لباس نظامی داشت و یک اسلحه حمل می‌کرد شروع به تیراندازی به مردم در مسجد النور کرد. رسانه‌ها همچنین به نقل از شاهدان، صحنه خونریزی و کشتار در این مسجد را توصیف کرد.

بر اساس گزارش ها، یک مرد مسلح دیگر نیز نزدیک مسجد لینوود دیده شده است. همچنین گزارش‌هایی درباره بروز یک تیراندازی دیگر در مقابل بیمارستان کرایست چرچ منتشر شده است.

به نوشته گاردین، پلیس نیوزیلند از بمب گذاری در خیابان استریکلند، واقع در حدود سه کیلومتری مسجد النور خبر داد. بنا بر اعلام پلیس، این بمب در یک خودرو جاسازی شده بود. پلیس همچنین گفت: در تعقیب یک فرد تیرانداز در مرکز شهر است.

مایک بوش، کمیسر پلیس گفت: ”با توجه به وجود یک تیرانداز فعال، اوضاع در شهر وخیم است.

" وی گفت: تا جایی که می‌دانیم تیراندازی در دو مسجد تلفات داشته است.

مایک بوش افزود: ”پلیس تلاش می‌کند با توان کامل اوضاع را مدیریت کند، اما امکان خطر بسیار بالاست.

" به گزارش پایگاه اینترنتی استاف نیوز، مردی که نام خود را فاش نکرد گفت: مشغول نماز خواندن در مسجد النور بود که صدای تیراندازی را شنید.

وی گفت: توانست از مسجد فرار کند، اما پس از خروج جسد همسرش را روی زمین مقابل مسجد دید.

به گزارش استاف نیوز، یک مرد دیگر هم گفت: شاهد تیراندازی به سوی کودکان بود. او گفت: ده‌ها نفر هدف گلوله مردی قرار گرفتند که لباس نظامی پوشیده بود. او دست کم دو خشاب را خالی کرد. این شاهد گفت: ”اطرافم پر از جسد بود. "

یک شاهد دیگر به گاردین گفت: بعد از آنکه مردی که لباس مشکی پوشیده بود وارد مسجد النور شد، صدای تیراندازی شنید و مردم از ترس شروع به فرار کردند. مردی دیگری که هنگام تیراندازی در مسجد بود گفت: مسجد مملو از نمازگزارانی بود که برای اقامه نماز ظهر آمده بودند.

وی گفت: گمان می‌کند افراد زیادی کشته شده اند.

گزارشگر ESPN Cricinfo گفت: اعضای تیم کریکت بنگلادش که قرار است شنبه در کرایست چرچ یک بازی آزمایشی داشته باشند، از مسجد النور فرار کردند. تمیم اقبال خان، از اعضای تیم کریکت بنگلادش در توئیتی نوشت: همه اعضا از تیراندازی جان سالم به در بردند.

رابرت ودرهد، از ساکنان اوکفورد کلوز به نقل از افرادی که از تیراندازی جان سالم به در برده بودند به نیوزیلند هرالد گفت: آن‌ها می‌گفتند مهاجم، یک مرد سفیدپوست ۳۰ یا ۴۰ ساله بود که یونیفرم پوشیده بود.

جانین ریچموند، از مسئولان مرکز دندانپزشکی لینوود گفت: حدود ساعت ۱:۴۵ دقیقه روز جمعه به وقت محلی، صدای ۲۰ شلیک گلوله را از مسجد لینوود شنید.

وی گفت: اندکی بعد از تیراندازی، نیروهای امنیتی با سگ وارد کلینیک - که در ۵۰ متری مسجد است- شدند و آنجا را جستجو کردند.

وی گفت: ”نیروهای امنیتی به ما گفتند از کلینیک خارج نشویم، چون بیرون امن نیست. ما نمی‌توانیم از ساختمان خارج شویم. به ما گفته اند در یک اتاق بمانیم و از پنجره‌ها فاصله بگیریم. "

گزارش‌ها درباره وقوع تیراندازی در حالی منتشر شد که معترضان جوان برای درخواست اقدام در خصوص تغییرات آب و هوایی، در کرایستچرچ و شهرهای سراسر جهان تجمع کرده بودند.

بنا بر اعلام استاف نیوز، پلیس، میدان کاتدرال را از وجود هزاران کودکی که در این تجمع اعتراض آمیز شرکت کرده بودند، پاکسازی کرد. ۵۰، ۶۰ کودک به ساختمان شورای شهر کرایستچرچ متنقل شدند و همچنان در آنجا هستند. همچنین دسترسی به ساختمان مسدود شده است. شورای شهر یک خط مستقیم تلفن را برای والدینی که به دنبال فرزندان خود می‌گردند اعلام کرده است. شورای شهر از والدین خواست تا زمانی که پلیس اعلام نکرده است تردد در مرکز شهر امن است، برای بردن کودکان خود به شورای شهر مراجعه نکنند.

به گزارش گاردین، بیمارستان کرایست چرچ که در دو کیلومتری مسجد است، نیز مسدود شده است. سخنگوی بیمارستان گفت: بعضی از زخمی‌ها در بخش اورژانس تحت درمان هستند. وی گفت: ”در حال حاضر ما چیزی درباره جزئیات اوضاع نمی‌دانیم. کل ساختمان بیمارستان و محوطه آن مسدود شده است. هیچ از کارکنان، بیماران و ملاقات کنندگا ن جرات خارج شدن از بیمارستان را نداریم. "

زاید بلیست، رئیس انجمن مسلمانان مارلبورو گفت: اتحادیه انجمن‌های اسلامی نیوزیلند حدود ساعت ۲:۰۰ بعدازظهر به وقت محلی پیامکی مبنی بر این برای وی ارسال کرد که در زمان اقامه نماز جمعه در کرایست چرچ دست کم ۵۰ گلوله شلیک شد.

به گفته یکی از شاهدان تیراندازی در مسجد النور، اقامه نماز ساعت ۱:۳۰ دقیقه آغاز شد و آن فرد مسلح ده دقیقه بعد، زمانی که نمازگزاران در حال سجده بودند، وارد شد. پلیس در تلاش است خیابان دینز و پارک هیگلی را تخلیه کند.

شمار زیادی از اعضای پلیس نیز در بیمارستان کرایست چرچ هستند. حدود ۲۰ پلیس مسلح هم مشغول تخلیه اماکن عمومی، از جمله بازار ایستگیت در لینوود هستند.
لیان دالزیل، شهردار کرایست چرچ گفت: از این تیراندازی به شدت یکه خورد.

وی گفت: ”هرگز فکر نمی‌کردم اتفاقی مانند این در کرایست چرچ رخ دهد. هرگز فکر نمی‌کردم چنین چیزی در نیوزیلند رخ دهد. از سراسر کشور و جهان پیام‌هایی دریافت کرده ام و می‌دانم که همه شوکه شده اند. " وی گفت: همه ساختمان ها، از جمله شورای شهر، کتابخانه عمومی و گالری هنری شهر بسته شده اند. وی از مردم خواست به توصیه پلیس عمل کنند و از نزدیک شدن به مرکز شهر اجتناب کنند، و اگر در مرکز شهر هستند در ساختمانی بمانند که امن است.

ایمی آدامز، نماینده کرایست چرچ در پارلمان نیوزیلند در توئیتی نوشت از شنیدن خبر تیراندازی در مسجد شهر شوکه شده است. وی گفت: هرگز هیچ توجیهی برای چنین نفرت و عداوتی وجود ندارد. کرایستچرج با حدود ۳۸۸ هزار نفر جمعیت، بزرگترین شهر در ساوت آیلند نیوزیلند است. بر اساس سرشماری سال ۲۰۱۳، مسلمانان حدود یک درصد جمعیت نیوزیلند را تشکیل می‌دهند.
آردرن، نخست وزیر نیوزیلند گفت: عاملان این تیراندازی‌ها هیچ جایی در نیوزیلند ندارند. وی قربانیان این حملات را که بعضی از آن‌ها احتمالاً مهاجر یا حتی پناهندگان نیوزیلند بوده اند، را بخشی از جامعه این کشور دانست و گفت: ما و آن‌ها یکی هستیم.

وی گفت: افرادی که در این مسجد بودند، باید این حق را داشتند که آزادی مذهبی داشته باشند، اما اوضاع برای آن‌ها امن نبود و جانشان به خطر افتاد. وی گفت: اقداماتی مانند این , ”در نیوزیلند هیچ جایی ندارد. "

در پی حمله روز جمعه به مساجدی در نیوزیلند، پلیس این کشور از پیدا شدن چند بمب دست ساز خبر داد.

پلیس نیوزیلند از دستگیری چهار نفر در ارتباط با تیراندازی‌ها در این کشور خبر داد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار