کد خبر: ۷۲۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۴
امروز یکشنبه (26 اسفندماه) سه تفاهم نامه همکاری میان «دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی»، «انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات»، «سازمان جهاد دانشگاهی» و «موسسه آینده پژوهی جهان اسلام» امضا شد.
امضاء سه تفاهم نامه برای توسعه فرهنگ و اقتصاد فرهنگی در مناطق آزادبه گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از فرینا، این تفاهم نامه ها با هدف ارتقاء و توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مناطق آزاد کشور و با حضور «محمدرضا رستمی» معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، «هادي خانیکی» رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، «سيد عزيز آشنا» معاون آموزشي سازمان جهاد دانشگاهي تهران و «سید حمزه صفوی» مدیرعامل موسسه آینده پژوهی جهان اسلام به امضا رسید.
معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مراسم امضاء تفاهم نامه همکاری با انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات بر ایجاد فضای گفتگو، آموزشی و مهارتی مرتبط با موضوعات فرهنگی در مناطق آزاد تاکید کرد و گفت: انجمن ها به عنوان نمادهای علمی و مدنی خارج از چارچوب های رسمی کشور فعالیت می کنند و با فعالان علمی، فرهنگی در حوزه های مختلف در ارتباط هستند به همین منظور استفاده از ظرفیت های این انجمن ها می تواند مناطق آزاد را در توسعه فرهنگی و اجتماعی یاری کند.
محمدرضا رستمی به توانمندسازی نیروهای فعال در مناطق آزاد کشور و جوامع محلی نیز اشاره کرد و افزود: جوامع محلی برای نقش آفرینی در مناطق آزاد نیازمند داشتن دانش جدید هستند تا بتوانند از این رهگذر به تفاهم و هم راستایی برای توسعه مناطق آزاد دست یابند.
رستمی با بیان اینکه مناطق آزاد راهبردی اساسی برای دستیابی به توسعه فرهنگی و اجتماعی هستند گفت: تا زمانی که به موضوع توسعه فرهنگی و ارتباط با جوامع محلی و کشورهای همسایه توجه ویژه ای نداشته باشیم با موانع بزرگی برای توسعه اقتصادی و صنعتی در مناطق آزاد روبرو هستیم.
رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات نیز در این مراسم بر هم نگری و هم نظری و انسجام مسئولین و برنامه ریزان برای توسعه مناطق آزاد کشور تاکید کرد و گفت: یکی از موانع عمده در کندی و ناپیوستگی فعالیت های مشترک عدم فهم مشترک، تعریف مشترک و تجربه مشترک در کارها است.  
هادي خانیکی افزود: نیاز جامعه ما در شرایط فعلی کشور ایجاد حس مشترک و استفاده از ظرفیت های موجود است. کار مشترک انجمن و مناطق آزاد کار درستی است چرا که اساسا کشور در شرایطی قرار دارد که قدرت فرهنگ می تواند بی قدرتی بخش های دیگر را پوشش دهد.
خانیکی توسعه انجمن های علمی در کشور را امیدبخش دانست و گفت: دولت تدبیر و امید زمینه های خوبی برای فعالیت های انجمن ها در کشور فراهم کرده و همکاری انجمن و سازمان های مناطق آزاد می تواند الگویی برای توسعه نهادهای و انجمن های دیگر باشد.
 
**توانمندسازی نیروی انسانی به توسعه فرهنگی منجر می شود
معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری با سازمان جهاد کشاورزی، نقش کلیدی توانمندسازی نیروی انسانی برای جذب سرمایه گذار و توسعه فرهنگی و اجتماعی در مناطق آزاد را حیاتی دانست و گفت: جوامع محلی فارغ از فضای محیطی که در آن زیست می کند در کسب و کار مناطق تاثیرگذار هستند.  
محمدرضا رستمی افزود: مباحث آموزشی در پیشبرد اهداف اقتصادی محقق نشده در مناطق آزاد تاثیرگذار هستند به همین منظور آموزش جوامع محلی می تواند در مواجهه با سرمایه گذاران و واحدهای تولیدی و همکاری با بخش های مختلف حائز اهمیت است.
معاون آموزشي سازمان جهاد دانشگاهي تهران نیز به دو موضوع شایستگی و توانمندسازی نیروی کار اشاره کرد و گفت: برای توسعه فعالیت ها در مناطق آزاد به توسعه متوازن نیروی کار اهمیت داده شده و این موضوع می تواند پایلوتی برای کل کشور باشد.  
سيد عزيز آشنا با اشاره به اینکه مدل آموزشی باید بر اساس شایستگی افراد در حوزه های مختلف طراحی شود افزود: توسعه، بدون آموزش نیروی کار انجام پذیر نیست. آموزش در چارچوب استانداردهایی طراحی شده که از طریق آن آموزش نیروهای شاغل و نیروهایی که می خواهند وارد بازار کار شوند انجام می شود.
 
**معرفی ظرفیت های مناطق آزاد به جهان اسلام  
محمدرضا رستمی همچنین در مراسم امضای تفاهم نامه با موسسه آینده پژوهی جهان اسلام هم به برگزاری همایش بین المللی آینده جهان اسلام در افق 1414 در سال 98 اشاره کرد و گفت: برگزاری این همایش فرصت مناسبی است برای استفاده از ظرفیت ها و ارتباط با کشورهای مختلف در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و همچنین ارتباط با نخبگانی که در حوزه های مختلف جهان اسلام فعال هستند و می توانند موجب ارتقاء دیپلماسی فرهنگی ما در جهان اسلام شوند.
رستمی توجه به گردشگری حلال را موضوع مهمی در این همایش دانست و افزود: موسسه آینده پژوهی جهان اسلام مطالعات ارزشمندی در زمینه گردشگری حلال در کشورهای مختلف دارد و می تواند مسیر را برای ورود مناطق آزاد به این بازار بزرگ جهانی هموار کند.
وی ادامه داد: با توجه به این ظرفیت ها در چارچوب فعالیت های موسسه برنامه جامعی برای گردشگری حلال در مناطق آزاد کشور تعریف کنیم.
معاون فرهنگی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد به همجواری ایران با کشورهای اسلامی اشاره کرد و افزود: همجواری با کشورهای اسلامی زمینه را برای همکاری های مشترک، شناخت ظرفیت این کشورها برای سرمایه گذاری تجاری و ارتباطات فرهنگی فراهم می کند.
مدیرعامل موسسه آینده پژوهی جهان اسلام نیز گفت: بهم پیوستن نهادهای مطالعاتی و نهادهای اجرایی می تواند موسسات را به دیدی واقع گرایانه به نتایج کاربردی برساند.
سید حمزه صفوی، گردشگری حلال را دغدغه مشترک بین دو موسسه عنوان کرد و افزود: هر چه کار مطالعاتی و علمی تر بیشتری در حوزه گردشگری حلال انجام شود به سود کشور است و امیدوارم با همکاری بیشتر موسسه و مناطق آزاد شاهد حرکتی عمیق تر و بهتری در این زمینه باشیم.
 صفوی به برگزاری همایش بین المللی آینده جهان اسلام در اردیبهشت ماه 98 اشاره کرد و گفت: نگاه ما نگاه وسیع تری برای همکاری های عمیق و طولانی مدت برای برگزاری این همایش است. به همین منظور با استفاده از ظرفیت های موجود در این همایش می توانیم برای ارتباط گیری و ارتقاء ارتباطات با کشورهای حاضر در این همایش و معرفی مناطق آزاد استفاده کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: