کد خبر: ۷۲۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴
واشنگتن اسرائیل را به جان اعراب انداخت؛
تصمیم خطرناک رئیس جمهوری آمریکا آتش جنگ را در منطقه افزایش می دهد، این واکنشی است که رهبران منطقه و جهان درباره توئیت ترامپ هشدار داده اند. آیا بار دیگر تاریخ تکرار خواهد شد؟ آیا اعراب و اسرائیل وارد جنگی تازه خواهند شد؟
ترامپ بر طبل جنگ کوبید

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه بار دیگر با یک توئیت نظم جهانی و منطقه ای را بهم زد. گویی رئیس کاخ سفید آرامش را برای خاورمیانه هرگز نمی خواهد. پس از ادعاهای گسترده درباره معامله قرن، این بار مساله جولان اشغالی مطرح شد. این درحالی است که تحلیلگران پیش از این نیز هشدار یک جنگ منطقه ای را داده بودند. همچنین از روز پنجشنبه تا کنون تحلیلگران منطقه ای معتقدند احتمال تکرار تاریخ افزایش یافته است و شاید عرب ها بار دیگر با اسرائیل وارد جنگ شود اما نباید این نکته را فراموش کرد که اعراب امروز مانند گذشته روابط خود را با رژیم صهیونیستی علنی نکرده بودند.

ترامپ روز پنجشنبه در توئیت خود نوشت: زمان به رسمیت شناختن الحاق جولان اشغالی به اسرائیل فرا رسیده است. این تصمیم سخیف خشم مقامات رهبران جهان را برانگیخته است. از اتحادیه اروپا تا شرق آسیا به این تصمیم واکنش جدی نشان داده اند.

بلندی‌های جولان اشغالی، بخشی از استان القنیطره سوریه است است که رژیم صهیونیستی سال ۱۹۶۷ در جنگ شش روزه با اعراب اشغال کرد و در سال ۱۹۸۲ آن را به عنوان بخشی از قلمرو حاکمیتی خود اعلام کرد، اما سازمان ملل و همچنین شورای امنیت این ادعای رژیم صهیونیستی را رد کردند و همیشه در قطعنامه‌های خود جولان را بخشی از خاک سوریه و منطقه اشغال شده اعلام می‌کنند. به این معنا که خط مقاومت در معرض تهدید جدی قرار می گیرد.

کنست (پارلمان) این رژیم در سال 1981 میلادی این منطقه را جزو مناطق اسرائیل اعلام کرد؛ هرچند بر اساس قوانین بین المللی، جولان به سوریه تعلق دارد.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطعنامه 497 خود در سال 1981، به صورت کاملاً شفاف، حاکمیت صهیونیست ها بر جولان سوریه را نپذیرفته و از تل آویو خواسته اند که قانون الحاق جولان به خاک خود را که در همین سال تصویب شد، لغو کند.

اقدام آمریکا در حمایت از الحاق جولان به اراضی تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی، پس از آن روی می دهد که دولت ترامپ در گزارش اخیر خود در خصوص حقوق بشر، اصطلاح «اشغالی» توسط اسرائیل را از بلندی های جولان سوریه، کرانه باختری و نوار غزه را حذف کرد و عبارت «اسرائیل کنترل آن را در دست دارد» جایگزین آن شد.

«تایمزِ اسرائیل» به نقل از منابع آگاه در اسرائیل و آمریکا پیش‌بینی  کرده است که در سفر هفته آینده بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن، دونالد ترامپ حاکمیت این رژیم بر بلندی‌های جولان اشغالی را اعلام خواهد کرد.
نتانیاهو پنجشنبه شب در گفت وگوی تلفنی ترامپ، از تصمیم وی برای به رسمیت شناختن حاکمیت صهیونیست ها بر بلندی های اشغالی جولان سوریه با ذوق زدگی فراوان قدردانی کرد.

این تماس تلفنی ساعتی پس از آن صورت گرفت که ترامپ اعلام کرد که اینک زمان آن فرا رسیده است که واشنگتن به طور کامل حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت بشناسد.
نتانیاهو در صفحه رسمی اش در توئیتر از این اقدام ترامپ قدردانی کرده و آن را یک اقدام تاریخی خوانده است.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی ساعاتی پیش و تنها پس از دقایقی از اعلام ترامپ برای به رسمیت شناخته شدن جولان اشغالی تحت حاکمیت رژیم تل آویو، مدعی شد: زمانی که ایران سعی می‌کند تا از سوریه به عنوان پایگاهی برای نابود کردن اسرائیل استفاده کند، رئیس جمهوری ترامپ شجاعانه حاکمیت ما را بر بلندی‌های جولان به رسمیت می‌شناسد.

واکنش های جهانی نسب به تصمیم خطرناک ترامپ

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، یک منبع در وزارت خارجه سوریه اظهارات "غیر مسئولانه" دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درباره جولان اشغالی را به شدت محکوم و بر جانبداری کورکورانه ایالات متحده از رژیم اشغالگر صهیونیستی و حمایت نامحدود از رفتار خصمانه آن تاکید کرد.

این مقام وزارت خارجه سوریه گفت: رویکرد آمریکا در قبال سوریه به وضوح نشانگر عدم احترام واشنگتن به مشروعیت بین‌المللی و نقض آشکار قطعنامه‌های بین‌المللی و به ویژه قطعنامه شورای امنیت شماره ۴۹۷ در سال ۱۹۸۱ است که اعضای شورای امنیت از جمله آمریکا به آن رای دادند. این قطعنامه با تصمیم دولت اشغالگر اسرائیل و اقدامات خودسرانه آن درباره جولان قاطعانه مخالفت می‌کند و آن را باطل و بدون اثر قانونی می‌داند.

این منبع افزود: برای جامعه بین‌المللی آشکار شده است که ایالات متحده با سیاست‌های احمقانه خود که ذهنیت سلطه طلبی بر آن حاکمیت دارد، عامل اصلی متشنج کردن اوضاع  در عرصه بین‌المللی و تهدید صلح و ثبات بین‌المللی است. این امر مستلزم موضع جدی کشورهای جهان جهت پایان دادن به گستاخی آمریکا و بازگرداندن اعتبار مشروعیت بین المللی و حفظ صلح، امنیت و ثبات در جهان است.

وی در پایان عنوان داشت، اظهارات ترامپ و مسئولان دولتش پیرامون جولان اشغالی سوریه هرگز این واقعیت را تغییر نخواهد داد که جولان متعلق به سوریه بوده و خواهد بود و ملت سوریه برای آزادسازی این بخش ارزشمند از خاک میهن با تمامی شیوه های ممکن مصمم‌ هستند.

بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان شدیدا به تصمیم ترامپ واکنش نشان داد و گفت: رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم اشغالگر بر هیچ یک از اراضی عربی و اسلامی حاکمیت ندارد و باید سریعا به تجاوز و اشغالگری این رژیم خاتمه داده شود. جولان نیز بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت بخش اشغال شده سرزمین سوریه به شمار می رود و جز خاتمه اشغال هیچ راه حل دیگری برای آن متصور نیست.

همچنین مایا کوتسیانچیچ، سخنگوی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت: رویکرد اتحادیه اروپا در قبال "الحاق بلندی‌های جولان" تغییر نکرده است و اتحادیه اروپا به موجب قوانین بین‌المللی حاکمیت اسرائیل بر اراضی اشغال شده در سال ۱۹۶۷ از جمله بلندی‌های جولان را به رسمیت نمی‌شناسد و آن را بخشی از خاک اسرائیل نمی‌داند.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز جمعه در گفت وگو با رادیو «کامرسانت.اف.ام» در واکنش به تصمیم ترامپ افزود: موضع روسیه در این باره اصولی است و از قطعنامه 497 شورای امنیت مورخه سال 1981 در این باره حمایت می کند و نظر روسیه در خصوص ماهیت تصمیم های غیرقانونی اسرائیل برای تصاحب بلندی های جولان (به عنوان قانون در سال 1981) تغییری نکرده است.

چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز گفت: «قصد ترامپ برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان باعث خشونت بیشتر در منطقه خواهد شد. ترکیه از تمامیت ارضی سوریه حمایت می‌کند.

«نعمان کورتولموش» نایب رییس حزب عدالت و توسعه در این باره توئیت کرد: جهان آن گونه نیست که بتوان با توئیت هایی اداره کرد که ترامپ به ذهنش خطور کرده است.

در همین حال یک عضو کمیته امور خارجی مجلس اعلای روسیه به توئیت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای چراغ سبز به رژیم صهیونیستی جهت ادعای حاکمیت بر بلندی‌های جولان اشغالی واکنش نشان داد. شبکه الجزیره به نقل از یک عضو کمیته امور خارجی پارلمان روسیه نوشت مسکو هرگز حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی را به رسمیت نخواهد شناخت.

در همین حال صبح امروز نشست فوق العاده شورای اجریی سازمان همکاری های اسلامی که به دلیل حمله تروریستی به مسلمانان نیوزلند برگزار شد با تصمیم ترامپ درباره جولان اشغالی یک تیر دو نشان شد، همچنین مقامات اتحادیه اروپا و سازمان ملل و وزیر خارجه کشورمان نیز در این نشست حضور دارند.

رییس جمهوری ترکیه در افتتاح این نشست که میزبان دوره ای جلسات این سازمان است، با اشاره به توئیت اخیر دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در حمایت از اسراییل گفت: اجازه مشروعیت بخشی به اشغال بلندی‌های جولان توسط اسراییل را نمی‌دهیم.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه اعلام کرد: اظهارات اخیر ترامپ درباره بلندی‌های جولان بار دیگر منطقه را در آستانه یک بحران جدید قرار داده است. نمی‌توانیم درباره این مساله حساس سکوت کنیم. اجازه مشروعیت بخشی به اشغال بلندی‌های جولان توسط اسراییل را نمی‌دهیم.

در همین حال عضو کمیته بین الملل شورای فدراسیون روسیه در نشست این شورا اعلام کرد که روسیه هرگز حاکمیت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) بر بلندی های جولان را به رسمیت نمی شناسد.

روز پنجشنبه خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از اولگ ماروزوف در واکنش به تصمیم ترامپ نوشت : اولین هدف دونالد ترامپ از مطرح کردن حق حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان، وابسته کردن بیش از پیش اسرائیل به ایالات متحده به عنوان تنها حامی است.

وی ادامه داد: دومین هدف ترامپ شکستن کمر کشورهای عربی و ایجاد شکاف و تفرقه در جهان عرب است ضمن اینکه تضعیف اعراب منجر به وابستگی آنها به آمریکا می شود.

این سناتور روس معتقد است که هدف دیگر رئیس جمهوری آمریکا از بیان اظهارات امروز در خصوص جولان، ضربه به سوریه و مشارکت آن با روسیه است.

«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب پنجشنبه شب گفت: اظهارات مطرح شده مقام های آمریکا که راه را برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی سوریه فراهم می کند، اقدامی کاملا خارج از حقوق بین الملل و مردود است.

 ابوالغیط افزود: هیچ کشوری صرف نظر از جایگاه آن، حق ندارد زمینه ساز اعلام حاکمیت اسرائیل بر جولان سوریه باشد و حتا اگر این کار را انجام دهد، هیچ اعتبار حقوقی نخواهد داشت.

دبیرکل اتحادیه عرب تصریح کرد: در حقوق بین الملل و براساس قطعنامه های شورای امنیت و جوامع جهانی، جولان بخشی از اراضی سوریه است.

ابوالغیط اضافه کرد: صرف گذر زمان نسبت به اشغال جولان توسط اشغالگران اسرائیل، موجب قانون مند شدن حاکمیت تل آویو بر این سرزمین و پذیرش این موضوع از سوی جامعه جهانی نمی شود، بلکه این موضوع همچنان جنایت است.

دبیرکل اتحادیه عرب اظهار کرد: اشغال جولان باید اصلاح شود و نباید به دنبال مشروعیت بخشی به اشغال این منطقه توسط اسرائیل بود.

ابوالغیط با استناد به قطعنامه های بین المللی افزود: اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطعنامه 497 خود در سال 1981، به صورت کاملا شفاف، حاکمیت اسرائیل بر جولان سوریه را نپذیرفته اند و از تل آویو خواسته اند که قانون الحاق جولان به خاک خود را که در همین سال تصویب شد، لغو کند.

وی گفت: اتحادیه عرب با ناراحتی دنبال می کند که چگونه اسرائیل تمام تلاش خود را به کار گرفته است که اعلام به رسمیت شناخته شدن حاکمیتش بر جولان توسط آمریکا را مغتنم بشمارد و از شرایط بی ثبات سوریه سوء استفاده کند و بخواهد سیاست های همیشگی اش، که تحقق اهدافش به ازای ضربه زدن و نابودی منافع دیگران است، ادامه دهد.

ابوالغیط افزود: از آمریکا می خواهم که از رویکردی که در پیش گرفته است باز گردد و اندک اعتباری که برای ایالات متحده برای میانجی میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها برایش مانده است، حفظ کند.
دبیرکل اتحادیه عرب در پایان گفت: از واشنگتن می خواهم که در این موضع گیری اشتباه صرف نظر کند و به صورت عمیق به عواقب کوتاه مدت و بلند مدت این اقدام بیندیشد.

همچنین «فرحان حق» معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد پنجشنبه شب به خبرگزاری آناتولی گفت: ما همچنان به قطعنامه های شورای امنیت و مجمع عمومی که اشغال بلندی های جولان سوریه توسط اسرائیل را یک اقدام غیر قانونی می داند، پایبندیم.

وی اضافه کرد: موضع سازمان ملل متحد پس از اعلام دونالد ترامپ مبنی بر حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان هیچ تغییر نکرده است.

در واکنش به تصمیم ترامپ،  رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا، شناسایی بلندی های جولان در حاکمیت رژیم صهیونیستی را نقض قطعنامه شورای امنیت دانست و گفت این اقدام با مبنای مخالفت واشنگتن با تصرف کویت و کریمه از سوی صدام و پوتین هم در تضاد است.

"ریچارد ان هاس" شامگاه پنج شنبه در صفحه توئیتری خود نوشت: به شدت با ترامپ در این زمینه مخالف است؛ اکنون زمان به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان نیست چرا که هیچ حکومت عربی با اسرائیل صلح نخواهد کرد.

رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا ادامه داد: همچنین این تصمیم، نقض قطعنامه 242 شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد بود که حاکمیت بر مناطق به واسطه جنگ را رد می کند. گفته اسرائیل در این که همه دولت ها حق دارند در صلح زندگی کنند را هم نقض می کند.

هاس اضافه کرد: پیش از آنکه آمریکا از قطعنامه 242 شورای امنیت به آسانی عبور کند، نباید فراموش کنیم که آن بر ناروا بودن تصرف سرزمینی با جنگ تاکید دارد. این مهم ترین پایه اصل نظم بین المللی است و مبنای مخالفت آمریکا با تصرف کویت از سوی صدام و کریمه از سوی پوتین بود.

محمد علی الحوثی رییس کمیته عالی انقلاب مردمی یمن نیز ضمن محکومیت اظهارات اخیر رییس جمهوری آمریکا درباره جولان اشغالی، آن را نقض قوانین بین المللی دانست و گفت : این سخنان حقی برای صهیونیست ها ایجاد نخواهد کرد.

به گزارش شبکه خبری المسیره، الحوثی طی سخنانی گفت که ما پیشنهاد آمریکا درباره شناسایی حق حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی را محکوم می کنیم.

رئیس کمیته عالی انقلاب یمن افزود: اعلام حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی از سوی دونالد ترامپ، حقی برای صهیونیست ها جهت تعیین سرنوشت دیگران (سوری ها) ایجاد نمی کند.

وی تصریح کرد که این اقدام ترامپ و دولتش که قوانین بین المللی را زیر پا گذاشته و بی آن بی اعتنایی کرده محکوم است.

الحوثی خاطرنشان کرد: اقدامات آمریکا در حمایت از رژیم اشغالگر، کاملا عجولانه و ناپایدار است.

در پایان گفتنی است که اقدام آمریکا در حمایت از ضمیمه جولان به اراضی تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی در شرایطی صورت می گیرد که دولت این کشور پیش تر سفارت خود را از تل‌آویو به قدس انتقال داده بود. این اقدامات دولت ترامپ که نقض اساسی حقوق مردم فلسطین به شمار می آید، محکومیت مجامع جهانی را به دنبال داشته است.

منبع: خبر آنلاین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار