کد خبر: ۷۳۰۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۷
مردم در پل‌دختر به کوه‌ها پناه بردند
پل‌دختر شهری است که طبق گزارش‌ها اوضاع بحرانی‌تری را تجربه می‌کند، مسئولان محلی ساعت‌ها از وضعیت این شهر بی خبر بودند و نخستین خبرها از این شهر نشان می‌دهد بخش غربی شهر زیر آب رفته است.
اوضاع بحرانی سیل در لرستان

به گزارش خبرآنلاین، در سومین روز از دومین موج بارش‌های شدید در استان‌های کشور، اوضاع در استان لرستان بحرانی است. تا جایی که همه راه‌های ارتباطی به شهرهایی مانند پل‌دختر و درود قطع شده است. پل‌دختر اما شهری است که طبق گزارش‌ها اوضاع بحرانی‌تری را تجربه می‌کند، مسئولان محلی ساعت‌ها از وضعیت این شهر بی خبر بودند و نخستین خبرها از این شهر نشان می‌دهد بخش غربی شهر زیر آب رفته و همزمان گروه‌هایی از مردم برای نجات جان خود، خود را به مناطق مرتفع شهر رسانده اند.

آخرین وضعیت از زبان نمابنده پل‌دختر
در همین زمینه حمیدرضا کاظمی (نماینده مردم پل‌دختر و معمولان) با اشاره به وضعیت بسیار بد و بحرانی این دو شهر و روستاهای اطراف گفت: مردم در این مناطق در محاصره سیل قرار گرفته اند و بخش های غربی شهرهای پل‌دختر و معمولان به زیر آب رفته است، مردم برای نجات جانشان به پشت بام ها پناه برده اند.وی ادامه داد: روستاهای حاشیه رودخانه در محاصره سیل قرار گرفته اند و راه های ارتباطی با این مناطق به طور کامل قطع شده است. همچنین تلفن، آب و گاز قطع شده است و متاسفانه با این منطقه هیچ ارتباطی نمی‌توانیم برقرار کنیم.نماینده مردم پل‌دختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط نامناسب جوی تاکنون پرواز بالگردها امکان پذیر نبوده است و نتوانستیم از طریق هوایی به مردم امدادرسانی کنیم. مردم نیز به کوه‌های منطقه پناه برده اند. نیازمند کمک جدی هوایی از طریق بالگردها و از طریق قایق رانی هستیم تا بتوانیم کمکهای اولیه را به مردم منطقه برسانیم.کاظمی تصریح کرد: هوا سرد است و مردم خانه و کاشانه شان را به طور کامل از دست داده اند و نیازمند کمک های فوری هستند.وی تصریح کرد: حدود هشت هزار نفر در شهر معمولان و سی هزار نفر در شهر پل‌دختر در وضعیت بسیار بدی قرار دارند. همچنین ۲۰ روستا در حاشیه رودخانه در محاصره سیل بوده و حدود صد روستا نیز راه‌های ارتباطی شان به طور کامل قطع شده است و هیچ امکاناتی به ساکنان این مناطق نمی رسد.

او درخصوص وضعیت بیمارستانها گفت: بیمارستان ها مشکل آب گرفتگی نداشتند، اما راه ها قطع شده و هیچ ارتباطی با این مناطق نداریم. مردمی که در حال حاضر در محاصره سیل قرار گرفتند هیچ راه نجاتی ندارند.کاظمین خاطرنشان کرد: ما از دفتر ریاست جمهوری و رئیس مجلس تقاضا کردیم تا هر چه سریع‌تر ارتش و سپاه را برای امدادرسانی و نجات مردم در این مناطق وارد عمل کنند.وی با بیان اینکه وضعیت شهر معمولان بسیار بدتر شده است، ادامه داد: گزارشی در خصوص تلفات جانی در این مناطق نداشته ایم، اما از وضعیت بسیاری از مردم در این مناطق اطلاعی نداریم تا جایی که می دانیم مردم به پشت بام ها پناه برده بودند و تلفن ها قطع است و ما اطلاعی از وضعیت مردم نداریم.

اورژانس کشوری: نگران مردم پل‌دختر هستیم
امیر حسین کولیوند اظهار کرد: با پرواز دو بالگرد از اورژانس ایلام توانستیم که غروب به شهرستان پل‌دختر برویم.وی ادامه داد: خوشبختانه ۱۲ نفر از مردم پل‌دختر گرفتار در سیل را نجات دادیم.کولیوند افزود: در حال حاضر با توجه به تاریکی هوا امکان پرواز نیست و دسترسی زمینی ما به بن شهرستان قطع است.رئیس اوژانس کشور خاطر نشان کرد: با توجه به تارکی شب و سردی هوا در خصوص سیل زدگانی که به کوه‌ها پناه برده‌اند، نگرانی وجود دارد. همزمان بهنام سعیدی سخنگوی سازمان مدیریت بحران در تشریح وضعیت مناطق سیل زده اظهار کرد: معاون وزیر کشور در منطقه پل‌دختر حضور دارد و فرماندهی میدان را به عهده دارد. وی افزود: تمامی افراد حاضر در منطقه در حال تلاش هستند تا مسیر سیلاب را منحرف کنند. سعیدی با اشاره به تجهیزات استفاده شده در این مناطق برای کاهش سطح آب گفت: افراد حاضر در منطقه برای اقدامات مؤثر در راستای کاهش سطح آب، تمام تجهیزات نیروهای مسلح را به کار گرفته‌اند.سخنگوی سازمان مدیریت بحران در پایان یادآور شد: ۱۴ فروند بالگرد از اصفهان آماده پرواز به لرستان هستند.

استاندار لرستان: شرایط اضطراری است
سید موسی خادمی استاندار لرستان با بیان اینکه همه شهرستانهای لرستان درگیر سیل شدند و با توجه به وجود خرم رود در خرم اباد با دبی ۵٠٠متر مکعب در ثانیه و با بارندگی شدید بامداد امروز خسارت زیادی به این شهر وارد شده است، افزود: در شهرستانهای چگنی، کوهدشت و دلفان سیلاب وارد منازل و اماکن مردم شده و خسارات زیادی به بار اورده است. وی ادامه داد: در الیگودرز شاهد بارش برف هستیم و بخش عمده ای از جاده های روستایی این منطقه قطع شده است.

استاندار لرستان گفت: در دورود نیز از دو معبر اب وارد رودخانه تیره این شهرستان می شود که یکی از طریق سد نروک و دیگری از طریق حوضه ابریز سیلاخور که ورود اب به این رودخانه در حال افزایش است که امیدوارم عمق این سیلاب به حدی نباشد که غیر قابل کنترل باشد.

خادمی بیان کرد: مشکل اصلی لرستان شهرستان پل‌دختر است که وضعیت خطرناکی دارد و چون تمام ابهای استان در این شهرستان جمع و سپس از طریق این شهرستان خارج می شود. وی گفت: در سیل قبلی دبی رودخانه کشکان ٣٣٠٠متر مکعب در ثانیه بوده اما با بارش امروز به ۴۵٠٠متر مکعب در ثانیه رسیده است. استاندار لرستان بیان کرد: بخش زیادی زیرساختهای پل‌دختر در سیل قبلی از بین رفته است و با سیل امروز ارتباط جاده ای ما با پل‌دختر، معمولان و روستاهای اطراف کشکان قطع شده است.خادمی بیان کرد: به دلیل حجم بالای اب، یکی از خطوط لوله در پل‌دختر دچار انفجار شده و متاسفانه خط فیبری آنجا از بین رفته و خط تلفن و اینترنت انجا قطع شده است.

امکان امداد رسانی زمینی و هوایی وجود ندارد
نماینده عالی دولت در لرستان تصریح کرد: بخش عمده ای از معمولان زیر اب رفته اما کماکان با انجا ارتباط داریم ولی متاسفانه در پل‌دختر با قطعی اب، برق، گاز و تلفن  مواجه ایم و بخش غربی و شمال شرق رودخانه کشکانباعث شده اب وارد شهر شود و منازل و اماکن انجا در اب غرق شوند.وی گفت: تعدادی از مردم انجا در سیل ماندند و به پشت بام ها پناه بردند و امکان امداد رسانی از طریق هوایی و زمینی به این شهرستان وجود ندارد. خادمی عنوان کرد: از طریق استان ایلام و دره شهر اقدام کردیم اما متاسفانه این قسمت  نیز دچار مشکل شد و متاسفانه بالگردها بازگشتند. استاندار ابراز نگرانی کرد: با توجه به بارش امروز صبح خرم اباد دبی رودخانه کشکان افزایش خواهد یافت و حجم اب روبه افزایش خواهد بود  شرایط پل‌دختر اضطراری است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار