کد خبر: ۷۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۴:۲۸
یک تحلیلگر روابط بین الملل با بررسی روابط ایران و ترکیه از گذشته تا کنون بر همکاری و اتحاد دو کشور در منطقه تاکید کرد.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا؛ إدا ایگون، تحلیلگر روابط بین‌الملل از دانشگاه مدنی استانبول در یادداشتی درباره بررسی روابط ایران و ترکیه، ‌نوشت: آنکارا و تهران هر دو صاحب تبدیل شدن به پتانسیل قدرت منطقه‌یی هستند.

او در ادامه نوشت: ایران با یک تمدن طولانی از نظر سیاسی، اقتصادی و ژئوپلیتیکی در خاورمیانه از کشورهای مهم منطقه به شمار می‌رود. جمعیت مسلمان 70 میلیونی و پویا با برخورداری از ذخایر نفت و گاز و موقعیت ژئوپلتیکی باعث شده است که ایران به عنوان یک کشور مهم منطقه‌یی تلقی شود و بیش از آن‌که از این منظر مورد توجه قرار گیرد به عنوان یک بازیگر منطقه‌یی در بسیاری از مسایل از سوی سیاستمداران جهان مورد توجه قرار می‌گیرد که مسأله هسته‌ای ایران و مذاکرات ایران و گروه 1+5 را می‌توان در همین راستا نام برد. ترکیه نیز همانند ایران از یک موقعیت ژئوپلیتیک خاص برخوردار است. هم از طریق دریا و هم از طریق خشکی با بسیاری از کشورها همسایه است. زمانی که روابط این دو کشور را بررسی می‌کنیم باید بیش از هر چیز پارامترهای سیاست خارجی این دو کشور را مورد توجه قرار دهیم.

این تحلیل‌گر روابط بین‌الملل در ادامه با اشاره به تاریخچه روابط دو کشور نوشت: از سال 2001 تا سال 2010 یعنی زمان بر سر کار آمدن حزب عدالت و توسعه دو کشور توانستند در بسیاری از حوزه‌ها روابط خود را گسترش دهند. سال 2008 برای دو کشور یک سال طلایی به حساب می‌آید. اما مسائلی مانند سامانه موشکی ناتو، بحران سوریه روابط را تا حدودی تحت تأثیر قرار داد. اما باز هم روابط تجاری و اقتصادی دو کشور چندان لطمه ندید. اگرچه ممکن است در برخی مواقع تنش‌هایی میان دو کشور وجود داشته باشد، اما روابط اقتصادی و تجاری توانسته است، در طول این سال‌ها سرپوشی برای کاهش تنش‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

به نوشته وی، مواضع دو کشور در حوزه سیاست خارجی به گونه‌ای بوده است که همواره اتحادهایی را با یکدیگر در برابر مسایل منطقه‌یی تشکیل داده‌اند که در این زمینه می‌توان به مسأله فلسطین، مسأله کردها و پ‌.ک.‌ک اشاره کرد.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار