کد خبر: ۷۳۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴
تجارت آنلاین اظهار نظر کارشناسان در خنثي سازي سياست‌هاي دشمن را تبيين کرد؛
جعفر قادري، يکي ديگر از اقتصاددانان هم با بيان اينکه با رونق توليد مسائلي مانند بيکاري، کاهش قدرت خريد و ارزش پول ملي حل مي‌شود، گفت: لازمه توليد بهبود فضاي کسب و کار است که همه قوا بايد در آن مشارکت کنند.
نقشه راه برای پیروزی در جنگ اقتصادی
گروه اقتصاد کلان: رئيس کل بانک مرکزي اخيرا با بيان اينکه در يک جنگ اقتصادي تمام عيار با سياستگذاري درست مي‌توانيم بر مشکلات غلبه کنيم، گفت:سياست‌هاي امسال بسيار تعيين کننده است.

به گزارش تجارت به نقل از مشرق، عبدالناصر همتي با انتشار پيامي‌در فضاي مجازي در خصوص چشم انداز وضعيت اقتصادي در سال پيش رو نوشت: سال ۹۸ را صاحب نظران از دو زاويه پيش بيني مي‌کنند:

۱- تشديد مشکلات: تأثير بيشتر تحريم‌هاي آمريکا- کاهش درآمدهاي نفتي- تشديد تورم رکودي- هجوم نقدينگي – کاهش بيشتر رشد اقتصادي و...۲- غلبه بر مشکلات: کند شدن تيغ تحريم‌ها- افزايش مبادلات با همسايگان و کشورهاي دوست- کاهش قابل توجه واردات غيرضرور- رونق توليد ملي- افزايش صادرات غيرنفتي- کنترل بازار ارز- توان مهار نقدينگي و...همتي در ادامه مي‌افزايد: در يک جنگ اقتصادي تمام عيار و با علم بر توانايي‌ها، از زاويه دوم که زاويه مقاومت اقتصادي است با سياستگذاري درست و هماهنگ مي‌توانيم تلاش‌هاي دشمن را خنثي کنيم.وي در پايان تاکيد مي‌کند: در سال ۹۷ نيز با القائات آمريکا در مقاطعي، چند صباحي فضاي نااميدي در کشور حاکم شد اما با سياست‌ها و اقدامات درست، عليرغم تشديد مشکلات معيشتي مردم، برنامه اصلي آمريکا تا حدودي شکست خورد.

    سال ثمر دهي سياست‌هاي اقتصادي

بر اساس آنچه که مقامات و دست اندکاران مسائل حکومتي مي‌انديشند و بيان مي‌کنند سال 98 را بايستي سال به ثمر نشستن سياست‌هاي اقتصادي سال‌هاي گذشتته ارزيابي کرد. در اين راستا رهبر معظم انقلاب در پيام نوروزي خود در باره وضعيت اقتصاد در سال جاري فرمودند: «مشکل اساسي کشور، همچنان مشکل اقتصادي است؛ بخصوص در اين ماه‌هاي اخير، مشکلات معيشتي مردم زياد شد. بخشي از اينها مربوط است به مديريتهاي نارسا در زمينه مسائل اقتصادي که اينها حتماً بايستي جبران بشود». حضرت آيت ا... خامنه‌اي در ادامه افزودند: «برنامه‌هايي وجود دارد، تدابيري انديشيده شده که ان‌شاءا... اين تدابير در طول سال جاري بايستي به ثمر بنشيند و مردم آثار آن را احساس بکنند. آنچه من عرض ميکنم، اين است که مسئله فوري کشور و مسئله جدّي کشور و اولويت کشور فعلاً مسئله «اقتصاد» است». ايشان همچنين بيان کردند: « در مسئله اقتصاد مسائلي که داريم زياد است: بحث کاهش ارزش پول ملّي يک مسئله مهم است، بحث قدرت خريد مردم همين جور، بحث مشکل کارخانه‌جات و کم‌کاري و احياناً تعطيل بعضي از کارخانه‌جات از اين قبيل است».

    الزمات شکوفايي اقتصادي

موانع و چالش‌هاي متعددي در مسير شکوفايي اقتصادي و به ثمر نشستن سياست‌ها و هدفگذاري اقتصادي در سال جاري وجود دارد . سايت مشرق در اين باره مي‌نويسد: نگاهي به نظرات کارشناسان، مديران و اقتصاددانان درباره سال رونق توليد نشان مي‌دهد دولت و ساير قوا در صورت برطرف کردن موانع کسب و کار و ثبات در سياست‌گذاري و اجراي آن، مي‌توانند کشور را در جنگ اقتصادي با امريکا پيروز کنند.

    کلاف سردرگم دستورالعمل‌ها

علي صولتي، کارشناس مسائل اقتصادي دراين‌باره مي‌گويد: يکي از مهم‌ترين موانع موجود در رونق توليد دستورالعمل‌ها و آيين‌نامه‌هايي است که نهادهاي دولتي به‌صورت پي‌درپي صادر کرده و توليدکنندگان را با مشکلات بزرگي مواجه مي‌کنند. موضوعي که مقام معظم رهبري سال گذشته روي آن دست گذاشتند و با انتقاد از اين رويه، خواستار وحدت رويه در تصميم‌گيري‌ها شدند.وي با بيان اينکه يک دستگاه دولتي گاهي بيش از ۱۰ دستورالعمل براي معادلات اقتصادي صادر مي‌کند، گفت: به‌عنوان نمونه در صنعت قير دو دستورالعمل طي يک ماه صادر شد که در تضاد با يکديگر بودند و در اين ميان سهامداران و صاحبان صنايع قيرسازي ضررهاي هنگفتي کردند و در نهايت اين دستورالعمل‌ها حذف شدند.

وي افزود: کاغذبازي و تصميم‌هاي خلق‌الساعه موجب مي‌شود افرادي که قصد سرمايه‌گذاري در بخش توليد را دارند قيد اين کار را زده و در نهايت به سمت بازارهاي غيرمولد مانند بازار ارز و طلا بروند و توليد را تحت‌الشعاع مباحث دلالي قرار دهند.

    حذف مقررات زائد

جعفر قادري، يکي ديگر از اقتصاددانان هم با بيان اينکه با رونق توليد مسائلي مانند بيکاري، کاهش قدرت خريد و ارزش پول ملي حل مي‌شود، گفت: لازمه توليد بهبود فضاي کسب و کار است که همه قوا بايد در آن مشارکت کنند.

وي به مقررات‌زدايي و تنقيح قوانين در مجلس پرداخت و خاطر نشان کرد: مجلس مي‌تواند به تسهيل امور بپردازد و قوانين مخل توليد حذف شود. بيش از آنکه نياز به وضع قوانين جديد بايد داشته باشيم، بايد مقررات‌زدايي از قوانين موجود صورت بگيرد تا دست و پاي توليد براي رونق بيشتر باز شود که اين موضوع با همکاري توأمان دولت، مجلس و ديگر قوا امکانپذير است.
نقشه راه برای پیروزی در جنگ اقتصادی
    ثبات ارز

امرا... اميني يکي ديگر از کارشناسان اقتصادي هم به موضوع ارز پرداخت و گفت: در سال ۹۸ نرخ ارز بايد ثبات داشته باشد و نرخ بالاي ارز زيبنده اقتصاد ايران نيست و اصلاً مشخص نيست که دولت با چه هدفي نرخ ارز را بالا نگه داشته است. اميني تصريح کرد: نوسانات نرخ ارز فقط چند بانک ورشکسته را نجات داد و احتمالاً منافع عده‌اي را تأمين کرد که دولت بايد در اين زمينه شفاف باشد که متأسفانه نيست.

    ضرورت هماهنگي قواي سه گانه

نايب رئيس کميسيون اصل ۹۰ مجلس شوراي اسلامي‌گفت: هدف دشمن تضعيف توليد داخل و ايجاد مشکل در حوزه اشتغال کشور است؛ لذا فشار و تحريم‌هاي ظالمانه را در پي گرفته تا نارضايتي عمومي‌ايجاد کند، ولي ان‌شاءا... با تدبير رهبري و مردم اين توطئه نيز با شکست روبه‌رو خواهد شد. فرهاد تجري اظهار داشت: در سال رونق توليد انتظار مي‌رود آحاد مردم همچون توطئه شناسي‌هاي قبل، با آزادي و بصيرت شعار سال را پيش بگيرند و مسئولان نيز تدابير ويژه‌اي را در نظر داشته باشند. وي توليد داخل را منجر به امنيت اقتصادي دانست و افزود: رهبري با عنايت به اينکه بر حواشي داخل و خارج کشور اشراف دارند، نامگذاري سال را به‌عنوان يک تکليف شرعي و ملي براي ما حکم کردند. تجري همچنين هماهنگي بيشتر سه قوه را منتج به هماهنگي در راستاي تحقق شعار سال دانست و گفت: اگر عزت و اقتدار و استقلال را دوست مي‌داريم، مکلف به قدم برداشتن در اين حوزه هستيم.

    جمع بندي

با توجه به اظهار نظر کارشناسان اقتصادي، فرآيند و سير آزمون و خطاهاي اقتصادي و تجاري در سال‌هاي گذشته که عمدتا با نگاه به اقتصاد درونزا تدوين و به عرصه اجرا در آمده است اميد مي‌رود با استفاده از تجربيات حاصله زمينه شکوفايي و رونق اقتصادي و به تبع آن گشايش در مشکلات معيشتي مردم و کشور و در نهايت پيروزي در جنگ ظالمانه اقتصادي با دشمنان فراهم آيد.

بر اين اساس مجريان و مسئولان اقتصادي کشور بايستي از اشتباهات گذشته درس گرفته و از سياست‌هاي باري به هرجهت پرهيز کنند و نقشه راه و راهبردهاي علمي‌و کارآمد را نصب العين خود قرار دهند تا ساماندهي اقتصاد بيمار کشور با سهولت بيشتري انجام پذيرد. در غير اين صورت نه تنها پيروزي اقتصادي محقق نمي‌شود بلکه دشمنان به نيات شوم خود و تضعيف هرچه بيشتر اقتصاد کشورمان دست پيدا خواهد کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار