کد خبر: ۷۳۲۳۱
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱
عرضه نفت خام برای هشتمین بار در بورس
فردا یک میلیون بشکه نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی عرضه می‌شود. اگر این عرضه با موفقیت انجام شود این هشتمین بار خواهد بود که نفت خام سبک در بورس عرضه می‌شود.
طلسم فروش نفت در بورس می شکند؟
فردا یک میلیون بشکه نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی عرضه می‌شود. اگر این عرضه با موفقیت انجام شود این هشتمین بار خواهد بود که نفت خام سبک در بورس عرضه می‌شود.

فردا قرار است که برای هشتمین بار نفت خام سبک شرکت ملی نفت در رینگ بین‌الملل بورس انرژی عرضه شود. قیمت پایه هر بشکه از نفت خام ۶۳ دلار و ۳۶ سنت در نظر گرفته شده است. در این عرضه نیز حداقل حجم خرید ۳۵ هزار بشکه حجم عرضه یک میلیون بشکه است.

امکان واریز پیش پرداخت شش درصد به صورت ارزی فراهم شده است و برای تسویه باقیمانده وجه، خریداران می‌توانند از ساز و کارهای ارزی مورد تائید شرکت ملی نفت ایران استفاده کنند. همچنین خریداران می‌توانند تا چهار ماه پس از انجام معامله، محموله را تحویل بگیرند و تحویل محموله در دیگر مناطق نیز منوط به تائید شرکت ملی نفت ایران است. در صورت درخواست خریداران امکان تحویل محموله به صورت زمینی از مخازن نفت پالایشگاه تبریز نیز امکانپذیر شده است.

در عرضه‌های قبلی چقدر نفت فروخته شد؟

در سال گذشته هفت بار نفت خام در رینگ بین‌الملل بورس انرژی عرضه شد که از این تعداد، چهار بار مشتری برای خرید اعلام آمادگی نکرد. البته در باقی دفعات نیز فقط قسمتی از نفتی که در بورس عرضه شد به فروش رفت.

به این ترتیب ششم آبان پارسال مرحله نخست عرضه نفت خام در بورس انرژی انجام شد. در این مرحله، یک میلیون بشکه نفت خام با قیمت ۷۹ دلار و ۱۵ سنت به ازای هر بشکه در بورس انرژی عرضه شد که پس از رقابت خریداران، هشت محموله ۳۵ هزار بشکه‌ای (در مجموع ۲۸۰ هزار بشکه) با قیمت ۷۴ دلار و ۸۵ سنت برای هر بشکه فروخته شد.

مرحله دوم عرضه نفت خام در بورس انرژی ایران، بیستم آبان ماه با عرضه ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام باقی‌مانده از عرضه مرحله نخست، با قیمت ۷۱ دلار و ۵۹ سنت انجام شد و همه نفت عرضه شده با قیمت ۶۴ دلار و ۹۷ سنت به ازای هر بشکه فروخته شد.

خریداران این محموله با ارائه سفارش‌های خرید خود از طریق شرکت‌های کارگزاری عضو بورس انرژی در سامانه معاملاتی بورس ثبت سفارش کردند و با سه سفارش خرید ۲۴۵ هزار بشکه‌ای، ۲۴۵ هزار بشکه‌ای و ۲۱۰ هزار بشکه‌ای، موفق به خرید دومین محموله صادراتی نفت خام سبک ایران در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران شدند. در مرحله دوم، مدت زمان تسویه پس از تاریخ بارگیری محموله، از ۵۰ روز به ۶۰ روز افزایش یافت.

مرحله سوم عرضه نفت خام در بورس انرژی در شرایطی برگزار شد که نسبت به دو مرحله پیش، میزان پیش پرداخت از ۱۰ درصد ارزش سفارش به شش درصد کاهش و مهلت تسویه پس از زمان بارگیری محموله، از ۶۰ روز به ۹۰ روز افزایش یافت و همچنین تسویه به صورت ۱۰۰ درصد ریالی امکانپذیر شد.

در این عرضه که یکم بهمن ۱۳۹۷ انجام شد، یک میلیون بشکه نفت خام با قیمت ۵۲ دلار و ۴۲ سنت برای هر بشکه عرضه شد و باوجود ارائه تسهیلات بیشتر، عرضه بدون معامله پایان یافت. مرحله چهارم نیز با عرضه یک میلیون بشکه نفت خام با قیمت هر بشکه ۵۶.۲۴ دلار و با تسهیلات مشخص شده مشابه مرحله سوم، ۱۵ بهمن ماه امسال انجام شد که این عرضه نیز معامله‌ای به دنبال نداشت.

پنجمین مرحله عرضه نفت خام در بورس انرژی با عرضه یک میلیون بشکه، ۲۹ بهمن پارسال با تسهیلات یادشده و با قیمت ۵۶ دلار و ۸۱ سنت به ازای هر بشکه برگزار و در پایان، یک محموله ۳۵ هزار بشکه‌ای با قیمت ۵۲ دلار و ۲۵ سنت برای هر بشکه معامله شد.

مرحله ششم نیز ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ برگزار شد و مانند مراحل سوم و چهارم عرضه، بدون معامله پایان یافت. قیمت هر بشکه در مرحله ششم عرضه، ۵۹ دلار و ۶۳ سنت برای هر بشکه در نظر گرفته شده بود.

در ۲۷ اسفند نیز نفت خام در بورس برای هفتمین بار عرضه شد ولی در نهایت به فروش نرفت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار