کد خبر: ۷۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۴
با حضور چند روزه وزیر حمل و نقل عراق در ایران تصمیمات جدی برای گسترش همکاری‌های دو جانبه در حوزه‌های راهی گرفته شد.تصمیمی که شاید مهمترین آن ها امکان جابه‌جایی زائران حسینی از طریق قطار در آینده‌ای نزدیک باشد.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از ايسنا، در پایان مذاکرات دو روزه وزیر حمل و نقل عراق با آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران بنا شد دو کشور در پنج حوزه اصلی راهی همکاری های گسترده ای را با یکدیگر آغاز کنند.

توسعه راهی، بندری‌،هوایی ، ریلی و خدمات مهندسی پنج محوری بود که دو طرف در طول مذاکرات برای اجرایی شدن آن‌ها به توافقات ابتدایی دست یافته‌اند و بنا شد در جریان سفر روزهای آینده آخوندی به بصره و بغداد توافقات نهایی در این رابطه حاصل شود.

مهمترین محور مذاکرات در این رابطه اما قطعا اتصال ریلی دو کشور به یکدیگر بود. این مساله که زیرساخت‌های کلی آن در سال‌های گذشته آماده شده و تنها به کشیدن 37 کیلومتر خط آهن جدید احتیاج دارد با توافقات دو طرف رسما وارد عملیات اجرایی شد.

طبق این توافق نامه ایران موظف شده یک پل 700 متری بر فراز رود اروند بکشد که با ساخت آن رسما اصلی‌ترین مانع بر سر حرکت قطارهای دو طرف برداشته خواهد شد.

از سوی دیگر کشور عراق نیز باید کیلومترهای باقیمانده خط ریلی خود را از شهر بصره تا مرز ایران گسترش دهد تا رسما امکان اتصال این خط آهن دو کشور با یکدیگر فراهم شود.

با توجه به این که آخوندی زمانی ساخت و تکمیل این پل را نزدیک به 18 ماه اعلام کرده و البته در کنار مسوولان عراقی نیز قول داده‌اند در کوتاه‌ترین زمان ممکن ملزومات مورد نیاز در اتصال ریلی را فراهم کنند به نظر میرسد زائران حسینی خواهند توانست تا کمتر از دو سال آینده از طریق قطار به کربلا و نجف سفر کنند.

با توجه به این شبکه راه آهن عراق از بصره به شهرهای مرکزی و شمالی این کشور متصل بوده و راه‌آهن ایران نیز در نقاط مختلف کشور کشیده و به مرزهای خارجی در شمال و شمال شرق مرتبط است حتی می توان از این مسیر جدید قطاری برای طرح های بزرگ ترانزیتی منطقه‌ای و بین المللی نیز استفاده کرد.

در کنار آن بحث اتصال دومین نقطه ریلی از مرز کرمانشاه به عراق نیز در محور مذاکرات روزهای گذشته دو طرف گنجانده شده و بنا است در آینده نزدیک مقدمات لازم برای این اتصال نیز فراهم شود.

هر چند دو طرف از ارائه توضیحات کامل در رابطه با قراردادهای جدید هوایی ، دریایی و مهندسی جدید منعقد شده تا زمان رسیدن به تصمیمات قطعی طفره رفته‌اند اما به نظر می رسد با توجه به نگاه مثبت دولت ایران به افزایش همکاری‌ها با همسایگان هم پیمان خود و نیاز عراق به گسترش رابطه اقتصادی با ایران می‌توان انتظار داشت در آینده نزدیک عراق به یکی از اصلی ترین شرکای تجاری ایران بدل شود. به خصوص در روزهایی که ترکیه سال ها همکاری و همراهی بر طبل مخالفت کوبیده و شرایط ترانزیتی را دشوار کرده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار