کد خبر: ۷۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۷
نوبخت عنوان کرد
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کمترین وابستگی بودجه سال آینده به نفت را نه از روی انتخاب بلکه از روی اضطرار عنوان کرد و از پرداخت 24 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در سال جاری خبر داد.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از ايسنا، محمدباقر نوبخت در اولین کنفرانس اقتصاد ایران با موضوع راهکارهای دستیابی به رشد پایدار و اشتغال زا با اشاره به اهمیت برنامه‌های دولت در بودجه سالانه در رابطه با رشد اقتصادی و حرکت رو به جلوی اقتصاد کشور گفت: این در حالی است که ما در بودجه سال بعد تلاش کردیم تا کمترین وابستگی به نفت وجود داشته باشد. بر این اساس 71 هزار میلیارد تومان از کل بودجه عمومی کشور که یک سوم آن را تشکیل می‌دهد به نفت تعلق گرفت.

وی افزود: در حالی رشد بودجه‌های عمرانی در سال آینده اتفاق می‌افتد که ما جهت‌گیری اعتبارات هزینه‌ای را به سمت درآمدها برده و تا حد توان از منابع نفتی در این بخش کاسته‌ایم. بنابراین با توجه به شرایط موجود و کاهش درآمدهای نفتی تاکید نداریم و نمی‌گوییم که کمترین وابستگی بودجه به نفت در طول سال‌های گذشته که برای سال بعد رخ داده از روی انتخاب بوده، بلکه اضطرار و اجبار بود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همچنین اشاره‌ای هم به روند پرداخت بودجه‌های عمرانی به عنوان یکی از لازمه‌های رشد اقتصادی و خروج اقتصاد از رکود داشت و گفت: در آخرین آمارها تاکنون حدود 24 هزار میلیارد تومان از مجموع 41 هزار میلیارد تومان بودجه‌های عمرانی در سال جاری پرداخت شده است.

نوبخت ادامه داد: در حالی برای سال آینده حدود 47 هزار و 700 میلیارد تومان با رشد 16 درصدی نسبت به امسال بودجه‌های عمرانی در نظر گرفته‌ایم که اگر 103 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دولتی و هفت هزار میلیاردی که برای فرایند آب در نظر گرفته‌ایم به آن اضافه شود در مجموع بالغ بر 150 هزار میلیارد تومان در سال 1394 در طرح‌های عمرانی برای خروج از رکود پرداخت خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره‌ای هم به روند تغییرات تورم و رشد اقتصادی در طول سال‌های گذشته داشت و خاطر نشان کرد که سال 1391 و 1392 از لحاظ تورمی و رشد اقتصادی از جمله بدترین دوران اقتصادی کشور به شمار می‌رود که بخشی از آن ناشی از تکانه‌های مربوط به فاز اول هدفمندی یارانه‌ها و عملکرد نادرست در آن است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار