کد خبر: ۷۳۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴

محمد رضا بهرامن

رييس خانه معدن ايران

در حالي که يکي از موانع اصلي توسعه بهره برداري و فرآوري صنعتي مواد معدني در ايران، مشکل کم آبي و بي آبي است، بارش‌ها و سيل اخير را، علي رغم خسارت‌هايش، بايد قدر بدانيم و به طبيعت احترام بگذاريم. بيش از 70 درصد از کل ذخاير ارزنده معدني ايران، مانند مس سنگ آهن و کروميت و ساير کاني‌هاي فلزي کشور در مناطق جنوب شرقي و نواحي مرکزي کشور، نظير منطقه کرمان، کوير مرکزي (سمنان) و خراسان و آذربايجان و سيستان و بلوچستان و زون سنندج- سيرجان، واقع شده اند.

اين مناطق، به ويژه طي دو دهه اخير درگير معضل عظيم خشکسالي بوده‌اند و بسياري طرح‌ها و پروژه‌هاي توسعه معدني در اين مناطق به علت وجود اين معضل معطل مانده‌اند اما در نتيجه بارش‌هاي اخير جان دوباره گرفته اند.

به عنوان مثال، سيلاب سيستان و بلوچستان البته که خسارت‌هايي دارد، ولي ورود آب با حجم 2 هزار و 500 مترمکعب بر ثانيه از طريق رودخانه هيرمند، ده‌ها برابر خسارت‌هايش، منافع اقتصادي بلندمدت دارد.

براساس آخرين برآوردهاي موجود، بيش از 80 درصد تالاب‌هامون و افزون بر 90 درصد تالاب هور عظيم پرآب شده است و اين روند خوشبختانه همچنان ادامه دارد.

همچنين در سطح کل کشور، يک بارندگي 80 ميليارد متر مکعبي که در 50 سال اخير بي سابقه است، يک هديه خدادادي است که روانه رودخانه‌ها، سدها، تالاب‌ها و باتلاق‌ها شده و حتي سفره‌هاي زيرزميني و سطحي را تغذيه کرده است، تنها با برنامه‌ريزي خردمندانه مي‌توان از اين نعمت خدادادي که آسمان سخاوتمند به ما هديه داده است حداکثر استفاده را جهت توسعه توليد و اشتغال کشور ببريم.

جبران خسارت‌هايي که سيل بر ابنيه، راه‌ها، پل‌ها و سدها و ديوارهاي حفاظتي رودخانه‌ها وارد کرده است. از بزرگراه توسعه توليد و اشتغال بر پايه منابع داخلي، اعم از مزيت‌هاي طبيعي و معدني و نيروي انساني تحصيل کرده کشور مي‌گذرد.

معادن و صنايع معدني، يعني توليد و تامين مواد و مصالح مرغوب و ارزان، براي اجراي پروژه‌هاي عمراني و زيربنايي، بدون هرگونه وابستگي به منابع خارجي، در وضعيت کنوني کشور، يک ضرورت قطعي، و بلکه بک الزام تعيين کننده است.

مشکل اصلي جوانان جوياي کار، به ويژه فارغ التحصيلان دانشگاهي، اشتغال است، نه يارانه. ايجاد و گسترش فرصت‌هاي شغلي مولد و پايدار، به ويژه براي مناطق غيربرخوردار کشور، نظير پل دختر و معمولان و آق قلا و ديگر مناطق سيل زده کشور نسبت به پرداخت يارانه، نتايج و تاثيراتي به مراتب مفيدتر و بلندمدت تر دارد.

يارانه، فقط حجم نقدينگي را چند برابر مي‌کند. خطر افزايش جهشي نقدينگي را دريابيد که خسارت‌هايش براي اقتصاد کلان کشور، چندين برابر سيل، بسيار ويرانگر و غيرقابل جبران است.

بزرگترين فسادهاي مالي در ساليان اخير، نتيجه دور زدن توليد به جاي دور زدن تحريم‌ها که به نام دور زدن تحريم‌ها شالوده توليد و اشتغال کشور را از بين برده اند.

منبع: ايرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار