کد خبر: ۷۴۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷
قیمت خودرو چند روزی است که دستخوش سونامی شده و قیمت‌های عجیب و غریب در منابع مختلف از بازار این محصول گزارش می‌شود. در ساعات گذشته، برخی گزارش‌ها، از تلاش گروهی دلالان در برخی از شبکه‌های مجازی در روزهای اخیر برای نرخ‌سازی غیر واقعی در بازار خبر داده‌اند.

چهار شگرد دلالان برای نرخ‌سازی مجازی خودرو

گزارش‌های جدید از نقش مخرب فعالیت‌های دلالی در بازار سوداگرانه خودرو در سایت‌های آگهی رایگان حکایت دارد.

روزنامه خراسان در ادامه نوشت: قیمت خودرو چند روزی است که دستخوش سونامی شده و قیمت‌های عجیب و غریب در منابع مختلف از بازار این محصول گزارش می‌شود.

در ساعات گذشته، برخی گزارش‌ها، از تلاش گروهی دلالان در برخی از شبکه‌های مجازی در روزهای اخیر برای نرخ‌سازی غیر واقعی در بازار خبر داده‌اند.

به عنوان مثال خبرنگار «دیجیاتو» تجربه عینی خود را از همراهی ۲۰ روزه با یکی از گروه‌های قیمت‌ساز در تلگرام منتشر کرده است. وی به چهار ترفند در این زمینه اشاره کرده است:

نرمال سازی قیمت: اعضای این گروه‌ها سعی می‌کنند در نقش خریدار و فروشنده اقدام به درج آگهی در سایت‌های آگهی رایگان کنند.

حذف آگهی‌های واقعی (ارزان‌تر) به دو طریق: نخست، مراجعه به سرعت و به شکل گروهی به سراغ شخص آگهی‌دهنده تا متقاعد شود که خودروی خود را به اصطلاح «مفت» می‌فروشد. در حالت دوم و در صورتی که فرد صاحب آگهی ارزان‌تر، آگهی خود را تغییر ندهد، اعضای گروه آن را در سایت مرجع ریپورت (گزارش) می‌کنند.

تغییر قیمت سایت‌های مرجع: پس از انجام اقدامات ابتدایی در سایت‌های رایگان آگهی، یکی از اقدامات مکمل این گروه، تماس‌های مکرر با سایت‌های مرجع قیمت خودرو است تا در بخش «تماس با ما» سایت اعلام کنند که این محصول را همین امروز با قیمت خاصی خریده یا فروخته‌اند.

تحت تأثیر قراردادن نمایندگی‌های خودرو: با توجه به این که نمایندگی‌ها، کار واسطه‌گری خودرو را نیز انجام می‌دهند، اعضای گروه، از نمایندگی‌ها قیمت روز خودرو را می‌پرسند تا ببینند آیا اقدامات آن‌ها در بازار تأثیرگذار بوده است یا خیر؟ اما از سوی دیگر، به تعداد زیاد با یک نمایندگی بزرگ تماس می‌گیرند و می‌گویند که خودروی خاص را با قیمت (قیمت بالایی که در گروه تلگرامی توافق شده است) برای فروش دادند.

مصوبه جدید وزارت صنعت

به دنبال افزایش فاصله قیمت بازار و نمایندگی خودرو، کمیته خودروی وزارت صنعت تصویب کرد: سهم فروش فوری خودروسازها ۱۰ درصد افزایش یابد.

این افزایش فروش که خود نوعی سوداگری و سودجویی از وضعیت بازار است، در حالی است که، هنوز خبری از تحویل به موقع خودروهای خریداری شده به مشتریان در سال ۹۷ نشده است.

گفته می‌شود تعهدات دو شرکت ایران خودرو و سایپا در سال ۹۷ و یک ماه امسال، ۷۸۰ هزار دستگاه خودروست.

از سوی دیگر، یک مقام مسئول در وزارت صنعت با اشاره به کسری قطعه اظهار کرد: هم اکنون ۶۵ هزار دستگاه خودروی ناقص در ایران خودرو و ۴۰ هزار خودروی ناقص در انبار سایپا قرار دارد.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار