کد خبر: ۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۹
عرضه مناسب رونق را افزايش داد
به گزارش تجارت آنلاین، پس از دو ماه نوسان در بازار خودرو و نبود ثبات قيمت ها، اينك برخي از كارشناسان بازار خودرو و همچنين نمايشگاه داران در اين حوزه ابراز مي دارند كه بازار خودرو تا حدودی تحول پيدا كرده و اين موضوع مي تواند به نفع صنعت خودرو كشورمان باشد.

اين در حالي است كه طي دو ماه گذشته نوسانات بازار سبب كسادي بازار خودرو شده بود و حتي توانسته بود خودروسازان خارجي را براي تصرف و دربرگيري بازار خودرو كشورمان را به واكنش ابراز دارد.

اين بود كه كارشناسان بارها اعلام داشته بودند تكليف قيمت خودرو بايد هرچه سريع تر مشخص مي شود و الا اين موضوع مي تواند صنعت مادر را با اخلال مواجه كرده و تمام شرايط را بر آن مهيا سازد كه حتي خودروهاي داخلي هم به فروش نرود، چه رسد به خودرو هاي لوكس خارجي.

به همين خاطر يكي از مهمترين موضوعاتي كه در بازار خودرو طي ماه هاي گذشته نقش خود را نشان داد، افزايش قيمت خودرو لوكس خارجي بود كه نمايشگاه داران به دليل ركود در بازار مجبور به افزايش قيمت بودند و اين مهم سبب شد تا افزايش قيمت را در اين حوزه شاهد باشيم.

با اين وجود یک فعال بازار خودرو، با اشاره به اعلام کاهش 2 تا 3 درصدی قیمت برخی از خودروهای داخلی گفت: خوشبختانه این اقدام شرکت ها تاثیر مثبتی بر بازار خودرو داشته و پیش بینی می شود طی روزهای آتی خرید و فروش خودرو در بازار رونق بیشتری یابد.

کاظم محمدی نیکخواه افزود: با رفع بلاتکلیفی در  قیمت ها، طی روزهای اخیر مشتریان با اطمینان خاطر بیشتری به بازار خودرو مراجعه می کنند.

وی با اشاره به کاهش قیمت برخی از خودروهای پرفروش دو شرکت ایران خودرو و سایپا ، تصریح کرد: البته قیمت خودروهای ارزبر کاهش قیمت نداشته است اما قطعا با ثبات در بازار قیمت خودروهای پرفروش ، بازار این خودروها نیز به ثبات خواهد رسید.

هم اکنون با افزایش مراجعات مردم به بازار خودرو ، در اغلب خودروهای داخل اختلاف قیمت چندانی بین کارخانه و کف بازار وجود ندارد تنها در خانواده خودروهای پژو پارس و 206 حدود 2 تا 3 درصدی بالاتر از قیمت کارخانه خرید و فروش می شوند.

نيكخواه اظهار داشت : پیش بینی می شود با افزایش ثبات قیمت در بازار خودرو ، روزهای خوبی در این بازار شاهد باشیم.

این فعال بازار خودرو افزود : البته ایجاد هرگونه نوسان در بازار خودرو بستگی به میزان عرضه و تقاضا دارد به طوری که با کاهش تولید قیمت خودرو دچار نوسان و تغییر قیمت خواهد شد اما با ادامه روال کنونی تولید در شرکتها ، تعادل در عرضه و تقاضا ایجاد و مشکلات بازار خودرو برطرف خواهد شد.

اين اتفاقات در حالي رخ مي دهد كه پايين بودن كيفيت خودرو داخلي در مقايسه با مشابه خارجي آن و همچنين افزايش قيمت در خودرو هاي داخلي سبب شده تا مردم گرايش بيشتري به خودروهاي خارجي پيدا كنند.

از گرايش مردم به خودروهاي خارجي مطلقا به لوكس ترين محصولات خارجي اشاره نمي شود، اما خودروهاي چيني موجود در بارزار يكي از اين دلايل است كه اينك چيني ها به راحتي مي توانند از اين موضوع به نفع خود استفاده كنند.

هرچند تا به حال بخش نامه اي مبني بر ورود خودروهاي خارجي وجود نداشته و تنها از ورود خودروهاي بالاي 2500 سي سي جلوگيري به عمل آمده است اما وزارت اقتصاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت بايد به ورود خودروهاي خارجي توجه ويژه اي داشته باشند كه هر خودرويي نتواند وارد شود.

یکی از دلایل اصلی این اتفاق را می‌توان سیاست‌های تعرفه‌ای دانست که به شدت کفه بازار را به نفع تولیدات داخلي سنگین کرده و قیمت خودروهای وارداتی را به نحو قابل توجهی افزایش می‌دهد. بدیهی است که در چنین بازاری خودروهای وارداتی گرچه از نظر کیفیت قابل قیاس با تولیدات داخلی نیستند، اما به دلیل قیمت‌های بالایی که برای آنها در بازار داخل تعیین می‌شود، خریدار چندانی پیدا نخواهند کرد.

در چنین شرایطی مشتریان با قدرت خرید بالا و یا حتی متوسط ناچارند که از خودروهای تولید شده در داخل کشور استفاده کنند؛ خودروهایی که سازندگان آنها هر از گاهی بنا به دلایل مختلف اقدام به افزایش قیمت می‌کنند و چون هنوز فاصله تا رسیدن به قیمت خودروهای وارداتی زیاد است، می‌توانند بدون نگرانی از کاهش تقاضا و بدون تلاشی جدی به منظور افزایش واقعی کیفیت تولیدات به کار خود ادامه دهند.

در اینجا بد نیست نگاهی به قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار کشور داشته باشیم.

قیمت‌هایی که در ادامه آمده چهار نرخ مختلف از خودروهایی با برندهای معتبر را نشان داده است.

مروری بر این قیمت‌ها نشان می‌دهد که در صورتی که خودروسازان داخلی قرار بود بدون ابزار تعرفه به مقابله با خودروهای خارجی بروند، با چه قیمت‌هایی از سوی طرف مقابل مواجه بوده و چه رقبایی را پیش روی خود داشتند.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: