کد خبر: ۷۵۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷
با طرح شوم دولت ترامپ روز قدس امسال اهمیت دوچندان پیدا کرده است
دولت آمریکا سرمایه‌گذاری گسترده تبلیغاتی برای به سرانجام رساندن طرحی جدید در خاورمیانه مشهور به «معامله قرن» دارد؛طرحی که حتی حقوق اصلی فلسطینی‌ها را که در قوانین بین‌المللی هم بر آن تاکید شده زیر پا می‌گذارد و نقض می‌کند. ترامپ مانند مسائل دیگر به دنبال استفاده تبلیغاتی از این ماجرا با ادعای حل و فصل مناقشه فلسطین است.

«معامله قرن»؛خنجر از پشت به فلسطین

دولت آمریکا سرمایه‌گذاری گسترده تبلیغاتی برای به سرانجام رساندن طرحی جدید در خاورمیانه مشهور به «معامله قرن» دارد؛طرحی که حتی حقوق اصلی فلسطینی‌ها را که در قوانین بین‌المللی هم بر آن تاکید شده زیر پا می‌گذارد و نقض می‌کند. ترامپ مانند مسائل دیگر به دنبال استفاده تبلیغاتی از این ماجرا با ادعای حل و فصل مناقشه فلسطین است.

به گزارش خبرآنلاین،جرد کوشنر،مشاور ارشد ترامپ و داماد او به همین خاطر در روزهای گذشته راهی خاورمیانه شده تا شاید بتواند حمایت کشورهای منطقه از این طرح را جلب کند. در اردن اما کوشنر به نتایج مورد نظر ترامپ نرسید و عبدالله‌دوم به صراحت اعلام کرد که خط قرمزی در این رابطه وجود دارد و  صلح باید بر پایه تشکیل ایده دو دولت باشد. اما مقام‌های دولت ترامپ حالا با مشکل جدیدی روبرو شده‌اند که احتمالا اعلام طرح‌شان را با تاخیر جدی مواجه می‌کند. 

 کوشنر به همراه هیات همراهش  امروز راهی سرزمین‌های اشغالی شده است. اما او قرار است با چه کسی مذاکره کند؟ بنیامین نتانیاهو در تشکیل دولت شکست خورده و با انحلال پارلمان فعلا باید منتظر برگزاری انتخابات جدید ماند. شبکه ان‌بی‌سی شب گذشته در گزارشی اعلام کرد که برنامه‌ریزی دولت ترامپ برای آنچه رئیس جمهور آمریکا می‌خواهد دستاورد بزرگ خود معرفی کند در بدترین شرایط ممکن قرار دارد.

منابع کاخ سفید اعلام کرده‌اند با شکست نتانیاهو  احتمالا این طرح در زمانی که مناسب باشد و زمانی که به عقیده دولت  آمریکا بهترین شانس موفقیت را داشته باشد، رونمایی می‌شود.

 مقام‌های آمریکایی با این وجود اعلام کرده‌اند که در روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن (۴و ۵ تیر) نشست اقتصادی بین المللی در بحرین برای جذب سرمایه‌گذاری در اراضی فلسطین به عنوان بخش اول معامله قرن برگزار خواهد شد.

مقام‌های فلسطینی اما به صورت یکپارچه خواستار تحریم این نشست که مقدمات اعلام طرحی جدید علیه مردم فلسطین را کلید می‌زند شده‌اند. گروه‌های فلسطینی به صورت هماهنگ اعلام کرده‌اند به هیچ عنوان حاضر به پذیرش طرح موسوم به صلح ترامپ نیستند.

مقام‌های حماس که مخالفت کامل خود را با این طرح آمریکایی اعلام کرده‌اند. محمود عباس،رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم به تازگی در این رابطه گفت: معامله قرن یا بهتر بگوییم معامله شرم به جهنم خواهد رفت. پروژه و نشست اقتصادی که آنها مشغول کار روی آن هستند هم انشاالله به جهنم می‌رود.

طرحی کاملا به نفع اسرائیل

رئیس جمهور آمریکا در طول دو سال گذشته و در پی رایزنی هایی که با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و نتانیاهو داشته است، طرح خطرناک معامله قرن را دنبال می کند. جزئیات دقیقی از این طرح به صورت رسمی اعلام نشده اما منابع آگاه می‌گویند این طرح ناظر بر این مسئله است که قدس شریف مرکزیت رژیم اشغالگر قدس را داشته باشد، حق بازگشت آوارگان فلسطینی برای همیشه منتفی شود و دولتی بدون نیروی مسلح و سیاست خارجی ایجاد شود و بخشی از صحرای سینا به عنوان تبعیدگاه فلسطینیان شناخته شود.

نشست اضطراری مکه و همچنین کنفرانس موسوم به صلح و شکوفایی در منامه مقدمه اجرایی شدن طرح معامله قرن هستند. حتی این اعتقاد وجود دارد که دولت ترامپ در تلاش است تا با افزایش تنش‌ها با ایران افکار عمومی جهان را منحرف کرده و آنچه به اسرائیلی‌ها در زمان انتخابات قول داده بود را عملی کند.

ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ به لابی رژیم صهیونیستی متعهد شد در صورتی که به عنوان رئیس جمهور وارد کاخ سفید شود از توافق هسته ای با ایران خارج شود، سپاه پاسداران را تروریستی اعلام کند، قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته و سفارت آمریکا را به آنجا منتقل کند، محور مقاومت را تضعیف کند، تحریم های سخت اقتصادی علیه ایران را تشدید و در نهایت جولان را ضمیمه سرزمین های اشغالی کند.

دعوت به حمایت همه جانبه از فلسطین

زمانی که ترامپ یک سال و نیم قبل حتی بر خلاف تمام قوانین بین‌المللی و حتی مخالف کشورهای متحد آمریکا بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت طرح شوم او برای گسترش اشغالگری رژیم صهیونیستی به خوبی مشخص شد.

عربستان،امارات،بحرین و مصر با حمایت از  معامله قرن موضع خود را برای فلسطینی‌ها که در تلاش برای رسیدن به خواست‌های قانونی خود هستند  مشخص کرده‌اند. اما در این میان حامیان فلسطین و خواست‌های بر حق مردم این سرزمین در تلاش برای متحد کردن کشورهای دیگر برای مقابله با این جریان خطرناک هستند.

سید حسن نصرالله، رهبر گروه حزب‌الله لبنان به همین خاطر خواستار «مقابله» همه جانبه از سوی کشورها و گروه‌های اسلامی با این طرح شده است. وی اعلام کرده همه برای مقابله با این طرح، که به دنبال از بین بردن مسأله فلسطین است مسئول هستند. به همین خاطر روز قدس امسال اهمیتی دو چندان پیدا کرده است. ملت های اسلامی و مردم آزادیخواه جهان از طریق راهپیمایی مخالفت خود را با سیاست های آمریکا و رژیم صهیونیستی اعلام می کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار