کد خبر: ۷۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۳
هاشمی رفسنجانی:
رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد افزود: باید برای مصیبتی که جان اسلام را گرفته است دلمان بسوزد؛ چه ضربه‌هایی که از تفرقه شیعه و سنی به اسلام وارد نشده است.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از نسیم؛ رئیس هیئت امناء دانشگاه آزاد اسلامی در همایش سراسری معاونان و مدیران فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد ضمن گرامیداشت هفته وحدت گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با مشاهده اختلافات شیعه و اهل سنت باابتکار "آیت الله منتظری" هفته وحدت پذیرفته و رسمی شد و تاکنون بزرگان اهل اسلام در این هفته برای همفکری و ارائه راهکارهای وحدت شیعه و سنی در تهران جمع می‌شوند اما هنوز نتایج عملی جدی در سطح جامعه خود و دیگر کشورهای اسلامی نمی‌بینیم.

وی با اشاره به حضور روحانیون و معاونین فرهنگی اجتماعی در این جلسه افزود: این تصویرها آرامش را به مردمی که نگران فرهنگ و عقاید اسلامی در دانشگاه‌ هستند، ایجاد می‌کند چرا که می‌بینند که متولیان فرهنگی دانشگاه‌ها همان تربیت شده‌های حوزه‌های علمیه هستند.

رفسنجانی ادامه داد: منظور از واژه "آزاد" در دانشگاه آزاد اسلامی استفاده از بعد آزاداندیشی در دانشگاه‌ها است و برای ما و تمامی کشورهای دنیا روشن است که برای ترقی علم و انجام تحقیقات جدی باید شرایط آزاداندیشی ایجاد شود. این امر غیر دینی نیست و در صدر اسلام و در جلسات پیامبر اعظم و حضرت علی نیز چنین فضایی وجود داشت. وی افزود: باید در فضای دانشگاه‌ها به ویژه در مسائل فرهنگی از نتیجه تحقیقات بهره‌مند شویم.

رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر لزوم ایجاد فضای تحقیق در دانشگاه‌ها گفت: اجازه ندهید فضای دانشگاه گرفتار ترس، وحشت و تقیه شود ومدیران دانشگاه حق ندارند به خاطر بحث‌های تحقیقی برای افراد پرونده درست کنند. فضای علمی فضای تحقیق است نه تبلیغ، آزادی دانشگاه آزاد به معنای آزاداندیشی است و باید یک گروه در این مرکز به منظور انجام  تحقیقات مرتبط با مسائل فرهنگی ایجاد شود.

هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: یکی دیگر از مسائل که باید در دستور کار شما قرار بگیرد بحث وحدت جهان است باید برای این مصیبتی که امروز جان اسلام را گرفته است دلمان بسوزد چه ضربه‌هایی که از تفرقه شیعه و سنی به اسلام وارد شده و چه منافعی را به این دلیل از دست داده‌ایم و چه خطرهایی متوجه جهان اسلام می‌کند.

وی تأکید کرد: دنیای اسلام امروز بدترین وضع را در تاریخ تجربه می‌کند تفرقه در جهان اسلام به حدی رسیده که افراد به قدری به خون هم تشنه شده‌اند که حاضرند جان خود را در این راه از دست بدهند. خانم‌ها و دختران جوان زیادی نیز به گونه‌ای در این مسیر تربیت شده‌اند که حاضرند در عملیات انتحاری خودشان را در جمعیت منفجر کنند طالبان، داعش بیخ گوش ما هستند و القاعده نیز در سراسر دنیا این فتنه را گسترش داده و اسلام از غرب و شرق گرفتار مصیبت تفرقه شده این گروه‌ها مانند مغول وارد یک شهر می‌شوند و همه چیز را منهدم میکنند و مردم را می‌ترسانند باید کاری کنیم که دانشگاه آزاد مرجع اخلاق و فرهنگ اسلامی باشد.

هاشمی رفسنجانی در خصوص داعش نیز گفت: این افراد خیلی عقب‌مانده و متحجر هستند و رفتار آنها از عصر حجر نیز عقب‌تر است اما غربی‌ها آنها را مطرح کردند و می‌خواهند بگویند اسلام اینگونه است.

وی با بیان اینکه مسلمانان یک چهارم جمعیت دنیا را دارند، افزود: علما و اهل علم نباید موضوع تفرقه در دنیای اسلام را کوچک بشمرند و بر روی این موضوع بررسی علمی انجام دهند. تفکر خوارجی دوباره دارد در دنیای اسلام زنده می‌شود و این موضوع یک خطر است. اختلافات مذهبی که در عقاید انسانهاست باید مورد توجه قرار گیرد و علمای اهل سنت و شیعه باید به این موضوع توجه کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت تاکید کرد "افراط" تبدیل به یک ویروس شده و وقتی مانند ابولا به جایی وارد می شود زاد و لود می‌کند بنابراین روحانیون و علمای دانشگاهی وظیفه دارند وحدت مخدوش شده را برگردانند. در حال حاضر حرفهایی زده می‌شود از جاهایی که آدم انتظار ندارد و این حرفها هم در محیطهای اهل سنت و هم در محیطهای شیعه نشر پیدا می‌کند و آدمهای افراطی حرفهایی می زنند که آتش موضوع را زیاد کنند. وحدت از کارهای بزرگ اسلام است که ما آن را فراموش کرده ایم و به دنبال چیزهای دیگر رفته ایم.

هاشمی با بیان اینکه انسانهای افراطی نمی توانند بنده خوبی باری خدا باشند خاطرنشان کرد باید باید حالت اعدال اسلامی و فرهنگ اسلامی را رد جامعه تعریف کنیم و دانشگاه‌ها در این راستا نقش مهمی را می‌توانند ایفا کنند.

وی با اشاره به لزوم توجه به اخلاقیات بیان داشت: فرهنگ مجموعه اخلاقیات اسلام است و باید با کمک اساتید دانشگاه درسی با عنوان اخلاق به دانشگاهها وارد شود و در آن احادیث و آیات مربوط با موضوع اخلاق ارائه شود.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه بودجه فرهنگی دانشگاه آزاد 10 برابر شده است گفت: فرهنگ با شعار و موعظه محقق نمیشود بلکه باید به صورت علمی به موضوع فرهنگ توجه کنیم. دانشگاه ها باید پیوند خود با آزاد اندیشی را بروز دهند. در حال حاضر کشور دارای وحدت واقعی زمان پیامبر نیست. باید وحدت مورد توجه قرار گیرد و وحدت داخلی نیز بسیار مهم است. یکی از صفات مهم بندگان خاص خدا این است که حالت اعتدال داشته باشند.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: