کد خبر: ۷۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۷
امیر افسردیر- در شرايط امروز اقتصاد ايران،یکی از صنایعی که می‌تواند نقش ويژه‌اي....
تجارت آنلاین، در شرايط امروز اقتصاد ايران، یکی از صنایعی که می تواند نقش ويژه اي در رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی ایفا کند، صنایع معدنی است.

در كشور ما اما بیشترین درآمد و سودآوری کشور از فرآورده های نفتی حاصل می شود و معادن به دلیل سختی ها و مشکلات فراواني كه  در بخش استخراج و بهره برداری از آنها وجود دارد، به نوعي مظلوم واقع مي شوند.

این درحالی است که به عقيده بسياري از كارشناسان در صورت توجه به معادن، مي توان شاهد کسب درآمد و سودآوری چندین برابری نسبت به دیگر صنایع در كشور باشيم.

بايد این موضوع را که معادن "انفال" بوده و متعلق به مردم است را مورد توجه قرار داد و پس از آن می توان با واگذاری معادن به بخش خصوصی، که همان مردم هستند به رشد و توسعه در این بخش کمک کرد. همچنين بايد در خاطر داشت كه نسبت ارزش افزوده حاصل در صنایع معدنی نسبت به دیگر صنایع ۱۰ به ۱ بوده و این در صورتی است که تسهیلات مورد نیاز در اختیار فعالان این بخش قرار گیرد.

البته با توجه به شرایط موجود كه بانک ها همکاری لازم را برای پرداخت تسهیلات برای فعالان معدنی ندارند، لازم است تا دولت و مسئولان نسبت به رفع این مشکل اقدام کرده و با تامین اعتبار شرایط لازم را برای رسیدن به خودکفایی در فرآوری مواد معدنی فراهم کنند.

در خصوص فعالیت سرمایه گذاران داخلی نيز می توان با تکیه بر قوانینی که در این رابطه، پيش از اين تعریف شده بهره برداری از معادن را به صورت کوتاه مدت در اختیار آنها گذاشته و در صورت منجر شدن به اکتشاف با سود حاصل از تولید هزینه ها را پوشش داده و بتوانند به تعهدات خود عمل کنند.

البته باید به این نکته توجه داشت که سرمایه گذاری در معادن با ریسک بالایی همراه است و ممكن است كه همیشه با سودآوری همراه نباشد.

از اين منظر لازم است تا همکاری لازم را برای فعالان اين حوزه فراهم شده و با ایجاد امنیت منابع مالی، راه برای ورود آنها به بخش هاي صنعتي كشور هموار شود.

یکی از مهمترين مواردی که امروزه برای توسعه و رونق بخشیدن به صنایع معدنی کشور مورد توجه مسئولان قرار گرفته است، ورود سرمایه گذاران خارجی است.

اين درحالي است كه با توجه به ظرفیت بالایی که در معادن کشور وجود دارد، می توان با تشویق سرمایه گذاران داخلی علاوه بر جلوگیری از خام فروشی، زمینه فرآوری و تولید مواد مورد نیاز در صنایع مختلف را تامین کرده و روند توسعه را تسریع کرد.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: