کد خبر: ۷۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۶
تفاوت‌های میلیونی قیمت مبلمان‌های مشابه در مغازه‌های مختلف سطح شهر، مشکلات تهیه مواداولیه و ناتوانی در اجرای به موقع تعهدات باعث شده تولیدکنندگان با پرداخت تعرفه بالا به واردات مبل بپردازند.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از مهر، تفاوت‌های میلیونی قیمت مبلمان‌های مشابه در مغازه‌های مختلف سطح شهر، مشکلات تهیه مواداولیه و ناتوانی در اجرای به موقع تعهدات، باعث شده تولیدکنندگان با پرداخت تعرفه بالا به واردات مبل بپردازند. از سوی دیگر، استقبال از مبلمان خارجی این انگیزه را در فروشندگان بازار داخلی به وجود آورده که به عرضه مبلمان خارجی گرایش بیشتری نشان دهند و برخی از فروشندگان، کهنه بودن طراحی مبلمان تولید داخل را یکی از دلایل اصلی تمایل مردم به خرید مبلمان خارجی اعلام می‌‌کنند.

یک تولیدکننده مبلمان در این رابطه می‌گوید: در صنعت مبلمان شاهدیم که کپی‌برداری زیادی وجود دارد و مبلمان کپی برداری شده از مدل‌های خارجی از جمله مدل‌های ایتالیایی به فروش می‌رسد، این در حالی است که بزرگترین دغدغه فعالان این صنف، بحث کپی‌برداری است که این موضوع نه تنها از مدل‌های خارجی صورت می گیرد؛ بلکه بعضا شاهدیم از مدل‌های ایرانی نیز کپی بردای می‌شود.

اختلاف 14 میلیون تومانی قیمت مبلمان در مغازه های سطح شهر

امین کوه‌افکن می‌افزاید: طراحی‌هایی که در این صنعت صورت می گیرد عمر زیادی ندارد. چون به محض اینکه وارد بازار شده، به سرعت از آنها کپی‌برداری می‌شود؛ بنابراین اکثر خریداران و یا حتی تولیدکنندگان به ژورنال‌های خارجی مراجعه می کنند که از آن‌جا تقلید کنند.

وی همچنین در پاسخ به اینکه چرا مبلمان‌های مشابه با قیمت‌های بسیار متفاوتی به فروش می‌رسند؟گفت: یکی از معضلاتی که در این بخش اختلاف قیمت فاحش مبلمان های مشابه است. مثلا مبلمان 20 میلیون تومانی در مغازه لوکس بالای شهر، به قیمت 14 میلیون در مغازه های پایین شهر به فروخته می‌شود.

کوه‌افکن کاهش هزینه و ریسک برای حضور تولیدکنندگان مبلمان ایران در نمایشگاه های تخصصی صنعت مبلمان در کشورهای هدف صادراتی را از جمله مهم‌ترین اولویت‌هایی دانست که باید مورد توجه دولتمردان قرارگیرد.

این تولیدکننده افزود: تولید‌کنندگان می‌توانند با حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و بازاریابی محصولات خود و نیز توجه به توسعه صنایع تکمیلی در زمینه تولیدات خود و افزایش ارزش ریالی و در محصولات خود در داخل استان مسیر رشد اشتغال و کسب درآمد فعالیت کنند.

مبلمان چینی هم آمد

همچنین یکی دیگر از فروشندگان مبل با اشاره به این که در مقطعی ورود حجم بالای مبلمان چینی در بازار باعث رکود تولیدات داخلی شد، گفت: در مقطعی شاهد بودیم که عرضه فراوان مبلمان ساخت ترکیه و چین بازار داخلی را با رکود مواجه کرد و سلیقه مصرف کننده را به سوی محصولات خارجی سوق داده است.

به گفته فروشندگان، قیمت مبل های وارداتی حداقل چهار برابر تولیدات داخلی است ولی این کالاها از کیفیت بالاتری نسبت به تولیدات داخلی برخوردارند به همین دلیل در بازار داخلی نیز با تقاضای بالایی مواجه هستند.

فعالان این صنعت معتقدند محصولات ترکیه از کیفیت و قیمت نسبتا خوبی برخوردار است. هر چند که برخی مواقع اجناس بی‌کیفیت چین نیز در بازار وجود دارند. البته مبلمان ترکیه از کار چین و نمونه‌های ایرانی نیز بهتر است چرا که از مواد با کیفیت مانند یونولیت، اسفنج بیشتر و فوم استفاده می‌کنند.

راهکاری محقق شدن اهداف صادراتی صنعت مبلمان

اما صنعت مبلمان برای محقق کردن اهداف خود در حوزه صادرات به حمایت دولت از طریق اصلاح سیاستگذاری ها و اتخاذ تصمیمات عملیاتی و هدفمند نیاز مبرم دارد اما در این میان تولید کنندگان این صنعت با مشکلات زیادی مواجه هستند که مهم‌ترین آن نبود برند یا فیلتر نظارتی خاص در این بخش است.

رونق بخشیدن به صنعت مبل ایران به عنوان صنعتی کارآفرین در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، آشنایی مصرف‌کنندگان با توانمندی‌های صنعت مبل و دکوراسیون داخل کشور با هدف کاهش واردات و بستر‌سازی برای توسعه صادرات صنعت مبل و توسعه کارآفرینی و اشتغال پایدار در صنعت مبل و دکوراسیون از جمله موضوعاتی است که باید بیش از پیش به آن پرداخته شود

جعفر یعقوبی، فعال صنعت مبلمان نیز به مهر می‌گوید: به منظور از میان برداشتن اختلاف های قیمتی و فراهم ساختن زمینه برای دسترسی راحت تر مردم به مبلمان در آستانه ایام پایانی سال، نمایشگاه تخصصی مبلمان، دکوراسیون و فرش دستباف با همکاری امور صنفی استان تهران و سازمان بازرگانی استان تهران از روز گذشته آغاز به کار کرده و تا نوزدهم دیماه نیز در کانون پرورش فکری ادامه کار می دهد.

مدیر اجرایی این نمایشگاه افزود: مبلمان عرضه شده دارای تخفیف 10 درصدی برای کارمندان دولت است و در این نمایشگاه کالاهایی مانند مبل های راحتی، استیل، کلاسیک، بوفه، دکور،انواع مبل های تختخواب شو، کالای خواب و انواع فرشهای دستبافت و تابلو فرش نیز عرضه می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار