کد خبر: ۷۸۹۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰

حسین خدنگ

روزنامه نگار

بازار خودرو این روزها بی مشتری و کساد است و از تخت گاز قیمت ها در آن خبری نیست. برخلاف چند ماه قبل که قیمت خودرو به صورت ساعتی بالا می رفت و موجی سونامی وار از گرانی و تورم این بازار را فرا گرفته بود این روزها نه از خریدار خبری هست و نه از طرح های...... ریز و درشت خودروسازان برای پیش فروش خودرو.

هر چند در این بازار کساد هنوز قیمت ها برای واقعی شدن و ترکیدن حباب مقاومت می کنند اما نیم نگاهی به روند ریزش نرخ ها طی یک ماه اخیر نشان می دهد باید دیر یا زود منتظر ارزان شدن محسوس خودرو باشیم.

مهمترین علتی که سبب ایجاد آرامش در بازار خودرو شد را می توان برخورد با سایت های دلالی و قیمت سازی دانست که هر روز به واسطه نفوذ بالای خود در بازار نسبت به آگهی کردن خودرو با نرخ های نجومی اقدام می کردند تا از این طریق به موج سازی دست زده و بازار را متشنج نگاه دارند. این روند آن قدر حساب شده و گسترده بود که نشان از مافیایی پنهان در این بازار داشت و متاسفانه تا قبل از قطع دست این افراد؛ آنها سودهای کلانی از این آب گل آلود برده بودند که از جیبهای مصرف کننده واقعی پرداخت می شد.

متاسفانه تاثیر این گروه آنچنان بود که بسیاری از دارندگان نقدینگی را وسوسه کرد تا با ورود پولهای خود به این بازار و خرید گسترده خودرو به امید فروختن آن با قیمت بیشتر حالا به قربانیانی تبدیل شوند که با هر پله پایین تر آمدن قیمت خودرو نگرانتر می شوند و زیان های چشمگیری در انتظارشان است. بی شک با توجه به روند کنونی و طرح های فروش فوری خودروسازان که حالا کاهش نرخ دلار هم به کمکشان آمده است به نظر می رسد سرمایه گذاران آماتور بازار خودرو هم مجبور می شوند برای گریز از زیان بیشتر دیر یا زود باید خودروهای خود را به بازار تزریق کنند و در نبود مشتری شاهد کاهش بیش از پیش قیمت ها در بازار خودرو خواهیم بود. اگر چه هنوز هم متغیرهایی نظیر تحریم ها، مشکلات قطعه سازان و احتمال گران شدن دوباره دلار وجود دارد که می تواند موج کاهشی قیمت خودرو را متوقف کند اما دورنمای بازار با وجود سررسید تحویل خودروهای پیش خرید شده و اشباع محصولات نوید ارزان شدن خودرو را با خود دارد و باید منتظر باشیم تا بالاخره یکبار برای همیشه فاصله قیمت کارخانه ای و بازار آزاد خودرو از بین رفته و با اصلاح ساز و کار کشف قیمت از طریق عرضه و تقاضا بازار خودروی ایران سامان یابد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار